مجله تاپ‌ناز‌

ایجاد انگیزه برای موفقیت بیشتر با راهکارهای مناسب و موثر

انگیزه عاملی درونی و مهم برای دست پیدا کردن افراد به موفقیت می باشد، عوامل مختلفی می تواند در ایجاد انگیزه موثر باشد و باعث ایجاد انگیزه در فرد گردد، عوامل محرک و تقویت انگیزه بسیار متنوع هستند که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

بی حوصله بودن و نداشتن انرژی کافی برای انجام دادن کارهای روزمره و رسیدگی به امور زندگی عاملی طبیعی در فرد است ولی وقتی که این بی حوصلگی بیش از حد معمول باشد و فرد را به سوی بی انگیزگی سوق دهد نوعی تهدید برای پیشرفت و کیفیت زندگی فرد به شمار می آید پس ایجاد انگیزه در زمینه از بین بردن بی حوصلگی و افزایش کیفیت از زندگی می تواند بسیار تاثیر داشته باشد.

روش های ایجاد انگیزه:

به وجود آوردن انگیزه برای انجام امور کاری ساده و آسان است و فقط نیاز است تا شما به زندگی خود به صورت هدفمند نگاه کنید و بخواهید که زندگی شما سرشار از انگیزه باشد، افرادی که دوست دارند تا این انگیزه را در خود ایجاد و تقویت کنند به راحتی روش های آن را پیدا می کنند. روش های کسب انگیزه در این زمینه هم می تواند موثر باشد.

رفتارهای یک فرد با انگیزه

به اطرافیان خود توجه نمایید و با افرادی که در زندگی خود دارای انگیزه بالایی هستند بیشتر در ارتباط باشید. رابطه داشتن با این افراد باعث می شود که شما روش به وجود آوردن انگیزه در زندگی را پیدا کنید و مانند انسان ها با انگیزه رفتار کنید. این کار به مرور زمان باعث می شود که شما به این باور برسید که فردی با انگیزه هستید.

یافتن دلیل بی حوصلگی

دلهره، ترس، بی برنامه بودن و نداشتن اعتماد به نفس در انجام کارها از عوامل مهم در ایجاد بی حوصلگی هستند و شما با شناسایی این عوامل و موقعیت ها می توانید برای کاهش آنها تلاش کنید و با رفع موانع زندگی موفق تری را پیش روی خود داشته باشید. شما به عنوان یک فرد شاغل و کارمند می توانید از روش های افزایش اعتماد به نفس استفاده کنید.

ایجاد انگیزه برای موفقیت بیشتر با راهکارهای مناسب و موثر

برنامه ریزی کردن

داشتن برنامه ریزی از عوامل مهم برای ایجاد انگیزه به شمار می رود اگر در انجام دادن کاری ترس دارید و نمی دانید که چطور باید وارد عمل شوید برنامه ریزی می تاند به راحتی این مشکل را در شما رفع کند و بهتر است که این برنامه ریزی دارای جنبه های مختلفی از زندگی باشد مثلا برای ورزش و تفریحات خود هم برنامه ریزی کنید که می تواند به نوعی محرک برای برانگیختن انگیزه در وجود شما عمل کند.

فکر کردن به توانایی ها

شاید افکاری به سراغ شما آمده باشند که با منفی نگری همراه باشند و باعث بی انگیزه شدن در زندگی شوند شما در مقابل با این دسته از افکار که اصولا با تحریب توانمندی ها همراه است می توانید به دنبال برجسته کردن توانمندی های خود باشید.

داشتن خلاقیت

خلاقیت در به وجود آمدن انگیزه می تواند بسیار تاثیر داشته باشد. ایده هایی که خاص شما است را روی کاغذ پیاده کنید این ایده ها هر چند کوچک می توانند شما را به سوی هدف سوق دهند و اعتماد به نفس و خودباوری را در شما افزایش می دهند و راهی مناسب برای به وجود آوردن انگیزه خواهند بود. افزایش خودباوری و اعتماد به نفس به شما در این زمینه کمک می کند.

