مجله تاپ‌ناز‌

نحوه رنگ کردن دیوار گچی + نکاتی که برای رنگ کردن باید بدانید

آموزش رنگ کردن دیوار گچی

رنگ کردن دیوار گچی دارای نکات خاصی است که باید بدانید زیرا رنگ کردن این نوع دیوار با دیگر دیوارها تفاوت دارد. باید برای رنگ کردن دیوار گچی نکاتی را موقع آماده کردن و رنگ آمیزی رعایت کنید تا بتوانید به کیفیت مطلوبی برسید.

دیوار گچی را می توانید رنگ کنید و این یکی از ویژگی های آن است. دیوارهای گچی به شکل سفید و مسطح هستند، به همین دلیل می توانید طرح و رنگ دلخواه را روی آن پیاده سازی کنید. برای رنگ کردن دیوار گچی باید نکاتی را به یاد داشته باشید تا کیفیت رنگ و گچ حفظ شود و به نتیجه نهایی خوبی برسید. در این مطلب شما را با روش های صحیح رنگ آمیزی و نکاتی که باید در موقع رنگ آمیزی و بعد از آن بدانید، آشنا می کنیم.

در ابتدا باید دیوار گچی را برای رنگ کردن آماده کنید

یکی از نکات مهم برای رنگ آمیزی دیوار گچی آماده سازی آن است. در صورتی که شرایط دیوار مورد نظر برای رنگ آمیزی مناسب نباشد، کیفیت کار اصلا جالب نخواهد بود و نتیجه تلاش های شما از بین می رود.

  • در ابتدا به شکل آرام و ملایمی بر روی گچ دیوار، پشت تیغ بکشید.
  • یک روغن مناسب زیر کار روی گچ بزنید.
  • یک ماستیک به همراه بتونه مناسب انتخاب کنید.
  • پس از خشک شدن بتونه روی آن سمباده بزنید.
  • بعد از سنباده کشی گرد و غباری ایجاد می‌شود که باید آن را پاک کنید.

نحوه رنگ کردن دیوار گچی

رنگ آمیزی با برس و غلطک

در این مرحله شما باید رنگ آمیزی را شروع کنید. برای این کار می‌توانید از یک برس یا غلتک استفاده کنید.

  • رنگ آمیزی اولیه را انجام دهید یا به عبارتی زیررنگ بزنید؛ این کار منجر به زیباتر شدن نتیجه نهایی می‌شود.
  • بعد از رنگ آمیزی باید آستر را روی دیوار پیاده سازی کنید.
  • بعد از خشک شدن رنگ و آستر اولیه باید با یک بتونه مخصوص، سطح مورد نظر را لکه گیری کنید.
  • در ادامه کار، زمانی که لکه گیری خشک شد، مرحله دوم سنباده کاری را شروع کنید.
  • پس از سنباده کشی باید دوباره گرد و غبار حاصل از سنباده را تمیز کنید.
  • مانند رنگ آمیزی مرحله اول باید هم اکنون مرحله دوم رنگ آمیزی را پیاده سازی کنید.
  • برای بار سوم نیز دیوار را رنگ بزنید، اما توجه داشته باشید که اگر این مرحله را با دو غلتک (ترک و ایتالیایی) انجام دهید، به مراتب نتیجه بهتر خواهد شد.
  • هنگام رنگ کردن دیوار گچی در صورتی که احساس کردید نیاز است، برای بار چهارم نیز یک لایه رنگ بر روی دیوار بزنید.

نحوه رنگ کردن دیوار گچی

رنگ کردن دیواری که قبلا رنگ شده

اگر دیواری که می خواهد رنگ کنید، در گذشته رنگ شده باشد، نمی توانید به شکل مستقیم دیوار را رنگ کنید. قبل از رنگ کردن، باید دیوار را آماده سازی ابتدایی کنید تا کیفیت کار نهایی به شکلی مطلوب باشد. باید در ابتدا دیوار را روغن کاری کنید.

