مجله تاپ‌ناز‌

روش صحیح نخ دندان کشیدن برای کودکان و آموزش کشیدن نخ دندان به فرزندان

رسیدگی کردن به بهداشت دهان و دندان کودکان یکی از امور مهم است که پدر و مادر همیشه باید به آن اهمیت بدهند.  در این مطلب تاپ ناز روش نخ دندان کشیدن برای کودکان را آموزش داده ایم با ما همراه باشید. کشیدن نخ دندان باعث رفع مواد غذایی و پلاک های باقی مانده میان دندان ها می شود. با آموزش کشیدن نخ دندان به کودک، می توانید باعث شوید که او دندان های سالمی داشته باشد و لبخندش همیشه زیبا باشد. برای دانستن روش نخ کشیدن برای کودک با ما همراه باشید.

آموزش روش نخ دندان کشیدن برای کودکان

استفاده کردن از نخ دندان به افراد کمک می کند تا مواد غذایی بین دندان ها و پلاک هایی که بین دندان تجمع پیدا کرده اند رفع گردند. نخ دندان می تواند باعث جرم گیری اطراف دندان شود و از تشکیل جرم هم جلوگیری کند. زیرا که ایجاد جرم و پلاک روی دندان باعث پوسیدگی آنها می شود.

در صورتی که دندان کودک شما پوسیده شده باشد به روکش دندان یا پر کردن دندان نیاز است. کمک گرفتن از نخ دندان بوی بد دهان را رفع می کند. زیرا که ذرات باقی مانده مواد غذایی و باکتری های روی آن باعث تولید بوی بد دهان می شوند را برطرف می کند. به کودک بیاموزید که هر چند مسواک بسیار مفید است ولی قسمت های میان دندان را نمی تواند تمیز کند.

مسواک و استفاده از نخ دندان مکمل هم هستند و عدم استفاده از یکی بهداشت دهان و دندان را کامل نمی کند. نخ دندان کشیدن برای کودک از سنین پایین مهم است و در سلامت دندان آنها نقش مهمی دارد. مسواک زدن به تنهایی می تواند 50 درصد از پلاک های درون دهان را پاک کند. اگر این کار را با نخ دندان انجام بدهید می توانید تا 70 درصد از دندان ها را تمیز کنید.

کشیدن نخ دندان این امکان را فراهم می کند که مناطقی از دندان که دسترسی به آنها با مسواک دشوار می باشد به ویژه میان دندان، زیر خط لثه که پلاک دندانی در آنجا تجمع می کنند، پاک شوند. بیشتر والدین تصور می کنند که دندان های شیری کودکان زیاد مهم نیستند زیرا بلاخره می افتند در حالی که دندانپزشکان مخالف این تصور هستند و عقیده دارند دندان کودک به محض رویش باید مانند دندان بزرگسال تمیز شود. آغاز مراقبت دندانی از ابتدایی ترین سال های تولد باعث می شود که کودک به استفاده از مسواک و نخ دندان عادت پیدا کند.

آموزش نکات مرتبط به مراقبت دندانی به کودک امر دشواری است ولی شروع آموزش از سنین کودکی باعث می شود که دندان های کودک سالم بمانند و لبخند زیبایی داشته باشد. نخ دندان کشیدن برای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان ضرورت دارد و باید تمام پدر و مادران روش استفاده از نخ دندان را به کودک خود بیاموزند.

پدر و مادر می توانند بیشترین تاثیر را بر عادات و رفتارهای کودک داشته باشند از این رو اگر آنها بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند کودکشان هم به راتی به این مسئله اهمیت می دهد در صورتی که شما فرزند کوچکی دارد نیاز نیست که تا زمان رویش نخستین دندان او صبر کنید بلکه می توانید پیش از رویش دندان های او هر شب دهان کودک را پاکیزه کنید. برای این کار می توان با یک پارچه نرم لثه کودک را تمیز نمود. می توان بعد از این که دندان های کودک جوانه زد با مسواکی نرم دندان های او را تمیز کرد. دندانپزشکان توصیه می کنند که والدین تا سن ۵-۶ سالگی کودک، به صورت منظم دندان های او را مسواک بزنند تا وقتی که بزرگ شده و خودش بتواند به تنهایی این کار را بکند.

