مجله تاپ‌ناز‌

طرز تهیه انواع دهانشویه خانگی با تاثیر عالی بر دندان

مشکلات دهان و دندان و همچنین بوی بد دهان برای خیلی از افراد آزار دهنده است و در این مطلب روش های تهیه چند نوع دهانشویه خانگی با طرز تهیه آن را در منزل توضیح می دهیم.

به صورت کلی سلامت دهان و دندان بسیار مهم است، که باید به آن توجه ویژه کنید. دندان خراب علاوه بر عدم زیبایی به سلامت روان و دستگاه گوارشی هم آسیب جدی وارد می کند. باید در کنار مسواک زدن از دهانشویه های گیاهی هم استفاده کنید، تا در نهایت دندان های سالم و قوی داشته باشید.

نکته قابل توجه این است که این دهانشویه ها را می توانید در منزل تهیه کنید و هر دمنوش خنک شده طبیعی به عنوان دهانشویه برای سلامتی دندان های خود استفاده کنید. آب نمک که از زمان بسیار دور به همه افراد توصیه شده است می تواند گزینه ای خوب باشد.

 

معرفی انواع دهانشویه خانگی

 

  • روغن دارچین

روغن دارچین خواص ضد باکتریایی دارد و باعث درمان پوسیدگی دندان می شود. دو الی سه قطره روغن دارچین را با یک فنجان آب مقطر ترکیب کنید و سپس دهان را با این دهانشویه بشویید. باید توجه داشته باشید که این دهانشویه را هم باید در طول روز سه بار تهیه و استفاده کنید.

 

  • روغن درخت چایی

روغن درخت چای خواص ضد التهابی دارد و باعث کاهش نشانه های خونریزی و التهاب لثه می شود. یک تا دو قطره روغن درخت چای را با یک دوم فنجان آب مقطر ترکیب کنید و دهان خود را با آن بشویید. توجه داشته باشید که این دهانشویه را بایستی در ۱۰ روز ۲ الی ۳ مرتبه تهیه و استفاده نمایید.

دهانشویه خانگی

  • ترکیب عسل و دارچین

خیلی از افراد دچار بوی بد دهان هستند که در این مواقع می توان با خمیر دندان و دهانشویه این بوی بد را از بین برد. می توانید از خواص عسل و دارچین در کنار هم استفاده کنید. برای تهیه این دهانشویه باید یک و نیم قاشق چای خوری عسل را به وسیله آب 2 عدد لیمو، یک دوم قاشق غذاخوری دارچین پودر شده، یک پیمانه آب ولرم، یک دوم قاشق چای خوری جوی شیرین را با هم ترکیب کنید.

حالا مقداری ارضین مواد ترکیب شده را در پس هر بار مسواک زدن قرقره نمایید تا بوی نامطبوع دهان شما از بین برود.

 

  • جوش شیرین

از خواص جوش شیرین می توان به از بین بردن بوی بد دهان و باکتری های موجود در دهان اشاره نمود. طبیعی است که قلبیای بودن آن باعث افزایش بزاق و در نهایت کاهش خواص اسیدی می شود. برای تهیه کرن این دهاشویه مراحل گفته شده ادامه مطلب را انجام دهید.

مواد مورد نیاز:

  1. یک قاشق چای خوری جوش شیرین
  2. یک دوم لیوان آب گرم

طرز تهیه:

در این روش باید نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را به آب گرم اضافه کنید، قبل و پس از مسواک زدن دهان خود را به وسیله این دهانشویه خانگی خوب بشویید.

این دهانشویه را 3 الی 4 بار در طول روز تهیه کنید و استفاده کنید.

 

  • نمک

شستن دهان با آب نمک هم به اندازه دیگر دهانشویه ها دارای کلرهگزیدین تاثیرگذار است، که در نهایت باعث از بین رفتن جرم دندان و باکتری های خوراکی موجود در آن می شوید.

مواد مورد نیاز:

  1. یک دوم قاشق چای خوری نمک طعام
  2. یک دوم لیوان آب گرم

طرز تهیه:

در ابتدا کل مواد را با هم ترکیل کنید و سپس دهان خود را خوب بشویید. این دهانشویه را هم باید دو یا سه بار در طول روز تهیه کنید و بعد از مصرف غذایی استفاده کنید.

