مجله تاپ‌ناز‌

خواص و فواید ادویه کاری + ترکیبات مخصوص ادویه کاری

ادویه کاری یکی از مهمترین ادویه ها در آشپزی مردم هند می باشد که در دیگر کشورها و ملل هم مورد استفاده قرار می گیرد. ادویه کاری به دلیل ترکیباتی که دارد بسیار خواص دارد و برای سلامت بدن مفید است.

پودر کاری یکی از ادویه های معروف و پرطرفدار است که در آشپزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که به آشپزی علاقه دارند این ادویه را خوب مشناسند و از آن برای تهیه غذاهای مختلف بهره می برند. ادویه کاری دارای خواص زیادی است که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

خواص ادویه کاری

ادویه کاری که بیشتر در هند استفاده می شود، با ترکیب کردن بعضی از مواد و ادویه های مختلف به دست می آید. در حال حاضر علاوه بر هند در بیشتر کشورها برای تهیه غذاهای مختلف از آن استفاده می شود. پودر کاری با عنوان یک ادویه مجزا به فروش می رسد، ولی ترکیبات به کار رفته در آن در کشورها و فرهنگ های مختلف متفاوت است. در حالت کلی این ادویه مخلوطی از دارچین، زردچوبه، هل، سیر، زیره و گشنیز است. زردچوبه ادویه اصلی مورد استفاده در کاری است که باعث می شود که رنگ آن زیبا شود.

ادویه کاری به دلیل داشتن کورکومین که ماده ای ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است، باعث کاهش التهاب مفاصل می شود. این ماده می تواند عنصر ژن ناقل پستان را غیر فعال کند و روند پیشرفت سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

کورکومین تاثیر بالایی در درمان سرطان لوزالمعده دارد. بعضی از پژوهشگران بر این عقیده می باشند که کورکومین می تواند با سرطان پوست مبارزه کند و ملانوم سلول های سرطانی پوست را تخریب کند. کورکومین از بروز آلزایمر هم پیشگیری می کند و باعث بهبود حافظه می شود.

ادویه کاری برای درمان بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک هم مفید است و این موضوع به دلیل کورکومین موجود در آن می باشد. خواص آنتی اکسیدانی آن از سلول ها در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند. با توجه به تحقیقات انجام شده ادویه کاری باعث پایین آمدن کلسترول می شود و از انعقاد خون پیشگیری می کند. کاری می تواند تورم و درد ناشی از آن را هم کاهش دهد. در ادامه بیشتر در مورد فواید ادویه کاری توضیح داده ایم.

خواص و فواید ادویه کاری + ترکیبات مخصوص ادویه کاری

ارزش غذایی ادویه کاری

ادویه کاری دارای ارزش غذایی به شرح زیر می باشد:

  • ۸.۸ گرم آب
  • ۳۲۵ کیلوکالری انرژی
  • ۱۴/۲۹ گرم پروتئین
  • ۱۴/۰۱ گرم چربی کل
  • ۵۵/۸۳ گرم کربوهیدرات بر حسب تفاوت گرم
  • ۵۳/۲ گرم فیبر
  • ۲/۷۶ گرم شکر کل
  • ۵۲۵ میلی گرم کلسیم
  • ۱۹/۱ میلی گرم آهن
  • ۲۵۵ میلی گرم منیزیم
  • ۳۶۷ میلی گرم فسفر
  • ۵۲ میلی گرم سدیم

خاصیت ضد پیری

ادویه کاری دارای خاصیت ضد پیری است. پیشگیری از استرس اکسیداتیو و آسیب به دلیل وجود میزان زیاد آنتی اکسیدان در این ادویه ممکن است.

 پیشگیری کننده از سرطان

آنتی اکسیدان هایی که در ادویه کاری موجود است، باعث شده است که این ادویه باعث پیشگیری از سرطان شود. در این میان مهمترین ماده موجود در کاری یعنی کورکومین می تواند تومورها و رشد آنها را هدف قرار دهد و باعث بهبود آنها شود.

