مجله تاپ‌ناز‌

تحصیل در ترکیه و شرایط مورد نیاز (اطلاعات صفر تا صد)

ویژگی های منحصر به فرد و قابل توجه ای که کشور ترکیه دارد مانند مقرون به صرفه بودن مخارج تحصیل و زندگی، کیفیت مطلوب آموزشی، آموزش عالی معتبر و به روز دانشگاه ها در راستای اشتغال، نزدیک بودن آن به کشور مان، داشتن فرهنگ شرقی غنی، پل ارتباطی بین اروپا و آسیا به جهت موقعیت جغرافیایی مناسب، بدون نیاز به ویزا، کم هزینه بودن و رفت و آمد آسان باعث شده اند، بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان برای تحصیل و زندگی به این کشور مهاجرت کنند.

دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه باید در آزمونYOS شرکت کنند. متقاضیان مقطع لیسانس برای ورود به دانشگاه باید در این آزمون قبول شوند.

با این وجود، برخی از دانشگاه های ترکیه ( دانشگاه های دولتی و خصوصی ) بدون برگزاری آزمون اقدام به پذیرش دانشجو کرده اند.

افرادی که در ایران در کنکور به هر دلیلی قبول نمی شوند برای ادامه تحصیل، انتخاب دانشگاه های ترکیه می تواند برای آن ها گزینه مناسبی باشد؛ چون بدون آزمون می توانند به دانشگاه ورود پیدا کنند.

تحصیل در ترکیه (شرایط، هزینه ها و مدارک)

بسیاری از دانشگاه های معتبر ترکیه که در شهرهای مختلف این کشور واقع شده اند مانند دانشگاه اقتصاد ازمیر، دانشگاه آیدین استانبول، دانشگاه باهچه شهیر، دانشگاه آلتینباش و غیره با دریافت هزینه ای مشخص هر ساله اقدام به پذیرش دانشجو بین المللی کرده اند.

برخی از دانشگاه های ترکیه با برگزاری آزمون YOS  دانشجو جذب می کنند و اقدام به پذیرش دانشجو بدون آزمون کرده اند و در صورتی که متقاضیان دارای شرایط زیر باشند، می توانند بدون آزمون برای ادامه تحصیل در دانشگاه مورد نظر به عنوان دانشجو پذیرفته شوند:

  • افرادی که جزو اتباع خارجی باشند.
  • دانش آموزان KKTC  که در آزمون GCE AL  قبول شده اند.
  • اتباع خارجی که شهروند ترکیه شده اند.
  • افرادی که شهروند ترکیه هستند؛ ولی تابعیت کشورهای دیگر را دارند.
  • افرادی که تابعیت ترکیه را دارند؛ ولی در خارج از ترکیه تحصیلات دبیرستانی را گذرانده اند.
  • افرادی که شهروند کشورهای خارجی هستند؛ ولی در ترکیه تحصیلات دبیرستانی خود را گذرانده اند.
تحصیل در ترکیه و شرایط مورد نیاز (اطلاعات صفر تا صد)

تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

افرادی که متقاضی تحصیل در ترکیه هستند، می توانند به زبان انگلیسی، ترکی و دیگر زبان ها تحصیلات خود را ادامه دهند که این بسته به کیفیت آموزش و دانشگاه محل تحصیل می تواند، متفاوت باشد.

برخی از دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی دوره های آموزشی خود را ارائه می دهند و برخی دیگر از دانشگاه ها برنامه آموزشی خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. دانشجویانی که قصد دارند برای ادامه تحصیل خود وارد دانشگاه های شوند که به زبان انگلیسی تدریس دروس را انجام می دهند باید بر زبان انگلیسی تسلط داشته باشند و در آزمون های زبان انگلیسی مانند تافل و ایلتس قبول شده باشند.

نمره سطح زبانی که متقاضیان پذیرش در دانشگاه های ترکیه ( که برنامه آموزشی آن ها به زبان انگلیسی است ) باید داشته باشند بسته به رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر می تواند، متغیر باشد.

