مجله تاپ‌ناز‌

آموزش ساخت زیر قابلمه ای + روش ساخت سه مدل با طناب، سنگ و چوب

در این بخش آموزش ساخت سه مدل زیر قابلمه ای از جنس های مختلف طناب، سنگ و چوب را به شما آموزش می دهیم که بسیار زیبا و کاربردی هستند.

ساخت وسایل دست ساز مانند زیر قابلمه ای و زیر بشقابی می تواند هم به عنوان یک عنصر تزیینی روی میز به کار برود و هم برای حفاظت از سطح میز در مقابل حرارت هم کارایی دارد و در ادامه مدل های متنوع از زیر قابلمه ای دست ساز را می بینید و می توانید از این مدل ها ایده بگیرید.

زیر قابلمه ای یا زیر دیگی یکی از وسایل پر کاربرد در آشپزخانه است و انواع مختلف پارچه ای، حصیری، چوبی، کاموایی و سنگی دارد که بسیار زیبا هستند.

ایده برای ساخت زیر قابلمه ای زیبا

زیر قابلمه ای فقط برای قرارگیری در زیر قابلمه کارایی ندارد؛ استفاده از آن روی میز ناهار خوری یا سفره برای جلوگیری از آسیب دیدن رومیزی یا سفره از حرارت ظرف داغ بسیار کاربرد دارد، ضمن اینکه باعث زیبایی بیشتر میز غذاخوری هم خواهد شد، در ادامه نمونه های زیر قابلمه ای های دست ساز را مشاهده می کنید.

ساخت زیر قابلمه ای

ساختن زیر قابلمه ای با استفاده از طناب

مدل زیر قابلمه ای که در عکس بالا می بینید، ساخت آن خیلی راخت است و می توانید با هزینه ای کم و با استفاده از وسایلی مانند طناب پارچه ای سفید و خام، قطره چکان، کاموا یا نخ ضخیم، چسب حرارتی و قیچی آن را در منزل بسازید.

قبل از انجام هر کاری بهتر است که طناب را با استفاده از اسپری و یا روشی دیگر رنگ کنید تا زیباتر به نظر برسد، سپس بعد از خشک شدن، یک سر آن را با کاموا یا تخ ضخیم ببندید تا ریش ریش نشود و بعد آن را به چسب آغشته کنید و سریع آن را طوری بپیچید که مرکز زیر قابلمه شک بگیرد و این کار را تا آخر ادامه بدهید، البته در هر ردیف، طناب را به چسب آغشته کنید تا حلقه ایجاد شده محکم شود، سپس در آخر کار، سر آن را برشی زاویه دار ایجاد کنید و با چسب روی سطح طناب را کاملا بچسبانید. حالا با استفاده از قطره چکان می توانید با رنگ بنفش یا دیگر رنگ ها روی قسمت هایی از طناب را بپاشید و طرحی زیبا ایجاد کنید.

بخوانید: آموزش ساخت قلب با نمد + طرح های یبای قلب قرمز نمدی

ساخت زیر قابلمه ای

مدل زیر قابلمه ای زیبای چوبی با طرح قلب

برای ساخت این زیر قابلمه ای زیبا و جذاب نیاز به وسایلی ساده مانند تعدادی چوب با ضخامت یکسان، کاغذ، کارتن، اره مویی، رنگ گواش و چسب حرارتی دارید. سپس نیاز است تا طرح مورد نظر را روی کاغذ بکشید و با قیچی برش دهید که در اینجا از الگوی قلب برای ساخت زیر قابلمه ای استفاده کرده ایم.

سپس الگوی را روی کارتن که ضخامت محکم تری دارد، پیاده کنید. حالا نوبت رنگ کردن کارتن است، پس آن را با هر رنگی که دلخواه شما است رنگ کنید و صبر کنید تا خوب خشک شود.

در این مرحله، چوب را به اندازه نیاز روی مقوا بچینید تا سطح آن را به صورت کامل بپوشاند، ممکن است کوتاه یا بلند بودن بعضی چوب ها در ابتدا ظاهر زیبایی نداشته باشد که در مراحل بعد می توانید این مشکل را حل کنید. حالا که ترتیب چوب ها را روی سطح قلب پیش بینی کردید، می توانید اضافات چوب را با اره مویی برش بزنید و به ترتیب اندازه هایی که دارند با استفاده از چسب روی الگو محکم کنید، حالا زیر قابلمه ای نسوز و زیبا آماده شده است و می توانید آن را استفاده کنید.

ساخت زیر قابلمه ای

زیر قابلمه شیک مدل سنگی

زیر قابلمه ای سنگی بر خلاف مدل پارچه ای آن دارای مقاومت بیشتر و بهتری است و البته زیبای دو چندانی دارد. برای ساخت آن به وسایلی مانند سنگ های صاف با اندازه های دلخواه و رنگ های مختلف، یک دایره چوبی و چسب نیاز دارید.

برای بهتر شدن کار نیاز است که از سنگ های صاف که می توانند کنار هم قرار بگیرند و کل سطح را بپوشانند، استفاده کنید. حالا برای شروع کار در ابتدا یک سنگ را به چسب آغشته کنید و سپس در مرکز دایره چوبی قرار دهید، سپس سنگ های دیگر را به ترتیب از وسط الگو و از کنار آن سنگ قرار گرفته در مرکز، به صورت مرتبی بچینید و طوری کنار هم قرار بدهید که باقی سنگ ها مانند قطعات یک پازل همدیگر را کامل کنند.

حالا که تمام سنگ ها را به ترتیب و با دقت کامل کردید، می توانید برای پر کردن فضاها خالی هم از قسمت های زاویه دار سنگ استفاده کنید، باید مراقب باشید تا سنگ ها به صورت کامل و در کنار هم چیده شوند و از دایره چوبی بیرون نزده باشند، حال زیر قابلمه ای سنگی آماده شده است و می توانید از این هنر دستی لذت ببرید.

در ادامه مدل های زیبای زیر قابلمه ای دست ساز را مشاهده می کنید و می توانید الگو بگیرید.

ساخت زیر قابلمه ایایده جذاب برای ساختن زیر قابلمه

ساخت زیر قابلمه ایمدل زیر قابلمه دست ساز و زیبا

ساخت زیر قابلمه ای

ساخت زیر قابلمه ایمدل زیر قابلمه ای تریکوبافی شده

ساخت زیر قابلمه ایمدل زیر قابلمه پارچه ای با طرح ستاره

ساخت زیر قابلمه ایساخت زیر قابلمه با هنر قلاب بافی

ساخت زیر قابلمه ایمدل زیر بشقابی بافتنی و زیبا

ساخت زیر قابلمه ایمدل زیبای زیر قابلمه با طرح برگ

ساخت زیر قابلمه ایمدل زیر قابلمه ای چوبی و ساده

مطالب مشابه را ببینید!