مجله تاپ‌ناز‌

شیر خشک بدون لاکتوز برای کدام نوزادان مناسب است؟

به صورت کلی تغذیه نوزاد در ماه های نخست زندگی بسیار مهم است. در ادامه اطلاعاتی در مورد خواص و مضرات شیر خشک بدون لاکتوز را توضیح داده ایم با ما همراه باشید.

دغدغه خیلی از مادران در مورد خرید شیر خشک بدون لاکتوز به مراتب بیشتر می باشد. به طوری که دقیق نمی دانند این شیر خشک از چه فواید و حتی خطراتی برای نوزادشان برخوردار می باشد. از این رو در ادامه این مطلب به معرفی نکاتی در این مورد پرداخته ایم تا مادران جوان خودشان انتخاب کنند که می توانند از این نوع شیر خشک استفاده کنند یا نکنند.

اطلاعات درباره شیر خشک بدون لاکتوز

این طبیعی می باشد که شیر مادر از هر تغذیه دیگری برای نوزاد بهتر است، زیرا که از ویتامین و املاح متعدد و طبیعی برای رشد نوزاد برخوردار می باشد. در صورت تغذیه با شیر مادر می توان عارضه هایی را مانند یبوست در نوزاد تا حد قابل توجهی کنترل نمود. این در حالی است که بعضی از مادران به دلیل مشکلاتی مانند عدم فرم مناسب سینه برای شیر دادن، ناتوانی فک نوزاد برای مکیدن به استفاده از شیر خشک مجبور می شوند که از انواع شیر خشک که در ادامه مطلب بررسی کرده ایم استفاده نمایند.

در مراکز خرید انواع مختلفی از شیر خشک ها برای نوزاد وجود دارد که از این رو مادران دچار سردرگمی در خرید بهترین نوع آن می شوند. در این شرایط پیشنهاد می شود که با پزشک متخصص مشورت کنید تنها با توجه به نیاز بدن نوزاد اقدام به خرید شیر مناسب برای رشد و تغذیه فرزند خود اقدام درست را انجام بدهید.

شیر خشک های موجود در بازار با توجه به نیاز بدنی نوزاد تهیه شده اند که باید از خرید خودسرانه آنها اجتناب کنید و موضوع را با پزشک مرتبط در میان بگذارید تا مشاوره مورد نیاز را به شما بدهد.

شیر خشک بدون لاکتوز

معرفی لاکتوز

در مورد لاکتوز گفته می شود که همان قند موجود و طبیعی در شیر است که در شیر انسان، گاو، گوسفند و حتی بز در میزان متفاوت با سطح های مختلفی از میزان کلسیم وجود دارد. به صورت کلی بدن برای این نوع لاکتوز به مکانیزم متفاوت نیاز دارد که به مراتب گلوکز را به واحدهای کوچک تری تقسیم کند. این گلوکوزهای کوچک شده به مراتب در مسیر متابولیک بدن راه پیدا می کنند و در نهایت سطح انرژی را تامین می کنند. از آنزیم های هضم کننده لاکتوز می توان به لاکتاز اشاره نمود که نبود آن در بدن موقع مصرف لبنیات و شیر به خوبی نمی تواند میزان لاکتوز را تحمل کند.

در صورتی که بدن این میزان از لاکتوز را تحمل نکند به اختلالاتی در عملکردهای خود منجر می شود که در نهایت به تولید نفخ شکم، اسهال و حالت تهوع مبتلا می شوند. این در حالی می باشد که حساسیت داشتن نسبت به مصرف لاکتوز می تواند در نوزادان و بزرگسالان اتفاق بیفتد و در نهایت باعث بروز علائمی در بدن خود برای عدم تحمل آن منجر شوند.

  • شیر خشک های فاقد لاکتوز

این عامل در بروز بعضی از اختلالات تغذیه ای در نوزاد خیلی تاثیرگذار است که از این رو با تولید شیرخشک بدن لاکتوز برای نوزادان این مشکل به مراتب برطرف شد.

فواید آن برای نوزاد

این عامل در نوزادان می تواند باعث بروز بعضی از بیماری های گوارشی شود که از این رو برای پیشگیری از بروز و رفع کردن این دسته از مشکلات، بعضی از پزشکان برای کودکان شیر خشک های فاقد لاکتوز را تجویز می کند. شیر خشک را می توان در انواعی از طرح و رنگ با برندهای مختلف مشاهده نمود که از این رو والدین باید جهت انتخاب مناسب با یکی از پزشک ها مشورت کنند و در نهایت بهترین نوع آن را برای فرزند خود خریداری کنند.

زمان استفاده از شیر خشک

خواص شیر مادر برای نوزاد بر کسی پوشیده نیست ولی در این شرایط بعضی از افراد نمی توانند این کار را برای فرزند خود انجام بدهند. شرایط گفته شده در ادامه مطلب از بعضی مواردی است که افراد می توانند از شیر خشک برای تغذیه نوزاد خود استفاده نمایند.

  • ابتلا به بیماری مادر
  • عدم استفاده کودک از شیر مادر
  • قرار گرفتن کودک در معرض سوء تغذیه
  • وجود برخی از اعتقادات و تجربیات شخصی مادر
  • عدم دسترسی به مادر
  • ابتلا به برخی از آلرژی های غذای
  • کم شدن شیر مادر
  • ترس از ابتلا به برخی از آلاینده های محیطی
  • کم شدن منابع شیر مادر

شیر خشک های نامناسب

انواع شیر خشک برای مصرف نوزاد مناسب نیستند و از این رو والدین هرگز به امتحان انواع جدید آن نباید رو بیاورند. در ادامه مطلب با شیر خشک های نامناسب برای تغذیه نوزاد زیر یک سال آشنا می شوید.

  • انواعی از شیر های غلیظ شده
  • انواعی از شیر های تبخیر شده
  • انواعی از شیر های خشک شده
  • استفاده از برخی شیر های گوسفندی و بز. این در حالی است که اگر به خوبی پاستوریزه و جوشانده شده باشند، برای مصرف به کار می آیند.
  • دیگر نوشیدنی هایی که به نام شیر تولید می شوند و این می تواند انواعی از سویا، برنج، جو و بادام باشد.
  • همچنین شیر گاو نامناسب است و این در حالی است که اگر به خوبی پاکیزه و جوشانده شده باشد، قابل مصرف است.

مطالب مشابه را ببینید!