 بهبود دهنده سرماخوردگی

ادویه کاری خواص زیادی دارد که از مدت ها قبل شناسایی شده اند. تحقیقات انجام شده روی این ادویه نشان می دهد که فنوگرک، گیاهی که در این ادویه موجود است می تواند باعث درمان سرماخوردگی و عفونت ها شود. در صورتی که در طول هفته به اندازه 2 بار نصف قاشق از این ادویه را به مواد غذایی خود اضافه کنید به سرعت بیماری بهبود پیدا می کند و در صورتی که بیمار نباشید باعث می شود تا در طول فصل سرما از سرماخوردگی در امان باشید.

 مفید برای لاغر شدن

اگر دنبال لاغر شدن هستید می توانید با اضافه کردن ادویه کاری به غذاهای خود به این هدف برسید. فلفل قرمزی که در ادویه کاری وجود دارد باعث بالا رفتن دمای بدن می شود و کالری می سوزاند و به فرد کمک می کند تا در هر وعده، غذای کمتری میل کند. این تاثیرگذاری به دلیل ماده ای فعال در فلفل به نام کپسایسین است.

پیشگیری کننده از بیماری های شناختی

مواد موجود در ادویه کاری باعث سلامت روان می شود. کورکومین یکی از مواد مهم در زردچوبه است که در ادویه کاری هم یافت می شود و رادیکال های آزاد موجود در سیستم عصبی را کاهش می دهد. ادویه کاری سیستم ایمنی را قوی می کند و مواد سمی را از بین می برد.

 پیشگیری از بیماری آلزایمر

زردچوبه ادویه با ارزش در کاری است که در آن کورکومین وجود دارد و خواص بیشتر کاری به دلیل وجود آن است. محققین کورکومین را به کاهش موادی که رادیکال های آزاد در مسیرهای عصبی مغز رسول می کند، مربوط می دانند. کورکومین سیستم ایمنی را تحریک می کند و آمینو اسیدهای شکل دهنده این مواد رسوبی را از بین می برد و از راه افت شناختی و احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده که ارتباط محکمی بین مصرف پودر کاری و مقدار آلزایمر در هند نشان داده اند که به شکل قابل توجهی آلزایمر در هند پایین تر از دیگر کشورها می باشد.

خواص و فواید ادویه کاری + ترکیبات مخصوص ادویه کاری

کمک به سلامت قلب

ریحان و سرخجه که در ادویه کاری موجود است باعث پیشگیری از بیماری های قلبی می شود. فیبری که در این ادویه وجود دارد برای مدیریت کلسترول کمک می کند و برای سلامت قلب هم مفید است.

 تسکین دهنده درد و التهاب

زردچوبه به دلیل خواص زیادی که دارد می تواند باعث تسکین دردهای مفاصل و درمان التهاب شود. از ادویه کاری برای درمان این مشکلات می توانید استفاده کنید.

کمک به سلامت استخوان ها

فسفر، کلسیم و منیزیم مواد مغذی مهم برای سلامت ماهیچه ها و استخوان ها هستند و برای کند شدن روند تحلیل آنها مهم هستند. در یک قاشق غذاخوری ادویه کاری می توان 30 میلی گرم کلسیم یافت که برای سلامت استخوان مهم است.

 پشتیبانی کننده از کبد

زردچوبه جزیی جدایی ناپذیر از ادویه کاری است. این ادویه دارای آنتی اکسیدان کورکومین است که برای سم زدایی مفید است. یکی از بزرگترین سیستم های تصفیه بدن است که تمام مواد مغذی و غذایی موجود در آن را پردازش می کند.

 خواص ضد باکتریایی

گشنیز یکی از مواد موجود در ادویه کاری است که به شکل سنتی به ادویه اضافه می شود. گشنیز خواص ضد باکترایی و ضد قارچی دارد که برای درمان بیماری های مختلف مانند  E.Coli و عفونت های مرتبط با روده پیشگیری می نماید.