بنابراین قبل از انتخاب دانشگاه باید نمره زبانی که مدنظر دانشگاه می باشد، بررسی شود تا بتوانید مناسب ترین دانشگاه را انتخاب کنید.

پذیرش در دوره کارشناسی در اکثر دانشگاه های ترکیه منحوط به تسلط به زبان ترکی یا انگلیسی نیست و متقاضی می تواند بعد از پذیرش در دوره های آموزش زبان ترکی یا زبان انگلیسی به مدت یک سال شرکت کند.  

به احتمال زیاد عدم کسب مهارت در زبان باعث عدم پذیرش در دانشگاه های ترکیه می شود. به عنوان نمونه برای آزمون آیلتس حداقل نمره 6، آزمون PTE نمره 55 و آزمون TOELF iBT  نمره 65 باید کسب شود. این نمره آزمون ها برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا بیشتر می باشد.

اگر فردی هیچ کدام از نمره های آزمون زبان انگلیسی را کسب نکرده باشد باید با استفاده از آزمون مهارت زبان انگلیسی دانشگاه مورد نظر، سطح زبان خود را ارزیابی کند.

مطلب مشابه: بهترین شغل های برای افراد دانشجو در زمان تحصیل و در دانشگاه

تحصیل در ترکیه و شرایط مورد نیاز (اطلاعات صفر تا صد)

داشتن مدرک دیپلم، پیش نیاز تحصیل در ترکیه

با مدرک دیپلم دبیرستان بسیاری از دانشگاه های ترکیه اقدام به پذیرش دانشجویان خارجی می کنند؛ لذا برای ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه داشتن حداقل مدرک دیپلم امری ضروری و مهم می باشد.

دیپلمی که گواهی معادل نداشته باشد بنابر مصوبه شورای آموزش عالی ترکیه از هیچ ارزش علمی برخوردار نیست. متقاضیان ایرانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارند؛ ولی مدرک آن ها آماده نیست، می توانند ریز نمرات سال 12 خود را به دانشگاه ارائه و اقدام به تشکیل پرونده کنند و بعد از این که سال 12 آن ها به اتمام رسید و مدرک آن ها آماده شد، می توانند با آوردن مدرک دیپلم ثبت نام خود را نهایی کنند.

شرایط تحصیل در ترکیه

فارغ التحصیل شدن از دبیرستان اولین شرط برای ادامه تحصیل در ترکیه می باشد و سپس با توجه به تسلط خود به زبان انگلیسی و ترکی می توانید دانشگاه و رشته تحصیلی خود را انتخاب کنید.

افرادی که به زبان ترکی استانبولی مسلط هستند، می توانند دانشگاه های دولتی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند بعد از انتخاب دانشگاه برای پذیرش در دانشگاه باید مدارکی که شامل عکس پرسنلی، ریز نمرات، پاسپورت و دیپلم دبیرستان می شوند را آماده کنید.

همان طور که قبلا اشاره کرده ایم دانشگاه های ترکیه برای پذیرش دانشجو اقدام به آزمون YOS می کنند؛ ولی برخی از دانشگاه ها با ارائه شرایطی اقدام به پذیرش دانشجو بدون آزمون ورودی کرده اند.

اگر فردی به زبان ترکی مسلط باشد برای تحصیل در ترکیه مسیر هموارتری برای او ایجاد می شود. معمولا دوره های آموزشی برای یادگیری زبان ترکی برای افرادی که به این زبان مسلط نیستند برگزار می شود.  

تحصیل در ترکیه و شرایط مورد نیاز (اطلاعات صفر تا صد)

بهترین رشته های تحصیلی دانشگاه های ترکیه

همان طور که در ابتدای این مقاله بیان کرده ایم وجود دانشگاه های معتبر و کیفیت آموزشی آن ها، موقعیت جغرافیایی ترکیه که پل ارتباطی اروپا و آسیا است و هزینه های تحصیلی پایین باعث شده اند، دانشجویان بین المللی زیادی هر ساله برای ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت کنند.

