مجله تاپ‌ناز‌

عوامل بروز حساسیت به نور خورشید و روش های درمان آن

حساسیت به نور خورشید به گونه ای است که وقتی در مقابل نور خورشید قرار می گیرید، پوست شما تحریک می شود و بعضی از نشانه ها مانند التهاب، خارش و قرمزی را مشاهده می کنید که با رعایت نمودن بعضی از نکات می توان این علائم را بهبود داد.

وقتی که پوست بدن در مقابل نور خورشید قرار می گیرد دچار حساسیت می شود که با خارش و دانه های قرمز روی بدن ایجاد می شود. در این موقع باید زمان بیرون ماندن از منزل را بیشتر کنید تا سلول های بدن به نور خورشید عادت کند. وقتی که از حساسیت به نور خورشید صحبت می شود در مورد شرایط بحث می کنیم که پوست در معرض نور قرار می گیرد که فرد دچار خارش، سوزش و قرمزی می شود که در حالت خفیف آن بدون درمان رفع می شود. در موارد شدید باید از کرم و یا قرص های استروییدی برای درمان آلرژی استفاده کرد که در ادامه مطلب بیشتر توضیح می دهیم.

عوامل حساسیت و آلرژی پوست به نور خورشید

نور آفتاب دارای اشعه های مضر برای پوست و چشم است و باید بسیار مراقب بود. با زدن عینک آفتابی که مانع از عبور تابش UV شود می توان از چشم مراقبت کرد و برای پوست هم می توانید از ضد آفتاب استفاده کنید. در کنار تمام این آمادگی ها آفتاب سوزنده ممکن است فرد را به علائم سرطان پوست دچار کند که در بعضی شرایط با خارش خورشیدی فرد مبتلا می شود.

خارش خورشیدی در واقع همان آلرژی است که با حساسیت متفاوت است و باعث ایجاد خارش پوست در اثر تابش خورشید می شود. از جمله آن می توان به شرایط پوست بدن بعد از قرار گرفتن در معرض آتاب دانه زده و خارش ایجاد می کند. افرادی که حساس هستند شاید لازم است با اقدامات پیشگیرانه از لباس های محافظ در مقابل نور خورشید استفاده کنند. حساسیت نادر دیگری وجود دارد که به آن کهیر خورشیدی می گویند و در بیشتر خانم ها به صورت تاول و کهیر دیده می شود.

عوامل بروز حساسیت به نور خورشید و روش های درمان آن

علائم آلرژی پوست به نور

یکی از انواع حساسیت، PMLE نام دارد که خارش همراه با دانه های ریز و قرمزی می باشد که گاهی امکان سوزش دارد. در این مدل پوست در گرما ورم می کند و تاول می زند که بیشتر در گردن و سینه پدیدار می شود و تا روی ران و بازوها هم دیده می شود. از دیگر علائم PMLE  باید به حس تهوع و سردرد و سرما هم اشاره کرد. تقریبا پانزده درصد از جمعیت جهان به حساسیت نور خورشید دچار شده اند که این حساسیت در یک زمان مشخص هر ساله ممکن است ایجاد شود.

حساسیت به آفتاب چه علائمی دارد؛

  • تب
  • خستگی
  • سرگیجه
  • لرز
  • تهوع و استفراغ
  • خارش پوست
  • التهاب و قرمزی پوست
  • تاول های پر از آب کوچک و بزرگ روی پوست
  • کاهش آب بدن به علت از دست دادن مایعات بدن
  • علائمی شبیه به آنفولانزا
  • جوش یا دانه های قرمز روی پوست

دلایل حساسیت

افرادی که به نور خورشید حساسیت دارند و پوست بدنشان خارش دارد و دانه میزند به دلیل آلرژی به اشعه های مضر مانند ماورا بنفش است که به آن اشعه های خورشیدی می گویند. اشعه های خورشیدی دارای سه نوع تابش UVA، اشعه UVB و اشعه UVC هستند. که اشعه های UVA و PMLE عامل اصلی آلرژی بوده و UVC به خاطر داشتن فاصله زیاد موج آن ها به زمین نمی رسد و کوتاه است. در تابش اشعه UVB هم بعضی از افراد حساسیت دارند.

افرادی که به دستگاه سولاریوم حساس هستند بدن آنها به تابش UV حساس است. اگر فردی به خورشید حساس است نباید در فصول بهار و تابستان زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرد که دچار التهاب و سوزش می شود. بیشتر خانم های کمتر از سی سال به عارضه آفتاب سوختگی دچار می شوند.

عوامل بروز حساسیت به نور خورشید و روش های درمان آن

راه های درمان به آلرژی پوستی

بسته به نوع آلرژی هر کدام درمانی خاص دارد که با در نظر گرفتن حساسیت پوستی به آفتاب اغلب با 1 تا 2 ساعت پس از قرارگیری در معرض نور خورشید پدیدار می شود. این واکنش پوستی که با خارش و دانه های ریز همراه است پس از 3 روز از بین می رود ولی ممکن است تا 1 هفته هم طول بکشد. این دانه های اثری از خود به جا نمی گذارند و پوست را پس از دمان به حالت عادی خود بر می گرداند. برای درمان خانگی به حساسیت آفتاب می توان پماد هیدروکورتیزول و کمپسر آب سرد و آنتی هیستامین را مصرف کرد. می توانید با خوردن قرص های ضد التهاب مانند ایبوپروفن یا آسپرین هم از خارش و التهاب جلوگیری کنید و با یک گاز استریل شده آن را ببندید.

مطالب مشابه را ببینید!