دهانشویه خانگی

  • آلوئه ورا

  • از خواص آلوئه ورا می توان به کاهش شاخص های پریودنتال اشاره نمود زیرا که در نهایت باعث کاهش خونریزی لثه و جرم دندان می شود.

مواد مورد نیاز:

  1. یک دوم فنجان آب آلوورا
  2. یک دوم فنجان آب مقطر
  3. یک قاشق چای خوری جوش شیرین

طرز تهیه:

برای تهیه این دهانشویه خانگی باید تمام مواد را با هم ترکیب کنید و دهان خود را با آن بشویید. این دهانشویه را هم باید در طول روز 2 الی 4 بار تهیه و استفاده کنید.

 

 

تهیه دهانشویه با اشتفاده از روغن های گیاهی

  • روغن نارگیل

روغن نارگیل علاوه بر سلامتی بهداشت دهان و دندان از روش های موثر برای از بین بردن سم هم به شمار می آید که در نهایت باعث کاهش بروز جرم در دندان می شود. برای تهیه این دهانشویه به یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل نیاز است که باید در طول 4 الی 5 قیقه در دهان خود بچرخانید سپس دهان را خوب بشویید. این دهانشویه باید در طول روز یک بار تهیه شود وقبل از مسواک زدن استفاده کنید.

 

  • روغن نهناع

روغن نعنا برای درمان بوی بد دهان بسیار عالی است و می توانید 2 الی 3 قطره از روغن اسانس نعناع را با یک فنجان آب مقطر ترکیب کنید و سپس دهان خود را با آن بشویید. این ترکیب را در طول روز 2 الی 3 بار استفاده کنید.

 

 

معرفی دهانشویه های ساده و طبیعی

  1. برای کم شدن جرم دندان و پیشگیری از پوسیدگی دندان میتوان ۴ قاشق چای خوری جوش شیرین را به همراه یک قاشق چای خوری نمک دریایی، سه قطره عصاره گریپ فروت، یک قطره اسانس سیر را در یک فنجان آب مقطر ترکیب نمایید و از آن به عنوان یک دهانشویه طبیعی استفاده نمایید.
  2. همچنین می توان یک فنجان آب را بجوشانید و سپس چند شاخه گیاهان تازه و خشک شده را چیزی در حدود ۲۰ دقیقه به درون آن قرار دهید، تا عصاره آن ها به آب دهان شویه انتقال یابد.
  3. در روش دیگر یک فنجان آب جوشیده را به همراه دو قاشق غذاخوری نعنا و اسطوخودوس ترکیب نمایید. کمی صبر کنید تا مواد در طی ۳۰ الی ۴۰ دقیقه با یکدیگر ترکیب شوند و پس از عبور آن از صافی به عنوان یک دهانشویه می توانید به استفاده بپردازید.
  4. برای تمیز کردن دهان و دندان می توانید از محلول آب و سرکه سیب نیز استفاده نمایید، که در این تهیه بایستی مقدار آب سه برابر سرکه سیب باشد.

 

  • در ادامه مطالعه خواهید کرد؛

  1. برای درمان زخم های کوچک دهانی دو قسمت از آب اکسیژن را با یک قسمت آب معدنی ترکیب و در درون دهان خود قرار دهید.
  2. برای از بین بردن زخم و خونریزی لثه نصف فنجان آب را با چند قطره عصاره گریپ فروت ترکیب کرده که در صورت تمایل می توانید به آن مقدار اسانس سیر نیز اضافه نمایید.
  3. از دیگر دهانشویه خانگی طبیعی می‌توان به ترکیب گلاب و سرکه اشاره کرد که برای تهیه آن بایستیم گلاب و سرکه را با نسبت پنج به یک بار دیگر ترکیب کرده و در طی روز سه مرتبه از آن استفاده نمایید.
  4. و در پایان نیز دو فنجان آب را بجوشانید و دو حبه سیر و یک  هشتم چای خوری پودر دارچین را به آن اضافه نمایید و کمی صبر کنید. حالا آن را از صافی عبور داده و در درون شیشه لی در بسته نگهداری کنید. در طی روز یک قاشق غذاخوری از این دهانشویه را به مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه در دهان خود قرار داد و سپس خالی نمایید. قابل به ذکر است که این دهانشویه دارای خواص آنتی باکتریال و ضد التهاب است که برای رفع اختلالات لثه بسیار موثر می باشد.

مطالب مشابه را ببینید!