علاوه بر این عوامل رشته های مختلف تحصیلی که در دانشگاه های ترکیه وجود دارند، موجب شده اند متقاضیان فراوانی برای ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت کنند از رشته های تحصیلی که در دانشگاه های ترکیه وجود دارند، می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

رشته های پزشکی:

عوامل زیادی مانند افزایش ورود توریسم سلامت، روش های مدرن درمان در ترکیه، بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی همراه با بروز ترین امکانات پزشکی باعث شده اند در دانشگاه های پزشکی ترکیه علوم پایه‌ی پزشکی رشد کند.

در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که منظور از توریسم سلامت این است که شخصی از کشوری به کشوری که کیفیت درمانی و بهداشتی پیشرفته ای دارد، سفر کند تا از خدمات پزشکی و درمانی که کشور مقصد دارد، بهره مند شود در واقع توریسم سلامت شاخه ای از گردشگری سلامت است.

توریسم سلامت از کشور های اروپایی و عربی به کشور ترکیه سفر می کنند که این کاملا نشان می دهد که از نظر پزشکی ترکیه رشد خوبی داشته است.

در حال حاضر کشور ترکیه در منطقه یکی از قطب های تحصیلات علوم پزشکی است از دانشگاه های پزشکی ترکیه می توان به دانشگاه کوچ استانبول، باشکنت آنکارا، دانشگاه اتاتورک ارزروم و دانشگاه دوکوز ایلول شهر ازمیر اشاره کرد.

مطلب مشابه: اطلاعات در مورد تحصیل در آلمان و شرایط پذیرش در دانشگاه های این کشور

نساجی و طراحی:

در امتداد یکی از مسیرهای تجاری خاورمیانه، آسیا و اروپا ترکیه علی الخصوص استانبول قرار دارد که درآمد ساکنان آن منسوجات می باشد. علاوه بر این از کشورهای مختلفی تجار خارجی زیادی به این کشور ورود پیدا کرده اند که این باعث شده در زمینه نساجی و طراحی ترکیه شهرت پیدا کند.

با این که بسیاری از صنایع مانند حمل و نقل، بانکداری و ارتباطات توسط دولت کنترل می شوند؛ ولی صنایع نساجی و پوشاک در اختیار شرکت های خصوصی است در زمینه نساجی و پوشاک ترکیه بزرگترین صادر کننده می باشد.

به همین دلیل هر سال دانشگاه های زیادی اقدام به پذیرش دانشجویان بین المللی در زمینه منسوجات، مد و طراحی صنعتی کرده اند. افرادی که به این رشته ها علاقه مند هستند، می توانند در دانشگاه اوسکودار، دانشگاه مدیترانه شرقی و دانشگاه آیدین استانبول پذیرش شوند.

تحصیل در ترکیه و شرایط مورد نیاز (اطلاعات صفر تا صد)

مدیریت کسب و کار:

به طور پیوسته ارزش تولید ناخالص داخلی ترکیه در حال افزایش است که این نشان دهنده ای قوی بودن ترکیه در مدیریت کسب و کار می باشد که این باعث شده افرادی که علاقه مند به این رشته هستند، بتوانند برای ادامه تحصیل خود به ترکیه مهاجرت کنند.

در بین متقاضیان کارشناسی و کارشناسی ارشد در بین دانشجویان بین المللی و داخلی یکی از رشته های تحصیلی محبوب تجارت می باشد.  برخی از دانشگاه های ترکیه مانند دانشگاه اوکان، دانشگاه اروپایی لفکه و دانشگاه خاور نزدیک در گرایش مدیریت بازرگانی شناخته شده اند.

علوم و مهندسی کامپیوتر:

در سراسر جهان یکی از رشته های محبوب تحصیلی علوم و مهندسی کامپیوتر است؛ چون پتانسیل بالایی از نظر فرصت شغلی برای دانشجویان دارد.