مفید در هضم

ادویه کاری به سیستم گوارش کمک می کند که مواد مغذی را به میزان کافی جذب کند. در همین حال نیز ایستایی کامل و سالم را برای روده تثبیت می نماید. کاری سرشار از فیبر و رژیم غذایی می باشد و در به حرکت در آمدن بهتر مواد در روده کمک کننده می باشد و برای هضم مفید واقع می شود.

تقویت متابولیسم

با توجه به وجود مقدار چشمگیر پروتئین در ادویه کاری، مصرف این ادویه به انتقال مواد مغذی از قسمتی به قسمت های دیگر بدن کمک می نماید. از این رو در هضم و گوارش کلی فرد کمک کننده می باشد.

 طرز تهیه ادویه کاری

برای تهیه ادویه کاری به مواد زیر نیاز داریم:

  • یک قاشق غذاخوری زرد چوبه
  • نصف قاشق غذاخوری فلفل سیاه
  • یک قاشق چای خوری زیره
  • یک قاشق چای خوری پودر گشنیز خشک یا ۵ قاشق غذاخوری تخم گشنیز
  • نصف قاشق چای خوری زنجبیل
  • یک عدد چوب دارچین یا دو قاشق چای خوری پودر دارچین
  • دو بوته میخک یا یک قاشق چای خوری پودر میخک
  • ۳ عدد دانه هل یا نصف قاشق چای خوری پودر هل
  • یک قاشق چای خوری فلفل قرمز تند
  • یک قاشق چای خوری پودر سیر

به منظور تهیه ادویه کاری بعد از آماده نمودن تمام مواد، آن ها را به شکل پودر در آورده و به خوبی با هم مخلوط می کنیم. سپس خیلی کمک مواد مخلوط شده را تفت داده و آن را در ظرفی شیشه ای و مناسب می ریزیم. درب شیشه را محکم کرده و آن را در مکانی خشک و به دور از رطوبت نگهداری نمایید.

 ادویه کاری و مصرف آن در زنان باردار

همانطور که می دانیم برخی از مواد غذایی و ادویه ها می توانند برای زنان باردار مضر باشند و باعث بالا رفتن خطر سقط جنین شوند. ادویه کاری به خاطر اینکه از چند نوع ادویه دیگر تشکیل شده است باید در طول دوره بارداری با احتیاط بیشتری مصرف گردد. زنان باردار در طول دوره بارداری غذاهای تند و پر ادویه را کمتر مصرف نمایند. اما مصرف به اندازه و کم ادویه ها در دوره بارداری بدون مشکل خواهد بود.

 مصرف ادویه کاری در کودکان

ادویه ها را می توان بعد از شش ماهگی به برنامه غذایی کودکان اضافه نمود. دارچین و زردچوبه از ادویه های مناسب برای کودکان می باشد، اما ادویه هایی مثل فلفل قرمز یا سیاه، آویشن و کاری را باید بعد از ۱۵ ماهگی به برنامه غذایی کودکان کم کم اضافه کرد. ادویه می تواند باعث بروز آلرژی و تحریک پذیری دستگاه تنفس و عکس العمل ها شدید پوستی در کودک شود.

 موارد احتیاطی

پودر کاری یکی از ادویه های خوشمزه و مغذی در رژیم غذایی افراد می باشد ولی می تواند عوارض جانبی بالقوه ای را نیز به دنبال داشته باشد. پودر کاری یک ضد انعقاد خود شناخته شده می باشد. از این رو در صورتی که با داروهای رقیق کننده خون مصرف شود می تواند مشکلاتی ایجاد کند. از این رو قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

علاوه بر این با توجه به تحقیقات انجام شده ادویه کاری سبب تحریک کیسه صفرا در کسانی کی شود که التهابات در کیسه صفرا دارند. ادویه کاری باعث تحریک انقباضات کیسه صفرا می شود و برای کسانی مناسب است که دارایی کیسه صفرای سالمی باشند. این ادویه می تواند برای افرادی که سنگ کیسه صفرا یا انسداد مجاری صفراوی دارند باعث درد شود.

مطالب مشابه را ببینید!