به یاد سپاری موفقیت

افرادی در زندگی به موفقیت نزدیک تر می شوند که شکست و ناکامی ها را هم بپذیرند و با استفاده از شکست ها، تصمیماتی سنجیده بگیرند. میزان به خاطر داشتن موفقیت ها به طبع دارای تاثیرات بالاتری تا به یاد سپاری ناکامی ها خواهد بود.

عوامل ایجاد کننده شادی

هر فرد در زندگی خود اهداف و سلیقه هایی دارد و چیزهای مختلف می تواند شما را خوشحل کند افراد موفق سعی می کنند تا قابلیت های خود را کشف کنند و آنها را در راستای علایق خود جهت دهی کنند شما هم به عنوان فردی موفق برای داشتن انگیزه در مسیر زندگی خود می توانید عوامل به وجود آورنده شادی در زندگی را شناسایی کنید و آنها را پرورش دهید.

مطلب مشابه: چطور هنگام کار کردن با انگیزه و با انرژی بمانیم؟

روشهای مناسب دیگر برای افزایش انگیزه

برای ایجاد انگیزه و افزایش آن روش های زیادی وجود دارد که در ادام هبه بعضی از آنها اشاره می کنیم:

مثبت فکر کردن :

از راه های دیگر افزایش انگیزه، مثبت اندیشی است. از نظر نورمن وینسنت پیل؛ داشتن تفکر مثبت به منظور دستیابی به موفقیت و ایجاد انگیزه نقش مهمی دارد.

تقسیم وظایف به قسمت های کوچک تر :

از آنجا که هر چقدر وظایق بزرگتر و سنگین تر باشد، امکان انجام آن نیز کاهش می یابد، بنابراین می توانید کار را برا ی خود ساده تر کرده تا انگیزه انجام آن نیز افزایش یابد، حال با خرد کردن وظایف می توان این ساده سازی را انجام داد.

داشتن مدیریت زمان :

از جمله روشهای موثر برای به وجود آوردن انگیزه؛ مدیریت زمان است، از طریق زمان بندی مشخص می توان به بسیاری از فعالیت ها نظم بخشیده و آنها را در موعد مقرر به انجام رساند، با انجام این کار می توان در پایان روز با انبوهی از فعالیت های مفید انجام شده رو به رو شده و در نتیجه انگیزه تان در ادامه مسیر بیشتر خواهد شد.

اقدام کردن و وقت خود را تلف نکردن :

در اولین گام لازم است اقدام کنید و از هدر دادن وقت خود پرهیز نمایید. از جمله راهکار های لئونارد ای اسکلسینگر در این زمینه؛ شروع بدون اتلاف وقت می باشد.

ممکن است تاکنون برای شروع کار های زیادی سختی کشیده باشید و این احساس در شما ایجاد شده باشد که اگر تنها شروع خوبی داشتید، چقدر خوب می شد؟ هیچ کس نمی داند در آینده چه اتفاقی رقم می خورد و اینکه اتفاقات در آینده چگونه شکل می گیرند، بنابراین چگونه می توان موفق شد؟ از پیش بینی کردن خودداری کرده، نظری ندهید، ضمن اینکه وقت تان را برای فکر کردن به نتایج هدر ندهید و تنها شروع کنید.

به وجود آوردن انگیزه درونی :

ویکتور فرانکل در کتاب های خود راهکار دیگری همچون ایجاد انگیزه درونی را ارائه می دهد، از نظر وی زمانی که برای زندگی تان معنای مشخصی را تعریف می کنید، به وجود آمدن انگیزه به منظور انجام دادن کار ها راحت تر خواهد بود.

پاداش به خود :

از نظر دن آریلی نیز دادن پاداش در به وجود آمدن انگیزه نقش مهمی دارد، دادن پاداش به عنوان یک محرک بیرونی می تواند انگیزه زیادی در افراد به وجود آورد.

مطالب مشابه را ببینید!