علاقه مندان این رشته می توانند با کیفیت آموزشی بالایی که دانشگاه های ترکیه دارند در این رشته ادامه تحصیل دهند از دانشگاه های ترکیه که در علوم کامپیوتر و مهندسی شهرت دارند، می توان به دانشگاه سهیر استانبول، دانشگاه سابانچی و دانشگاه فنی خاورمیانه اشاره کرد.

مطلب مشابه: سفر به شهرهای زیبای ترکیه – معرفی شهرهای گردشگری ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه

برای دانشجویان بین المللی هزینه زندگی در ترکیه بسیار مناسب است از طرفی برای بورسیه های تحصیل در ترکیه برنامه های مختلفی وجود دارد به طور کلی هزینه تحصیل برای یک دانشگاه دولتی و یک دانشگاه خصوصی از 1000 دلار تا 20000 دلار می تواند، متغیر باشد.

دانشجویان بین المللی در دانشگاه های ترکیه می توانند با قیمت فوق العاده مقرون به صرفه و با کیفیت آموزشی بالا تحصیلات خود را ادامه دهند. علاوه بر این به طور متوسط به کمتر از 400 دلار در ماه یک دانشجوی بین المللی نیاز دارد تا بتواند هزینه های مانند خوابگاه، سرگرمی، کتاب، حمل و نقل و غذا را پوشش دهد.

برای تحصیل در ترکیه شهریه دانشگاه های مختلف با هم متفاوت می باشد و دانشگاه های خصوصی هزینه های آن ها بیشتر است از سایر هزینه های تحصیل در ترکیه می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • به 350 تا 500 دلار در هر ماه برای هزینه های مختلف نیاز است.
  • در هر ترم به 100 تا 150 دلار اضافی برای تهیه کتاب ها و هزینه های اداری نیاز است.
  • به حدود 40 تا 70 دلار در سال هزینه برای پرداخت بیمه درمانی نیاز می باشد.

به طور کلی برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هزینه های شهریه برای دانشجویان بین المللی دانشگاه های ترکیه شامل گزینه های زیر می شوند:

  • در یک سال تحصیلی به 1200 دلار تا 300 دلار برای تحصیل در کارشناسی ارشد در زبان ترکی نیاز است.
  • در یک سال تحصیلی به 0450 تا 1500 دلار برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در زبان انگلیسی نیاز می باشد.
  • به 1000 تا 300 دلار در یک سال تحصیلی برای تحصیل در کارشناسی به زبان ترکی نیاز می باشد.
  • در یک سال تحصیلی به 0450 دلار تا 1500 دلار برای تحصیل در کارشناسی به زبان انگلیسی نیاز است.
تحصیل در ترکیه و شرایط مورد نیاز (اطلاعات صفر تا صد)

هزینه تحصیل در رشته های پزشکی

دانشجویان داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی که در دانشگاه های پزشکی ترکیه تحصیل می کنند نسبت به دیگر رشته ها باید هزینه بیشتری را پرداخت نمایند و این به دلیل هزینه کتاب، ابزار و تهیه مواد می باشد.

برای تحصیل در رشته دندانپزشکی، خود دانشجو باید تجهیزات پزشکی و مواد آموزشی را تهیه کند دانشجو رشته دندانپزشکی در ترکیه در یک سال تحصیلی برای خرید ابزار باید 100 تا 250 دلار ( 2000 تا 4500 لیر ) هزینه کند به همین دلیل بسیاری از دانشجویان از دانشجویان ترم بالاتر ابزار مورد نیاز خود را تهیه می کنند.

هزینه تحصیل در رشته پزشکی برای دانشگاه های خصوصی بین 14000 تا 27500 دلار می باشد و برای رشته داروسازی هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی ترکیه بین 11880 دلار تا 18500 دلار می تواند، متغیر باشد.

تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه

برای بسیاری از دانش آموزان قبولی در کنکور و تحصیل در رشته پزشکی سخت و غیر ممکن شده است این افراد می توانند به راحتی در دانشگاه های ترکیه در رشته های پزشکی تحصیل کنند و به رویای دست نیافتنی خود دست پیدا کنند. دانشگاه های پزشکی ترکیه که در شهرهای مختلف این کشور مانند ازمیر، آنکارا و استانبول واقع شده اند، رشته های پزشکی را به دو زبان ترکی یا انگلیسی تدریس می کنند.

از مزیت های تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه های برجسته ترکیه می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • برای انتخاب و تحصیل در رشته های پزشکی دانشگاه های مختلفی در ترکیه وجود دارند.
  • منطبق با آخرین استانداردهای جهانی آموزش در رشته های پزشکی در دانشگاه های پزشکی ترکیه انجام می شود.
  • دروس رشته های پزشکی در بسیاری از دانشگاه های پزشکی ترکیه به زبان انگلیسی تدریس می شوند.
  • مدارک دانشگاهی ترکیه توسط سازمان جهانی بهداشت و کشور های آمریکایی و اروپایی مورد تایید قرار گرفته اند.
  • شهریه های تحصیلی در ترکیه مقرون به صرفه است و هزینه های زندگی در ترکیه کم می باشد.
  • با بروز ترین امکانات و متدهای آموزشی می توانید در دانشگاه های پزشکی ترکیه تحصیل

 کنید.  

داشتن دیپلم دبیرستان لازمه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه می باشد که به مدت 6 سال طول می کشد که شامل یک سال کارآموزی بالینی، سه سال مطالعه بالینی و دو سال مطالعه پیش بالینی می شود.

پس از پایان این دوره ها فرد به عنوان دکتر پزشکی MD  فارغ التحصیل می شود همانند دیگر کشور ها در سال اول و دوم دانشجویان پزشکی علوم پایه را می آموزند و با انواع بیماری ها در سال سوم به بعد آشنا می شوند.

دوره های کارآموزی بالینی دانشجویان پزشکی در سال چهارم و پنجم انجام می شود و به عنوان کارورز در سال ششم در بیمارستان دانشگاه مشغول می شوند.

تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های ترکیه

 برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه های پزشکی دو راه وجود دارد. اولین راه شرکت در آزمون YOS می باشد که توسط دانشگاه پزشکی سالی یک بار برگزار می شود. روش دوم برای ورود به دانشگاه های پزشکی ورود مستقیم به دانشگاه و درخواست بدون آزمون می باشد.

دانشجویان بین المللی که در آزمون YOS  تمایلی ندارند، شرکت کنند یا این که موفق نشده اند در این آزمون شرکت کنند باید از روش دوم استفاده نمایند.

 هر ساله تعداد دانشکده های دندانپزشکی در ترکیه در حال افزایش است و همین باعث شده متقاضیان فراوانی برای تحصیل در دانشکده های دندانپزشکی درخواست دهند.

به طور رقابتی برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه کیفیت دانشکده های دندانپزشکی این کشور در سطح بالایی قرار دارند.

در سال اول تحصیلی در رشته دندانپزشکی دروس رشته های علوم پایه در زمینه فارماکولوژی، بافت شناسی، فیزیولوژی و آناتومی تدریس می شوند به این مرحله آموزشی، مرحله پیش بالینی می گویند.

آشنایی با مواد، ابزار و دستگاه های که در دندانپزشکی استفاده می شوند از دیگر اهداف درسی رشته دندانپزشکی هستند.

در سال دوم تحصیلی در رشته دندانپزشکی به مباحث فارماکولوژی، بیوشیمی، دانش و درک ارگانیسم بدن انسان و آسیب شناسی پرداخته می شود.

