مجله تاپ‌ناز‌

از بین بردن آفات خاک گلدان + شناخت انواع آفات و از بین بردن آنها

از بین بردن آفات خاک گلدان خیلی سخت نیست و می توانید با مطالعه این مطلب خیلی راحت در منزل اقدامات مورد نیاز برای رفع آفات و از بین بردن بیماری های بستر گیاه را انجام دهید.

بهترین روش برای نابود کردن آفات گلدانی در منزل استفاده کردن از گیاهانی است که شمال خصیصه های لازم برای رفع حشرات مضر می باشند و به همین دلیل می توانید در این مطلب با آفات خاک گلدان آشنا شوید و سپس آنها را از بین ببرید.

 

انواع آفات خاک گلدان

چنانچه آفتی وارد خاک گلدان شود به سرعت می تواند رشد کند و تا حد زیادی عمر گیاه را کوتاه کند. خاک گلدان می تواند آفاتی مانند کنه، شته، مورچه و دیگر حشرات را داشته باشد و شما با تشخیص دادن نوع آفت می توانید گیاه را از آسیب های احتمالی نجات دهید.

علائم وجود آفات در خاک گلدان شامل مواردی مانند پژمردگی گیاه، سرد شدن شاخ و برگ ها و یا سوراخ شدن برگ هیا گیاه است که بیشتر گیاهان سالم و قوی معمولا مقاومت بیشتری در مقابل آفات خاک گلدان نشان می دهد ولی گیاهان ضعیف تر خیلی سریع از بین خواهند رفت.

بیشتر علاقمندان به گل و گیاه در خانه خود از تعدادی گیاهان آپارتمانی نگهداری می کنند و به آنها علاقه دارند ولی بسیاری از مواقع ممکن است این گیاهان در اثر ابتلا به بیمای های مختلف از بین بروند. باید بدانید که بسیاری از این آفات با روش هایی ساده و البته با تشخیص به موقع درمان می شوند و از آفات می توان پیشگیری کرد.

 

انواع آفات گباهان

همانگونه که متوجه شدید کل خاک گلدان با آفات و بیماری های مواجه می شوند که هر کدام علائم و نشانه های خاصی دارنهد و در ادامه می خواهیم اناوع این آفات گلدان را معرفی کنیم:

شته ها: شته ها را می توان دسته هایی قرمز، قهوه ای سبز از آفت ها و حشرات روی گل ها یا برگ های جدید دانست و به همین خاطر اگر چنین حالتی بر روی برگ های گیاه مشاهده کردید که منجر به چروکیده شدن یا خشک شدن برگ ها شده بود بایستی اقدامات لازم برای از بین بردن شته گیاهان را انجام دهید.

پشه های ریز:  اگر درون خاک گلدان و اطراف گیاهتان پشه هایی سیاه و سفید رنگ را مشاهده کردید که هر روز بیشتر و بیشتر می شوند باید بدانید که گیاهتان با پشه های قارچی مواجه شده و برای از بین بردن آن بایستی اقدامات دقیق و منحصر به فردی انجام دهید.

شپشک ها: برآمدگی های پوسته مانند و نقاط قهوه ای روی ساقه یا برگ ها که به راحتی با نوک ناخن کنده می شوند نشان از وجود شپشک ها دارد همانطور که وجود ناحیه های چسبناک روی برگ ها می تواند نشان دهنده وجود این حشرات باشد.

عنکبوت ها: اگر داخل گلدانتان تار های عنکبوت مشاهده می کنید یا عنکبوت های ریز می بینید در واقع شما با دسته ای از عنکبوت ها مواجه هستید که این نشانه دردسری عظیم است زیرا در کنار این آفت حشرات دیگری هم رشد می کنند که روند از بین بردن آن ها را سخت تر خواهد کرد.

