مجله تاپ‌ناز‌

خواص ماش سبز + تمام فواید ماش سبز برای سلامت بدن

یکی از حبوباتی که بسیار استفاده می شود ماش است. حبوبات دارای پروتئین گیاهی هستند و برای بدن بسیار مفید هستند. در این بخش شما را با خواص ماش سبز و فوایدی که برای سلامت دارد آشنا می کنیم.

ماش سبز بومی کشور هند است ولی در تمام منطقه آسیا این گیاه کاشت و برداشت می شود. چینی ها از قدیم از ماش سبز برای رفع گرما و دفع سم زدایی استفاده می کردند.

تمام خواص ماش سبز

  • ماش سبز به دلیل داشتن کلسترول پایین و میزان زیاد فیبر رژیم محلول که در هنگامی که با آب موجود در سیستم گوارش مخلوط می شود، ماده ای ژا ماننده می سازد و باعث بهتر عمل کردن اعصای بدن می شود. ماش سبز 1/9 گرم فیبر رژیمی محلول می باشد.
  • ماش سبز و دیگر حبوبات دارای ماده ای به نام پروتئاز هستند که محافظ سینه در مقابل سرطان سینه است. (پروتئاز تقسیم سلول های سرطانی را کند می کند و از تشکیل تومور پیشگیری می کند)
  • مصرف ماش سبز برای افرادی دیابتی توصیه می شود زیرا میزان قند کمی دارد.
  • از دیگر خواص ماش سبز که بسیار مهم است دارا بودن این حبوبات از اسید فولیک بالا است که برای پیشگیری از بیماری های قلب و عروق مناسب است.
  • ماش سبز دارای پتاسیم زیادی است و برای افرادی که دارای پرفشاری خون هستند مصرف این حبوبات توصیه می شود.
  • از دیگر فواید ماش سبز داشتن منگنز و سلنیوم است و خوردن آن باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن می شود.
  • از ماش سبز برای درمان کردن اسهال هم می توان استفاده کرد.

ماش را بهتر است به شکل جوانه مصرف کنید تا تمام مواد مغذی آن در دسترس قرار بگیرد. مخصوصا آهن و ویتامین سی که در ماش وجود دارد. استفاده از ماش برای افرادی که مبتلا به کم خونی هستند توصیه می شود. ویتامین سی موجود در ماش، انرژی واقعی و طبیعی است که دارای مواد مغذی نیز می باشد.

دیگر فواید ماش برای سلامت بدن

ماش دارای فواید بی نظیری است که در ادامه آنها را توضیح می دهیم و بهتر است که در برنامه غذایی خود این نوع از حبوبات را بگنجانید.

کاهش چین و چروک

ماش نقش مهمی در سلامت بدن دارد و کمک زیادی به برطرف کردن مشکلات پوستی می کند، زیرا دارای مفدار زیادی فیتواستروژن است که باعث جلوگیری از پیری پوست می شود و وجود مواد مغذی در ماش کمک زیادی به ساخت کلاژن و الاستین و جوانسازی پوست می کند.

خواص ماش سبز

تقویت سیستم ایمنی بدن

ماش به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی و ضد میکروبی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و سطح ایمنی بدن را مقابل باکتری ها و ویروس ها بالا می برد.

افزایش رشد مو

وجود مقدار زیادی کلسیم، آهن، مس و منیزیم در دانه های ماش کمک زیادی به بهبود جریان گردش خون در پوست می کند و در نتیجه افزایش اکسیژن رسانی به موها باعث افزایش رشد مو می شود، پس نصف فنجان ماش خام را پودر کنید و مقداری چای سبز دم کنید و به آن اضافه کنید سپس به خمیر به دست آمده یک قاشق روغن زیتون و یک قاشق روغن بادام اضافه کنید و روی موهای خود ماساژ دهید و پس از زمان 20 تا 30 دقیقه با آب گرم و شامپو آن را بشویید.

درمان یبوست

یبوست از مشکلات گوارشی بسیار شایع میان افراد است که با استفاده از ماش می توانید این مشکل را رفع کنید زیرا ماش دارای مقدار زیادی پکتین است که باعث بهبود حرکات روده و پیشگیری از یبوست می شود.

پیشگیری از پوکی استخوان

با بالا رفتن سن استخوان ها به مرور استحکام خود را از دست می دهند و مصرف ماش باعث تقویت استخوان می شود و خطر ابتلا به پوکی استخوان را در فرد کاهش می دهد و باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شود.

مصرف ماش به طور کل برای هیچ کسی خطر ندارد ولی افرادی که مبتلا به اسید اوریک و نفرس هستند بهتر است کمتر این ماده را استفاده کنند.

در ادامه مطلب خواص جوانه عدس و خواص لوبیا سفید را هم بخوانید.

مطالب مشابه را ببینید!