به آرامی باید نکات مهم و روش مسواک زدن درست را به کودک آموخت. هر بار که مسواک می زنید تمام دندان های کودک را تمیز کنید. مسواک را با زاویه 45 درجه به خط لثه نگه دارید و خیلی آهسته دندان ها را تمیز کنید. مسواک را از بخش پایه دندان به سوی پایین و بخشی که با  مواد غذایی جویده می شود، بکشید. در ادامه برای تمیز کردن دندان های جلو  و عقب ضربات کوتاه و چرخشی استفاده کنید. برای تمیز کردن سطح دندان های آسیاب هم حرکت رفت و برگشتی داشته باشید. باید دقت کنید که تمام سطوح دندان را به صورت یکسان مسواک کنید. زبان و سقف دهان کودک را هم از بخش پستی به جلو مسواک بزنید.

روش صحیح نخ دندان کشیدن برای کودکان و آموزش کشیدن نخ دندان به فرزندان

نخ دندان برای کودک

نخ دندان هایی که در بازار هستند در دو نوع معمولی و کمانی وجود دارند.

نخ دندان معمولی

برای استفاده از این نخ دندان تکه ای از آن به طول نیم متر را جدا کرده و یک انتهای آن را به دور انگشت وسط یک دست و تکه دیگر را دور انگشت وسط دست دیگر بپیچانید. به کمک انگشت های شست و سبابه نخ را میان دو دندانش برده و با حرکت بالا به پایین آهسته به سمت لثه بروید. مراقب باشید لثه کودک آسیب نبیند.

هنگامی نخ به نزدیکی لثه رسد حرکت افقی کوچکی نموده و نخ را بالا بکشید. اکنون نخ را کمی از تکه بلندتر نخ از انگشت یک دست باز کرده و قسمت استفاده شده را دور انگشت دست دیگر پیچانده و این حرکت را برای دو دندان دیگر هم انجام دهید. دندان های عقبی را نیز فراموش نکنید.

نخ دندان کمانی

این نوع نخ دندان های دارای دسته ای هستند که کار را آسان می کنند. اصول کار همانند قبل می باشد ولی راحتتر اجرا می شود. هر بار از یک نخ دندان کمکی استفاده نمایید و همه دندان ها با همین یک نخ دندان تمیز کنید. این نخ دندان برای بزرگسالان نیز تولید شده است.

مطلب مشابه: روش درست نخ دندان کشیدن + اصولی که هنگام نخ کشیدن باید رعایت کرد

آموزش نخ دندان کشیدن برای کودک

استفاده کردن از نخ دندان ممکن است که حتی برای افراد بزرگسال هم سخت باشد و این کار برای کودک که انگشتان کوچکی دارد ممکن است که دشوارتر باشد. شیوه استفاده درست از نخ دندان را به کودک بیاموزید و برای این کار ممارست و صبوری داشته باشید. موقعی که دنادن های دائمی کودک جوانه زد پلاک و مواد غذایی بین آنها تجمع پیدا می کند و در صورتی که از بین دندان بیرون نروند، باعث خراب شدن دندان و ایجاد بیمرای لثه می شوند.

از این رو شیوه استفاده از نخ دندان را به کودک بیاموزید و از آنها بخواهید که روزی یک بار نخ دندان استفاده کنند. در ادامه روش انجام این کار را به شما آموزش می دهیم.

  • نخ دندانی نرم و متناسب با لثه کودک خود بخرید. بعضی از نخ دندان های موجود در بازار طعم خوبی داشته که می تواند سبب تشویق کودک به استفاده از نخ دندان گردند.
  • اندازه نخ دندان را کوتاه برش نزنید تا کودک به راحتی قادر باشد دندان هایش را تمیز کند.
  • نخ دندان را دور انگشتان کودک بسته و همانطور که  خودتان از نخ دندان استفاده می کنید به کودک یاد دهید دندانهایش را تمیز کنید.
  • به آرامی انگشتان کودک را هدایت کرده و به او بیاموزید چطور نخ دندان را بین دندان ها حرکت دهد.
  • به کودک یاد دهید که نخ دندان را به حالت C میان دندان ها کشیده و تا حد ممکن زیر خط لثه اش را تمیز کند ولی مراقب باشید که نخ دندان را بین دندان ها محکم فشار ندهد.
  • به کودک بیاموزید که هنگام حرکت دادن نخ دندان میان دندان ها باید نخ را در دستش جابجا کند تا موقع استفاده در موقعیت مناسب قرار گیرد.

روش درست کشیدن نخ دندان برای کودک دشوار و ناخوشایند است. ولی همان گونه که پیشتر ذکر شد امروزه اواع متفاوتی از نخ دندان با رنگ و بوهای مختلف در بازار وجود دارد که می تواند نظر کودک را جلب کند. این نخ دندان ها در بسته های بزرگ ارائه می شوند که اقتصادی هستند و از آنجا که نخ دندان یک بار مصرف می باشد مطمئن شوید که کودک پس از هر بار استفاده نخ دندان را دور بیندازد.