پشه های کوچک پروازی: اگر اطراف گلدانتان پشه های ریز سفید زیادی می بینید و این پشه ها هر روز در حال افزایش هستند به گونه ای که حتی نفش کشیدن را هم برای گیاهتان سخت کرده اند قطعا شما با سفید بالک ها مواجه اید و برای از بین بردن آن بایستی اقدامات لازم را انجام دهید.

مورچه ها: توجه داشته باشید که وجود مورچه ها درون گلدان نشان دهنده این است که گیاهتان دچار آفت هایی مانند شپشک گیاهی یا شپشک آردی شده است. با وجود اینکه مورچه ها نه تنها به گیاه شما صدمه ای وارد نمی کند بلکه آفت های مضر گیاه را هم از بین می برد اما از طرفی وجود مورچه داخل خانه غیر قابل تحمل خواهد بود و بایستی اقداماتی در زمینه دفع مورچه ها از خاک انجام دهید.

 

 

از بین بردن آفات خاک گلدان

روش های از بین بردن آفات گلدان

چنانچه بستر گیاه دچار آفت شده است در واقع طیف وسعی از آفت کش های بیولوژیکی مانند انواع صابون آفت کش وجود دارند که بدون آسیب به گیاه و ساکنین منزل آفت ها را از بین می برند.

از آفت کش های مناسب می توانید برای دفع این آفات استفاده کنید البته در ابتدا باید برچسب آفت کش را مطالعه کنید که برای نوع آفت مناسب باشد و در عین حال به خود گیاه هم آسیبی نرسد.

توصیه می شود که گیاهتان را با آب و صابون آفت کش خفیف بشویید و سپس با آب گرم برگ های آن را خوب آبکش کنید تا آفات چسبیده به آن کاملا جدا شوند.

بهتر است که از آفت کش های ارگانیک استفاده کنید که انواع آفت کش های ارگانیک شامل الکل، روتئون، صابون های حشره کش و سایرین در دسترس هستند و می توانید آنها را تهیه کنید.

از بین بردن آفات خاک گلدان

اگر پیله یا تخم حشره ای در ساقه یا زیر برگ های گیاه مشاهده شد با استفاده از پنبه آغشته شده به الکل ایزوپریوپیل آن را از گیاه جدا کنید.

دیگر روش از بین بردن آفات خاک گلدان استفاده از گیاهانی است که حاوی خواص مشخصی برای دفع حشرات مضر هستند زیرا انتخاب گیاهانی که می توانند آفات را از ین ببرد به صرفه جویی در پول و زمان کمک می کند و البته روشی موثر برای حفظ محیط زیست است که از گسترش آفت های خاک گلدان پیشگیری می کند.

پیش از هر چیز نیازهای گیاه خانگی را باید شناسایی کنید مثلا بعضی از گلدان ها نیاز به نور بیشتر و قرار گرفتن در فضاهای روشن دارند ولی بعضی دیگر بهتر است کنار نور مصنوعی باشند.

خاک گلدان باید پاکیزه و از نوع خاک های صنعتی باشد و اگر گیاه جدیدی را به مجموعه گلدان های خود اضافه کردید باید آن را برای مدتی جدا از گیاهان دیگر نگهداری کنید تا مطمئن شوید دچار آفت یا بیماری نشده است.

می توانید از کاشت گیاهان مختلفی مانند ریحان برای دفع پشه ها، مگس و دیگر آفات بهره ببرید و برای محافظت از بوته های گوجه فرنگی می توانید گیاه ریحان را در کنار آن بکارید زیرا این کار باعث دفع آفات می شود و باعث رشد و درشت تر شدن گوجه فرنگی ها هم می شود.

گل های آلوده باید از دیگر گلدان ها جدا شوند و شاخ و برگ های آفت زده آنها حذف شوند. این گیاهان باید به صورت دوره ای با صابون ضد آفت شستشو داده شوند تا از رشد و گسترش افات در منزل جلوگیری شود.

 

مطالب مشابه را ببینید!