  • ابتدا با کناف ناهمواری‌ دیوار که بر اثر خشک شدن گچ پدیدار شده است را درزگیری کنید.
  • پس از آن پشت تیغ کشیدن را به آرامی شروع کنید.

روغن کاری زیرکار

  • روغن را با تینر ترکیب کنید.
  • از روغن با کیفیت استفاده کنید تا نتیجه مطلوب باشد.
  • روغن‌کاری را شروع کنید.

وقتی که دیوار روغن کاری شود چسبندگی بین دیوار گچی و رنگ رخ می دهد و این اتفاق می تواند باعث شود که کیفیت رنگ بسیار بهتر شود. در صورتی که روغن کاری انجام نگیر بین رنگ و دیوار یک خورندگی ایجاد می شود و باعث بد شدن رنگ می شود.

بتونه کاری کنید

مهترین کاری که باید بکنید، بتونه کاری است. برای بتونه کاری باید بتونه را با تیغ و کاردک روی ناهمواری های دیوار بکشید تا سطح دیوار صاف و یک دست گردد. باید توجه داشته باشید که بتونه با روغن کاری باعث بالا رفتن کیفیت کار خواهد شد. اگر تصمیم دارید خودتان این کار را کنید، باید دقت کنید که بتونه را نازک کار کنید تا یک روزه خشک شود.

نحوه رنگ کردن دیوار گچی

سنباده کاری

پس از روغن کاری و بتونه کاری نوبت به سنباده زدن می شود. سطح دیوار را سنباده بزنید تا اضافات موجود که حاصل از بتونه هستند صاف شود. در ادامه می توانید دیوار را بشویید تا گرد و خاک از روی دیوار تمیز شود.

نکات مهم برای رنگ آمیزی دیوار گچی

۱- بعد از رنگ دیوار را تمیز کنید

برای شروع یک اسفنج انتخاب کنید که زبر باشد. با استفاده از اسفنج گرد و خاک، لکه های چرب و کثیفی هایی که روی دیوار هستند را تمیز کنید.این کار را می توانید با کمی شوینده مثل مایع ظرفشویی انجام دهید. در آخر هم با آب دیوار را بشویید تا مواد شوینده و دیگر کثیفی ها پاک شوند.

۲- از چسب آبی قبل از رنگ آمیزی استفاده کنید

برای حفاظت از حاشیه دیوار و قرنیزها از لکه دار شدن بهتر است که از نوار چسب آبی که مخصوص این کار است استفاده نمایید. برای بالا رفتن کیفیت کار و دوام بهتر سعی کنید از چسب مخصوص این کار استفاده کنید. باید توجه کنید که پس از رنگ امیزی چسب ها را بکنید، زیرا پس از خشک شدن رنگ ممکن است در موقع کندن، با رنگ کنده شوند.

نحوه رنگ کردن دیوار گچی

۳- دیوار را آستر بزنید تا کیفیت کار بالا برود

برای اینکه کیفیت رنگ آمیزی بیشتر شود حتما دیوار را بتونه و آستر کاری کنید. بهتر است که این کار را برای دیوارهایی که در گذشته هم رنگ شده اند انجام دهید. عمل آستر زندی باعث می شود تا رنگ به شکلی یکنواخت روی دیوار قرار بگیرد. بعد از انجام این کار می بینید که کیفیت کار بسیار بهتر خواهد بود.

۴- استفاده از تکنیک W برای رنگ آمیزی دیوار

این تکنیک یکی از روش های معروف در رنگ آمیزی است که باعث می شود تا رنگ آمیزی شما یک دست شود. برای این کار بهتر است غلتک را اغشته به رنگ کنید و روی سطح دیوار یک W بکشید، بدونه اینکه دسته غلتک را از رو دیوار بردارید، بخش های دیگر و درون W را رنگ کنید.

امیدواریم در پایان بهترین نتیجه را از رنگ آمیزی دیواری گچی داشته باشید.

مطالب مشابه را ببینید!