شاید علیرغم تمرین و آموزش کشیدن نخ دندان به کودکان، استفاده از آن به موضوعی چالش برانگیز تبدیل شود از این رو می توانید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به صورت یک بازی انجام بدهید و در همین حال اطلاعات کافی را به کودک خود ارائه کنید.

مسواک کوچک را در اختیار کودک قرار بدهید و به او بگویید که دندان های عروسکش را تمیز کند. در این حین می توانید به کودک شیوه درست نخ کشیدن و مسواک کشیدن را توضیح دهید. کودک را تشویق کنید که موقع مسواک زدن در آینه شکلک در بیاورند و از تمیز شدن دندان ها مطمئن شوند. با این روش، کودک از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خسته نمی شود. همچنین می توانید از روش های زیر برای تشویق کردن کودک به نخ کشیدن استفاده کنید.

خرید نخ دندان توسط کودک

به کودک اجازه دهید که مسواک، خمیر دندان و نخ دندان مورد علاقه اش را انتخاب کند. این کار باعث می شود که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای او جالب و خوشایند باشد. به طور کلی بچه ها به استفاده از وسایل عروسکی بیشتر مایل هستند بنابراین با توجه به اینکه فرزند شما دختر یا پسر است مسواک و نخ دندان مناسب را برای او تهیه کنید.

دسته جمعی نخ دندان استفاده کنید

فرزند فعالیت گروهی و دسته جمعی را دوست دارد و از این رو مسواک زدن و نخ دندان را به فعالیت خانوادگی تبدیل کنید و دسته جمعی نخ دندان استفاده کنید. به این ترتیب طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید همراه با کودک خود دندان های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. بچه ها به شدت مقلد هستند و به راحتی با شما این کار را انجام می دهند.

تشویق کودک با جایزه

موقعی که کودک به صورت درست دندان ها را با استفاده از نخ دندان و مسواک تمیز می کند او را با دادن جوایزی کوچک مانند اسباب بازی یا برچسب تشویق کنید. البته این کار نباید به یک عادت برای او تبدیل شود و فقط زمانی جایزه می گیرد که به تمیز کردن دندان ها بپردازد. برای الهام بخشیدن می توانید به کودک خود کتاب با عکس دندان های سالم و خراب را نشان بدهید تا متوجه شود که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن چه نتایج خوبی برای او دارد.

مطلب مشابه: از بین بردن پلاک های دندان + 10 روش پاکسازی دندان از پلاک و جرم

روش صحیح نخ دندان کشیدن برای کودکان و آموزش کشیدن نخ دندان به فرزندان

سن مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کودک

مراقبت های دنانی باید از رویش نخستین دندان در کودک آغاز گردد. نخستین مراجعه به دندانپزشک به شما کمک می کند تا نیازهای خاص کودک را بشناسید و روش رسیدگی به مشکلات او را یاد بگیرید. قابل ذکر است این کار از بروز بعضی مشکلات دندانی کودک جلوگیری می کند یا در مراحل اولیه درمان آن راحت تر می شود. والدینت باید تا وقتی که کودک به اندازه کافی برزگ شده و بتواند دندان هایش را مسواک کند هر شب دندان هایش را تمیز کنند. می توانید پس از هر بار شیردهی با پارچه مرطوب و نرمی به آهستگی لثه کودک را تمیز کنید تا مانع از تجمع پلاک شوید.

کودک باید در سنین پایین و وقتی که دندان های بالا و ایین آنها با هم تماس پیدا می کند از نخ دندان استفاده کند. والدین هم باید تا موقع بزرگتر شدن کودک با نخ دندان، دندان های او را تمیز کنند. وقتی که کودک بزرگ شد با او همراهی کنند و از روش استفاده درست نخ دندان کشیدن توسط کودک مطمئن شوند. معمولا کودکان می توانند از سن ۸-۷ سالگی به تنهایی از نخ دندان استفاده نمایند.

هر چند که دندان های شیری کودک موقتی می باشد ولی در رشد دهان و دهان و رویش دندان های دائمی نقش مهمی دارند. رایت کردن بهداشت دهان و دندان و آموزش به کودک، در حفظ سلامت دهان بسیار موثر است. باید اشاره کرد که یکی از شایع ترین مشکلات دندان در کودکان، پوسیدگی دندان می باشد. نیمی از کودکان دو تا دوازده سال با پوسیدگی و کرم خوردگی دندان های شیری روبرو می شوند. پوسیدگی دندان سلامت را به خطر می اندازد و باعث کاهش اعتماد به نفس می شود.

مطلب مشابه: جرم گیری دندان در خانه + روش های مختلف از بین بردن جرم ها

مطالب مشابه را ببینید!