مرحله بالینی در سال سوم، شروع می شود و دانشجویان معاینه بیماری ها و تفسیر آن ها را به صورت نظری و عملی انجام می دهند و کارهای عملی در سال پنجم انجام می شود. تحصیل در رشته دندانپزشکی هم به زبان ترکی هم به زبان انگلیسی انجام می شود.

تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه های پزشکی ترکیه

داروسازی علمی است که در آن نحوه تاثیر داروها روی بدن بررسی می شوند همچنین مراحل تولید و توزیع داروها انجام می شود.

5 سال مدت تحصیل در رشته داروسازی می باشد که دانشجویان بین المللی زیادی علاقه مند هستند در این رشته در دانشگاه های پزشکی ترکیه تحصیل کنند.

در ترکیه چندین دانشگاه معتبر هستند که به زبان ترکی و انگلیسی رشته های داروسازی در آن ها تدریس می شود از دانشگاه های مختلفی که در شهرهای مختلف ترکیه وجود دارند که رشته داروسازی در آن ها تدریس می شود، می توان به دانشگاه استانبول، دانشگاه آتاتورک و دانشگاه آنکارا اشاره کرد که وزارت بهداشت آن ها را تایید کرده اند.

فارغ التحصیلان داروسازی می توانند در کارخانه های داروسازی، بیمارستان ها و مراکز تحقیق و توسعه به کار مشغول شوند. تحصیل در داروسازی شامل بیوشیمی بالینی،  فناوری دارویی، شیمی دارویی، مواد اولیه دارویی، علوم پایه پزشکی، داروسازی، قوانین دارویی، علوم پایه داروسازی، تاریخچه و اصطلاحات دارویی، شیمی آلی، شیمی تجزیه و فناوری اطلاعات پایه می شوند.

برای تحصیل در ترکیه دانشجویان داروسازی دوره هایی مانند اخلاق داروسازی، بیماری شناسی، فارماکولوژی و کمک های اولیه را باید بگذرانند همچنین دروس دیگری مانند ایمنی و تجزیه و تحلیل مواد غذایی هم باید بگذرانند تا بر جنبه های مختلف رشته خود تسلط و درک بهتری پیدا کنند.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در شرکت های داروسازی و مراکز تحقیقاتی و محیط های کاری مختلف در کشور ترکیه یا ایران مشغول کار شوند.

افرادی که قصد دارند در رشته داروسازی در دانشکده های پزشکی ترکیه ادامه تحصیل دهند باید برای ورود به این دانشگاه ها در آزمون های عملی YOS  و SAT  شرکت کنند و بعد از این که نمره قبولی کسب کرده اند مدارک لازم را به دانشگاه ارائه دهند تا ثبت نام آن ها انجام شود.

نتیجه گیری و جمع بندی

در این محتوا شما با شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه آشنا کنید. همچنین هزینه ها، مدت تحصیلی در رشته های مختلف و رشته های پرمتقاضی و پرطرفدار هم نام برده شده اند به طور کلی به راحتی می توانید در دانشگاه های ترکیه و در رشته های مختلف این دانشگاه ها تحصیل کنید و اگر به زبان ترکی و انگلیسی تسلط داشته باشید پیشرفت مراحل کار برای شما آسان تر می شود.

تحصیل در رشته های مختلف در دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی نسبت به رشته های تحصیلی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند، هزینه کمتری دارند.

هر چند که تفاوتی بین هزینه های آموزش ترکی و انگلیسی در برخی از دانشکده ها وجود ندارد؛ ولی یادگیری زبان ترکی می تواند ارزشمند باشد به ویژه برای کسانی که به زبان انگلیسی در رشته پزشکی تحصیل کرده اند که این باعث می شود با بیماران بتوانند ارتباط خوبی برقرار کنند که این می تواند در مراحل بالینی و درک همکاری متقابل بسیار موثر باشد.

بنابراین شما با مهاجرت به ترکیه و در کنار تحصیل در دانشگاه های ترکیه می توانید به یادگیری زبان ترکی هم اقدام کنید.

مطالب مشابه را ببینید!