مجله تاپ‌ناز‌

روش های تقویت کردن هورمون های شادی در بدن

هورمون شادی می تواند در میزان رضایت فرد در زندگی تاثیر بگذارد و افرادی که این هورمون ها را بیشتر دارند، افرادی خوشحال و موفق تر هستند که می توانند احساسات خود را بهتر کنترل کنند. در این بخش روش های متعدد افزایش هورمون شادی را می خوانید.

هورمون شادی هورمون های تنظیم کننده احساسات در فرد هستند که باعث می شوند تا فرد در حالت تعادل احساسات قرار بگیرد. این هورمون ها احساسات را به دستگاه عصبی فرد انتقال می دهند. هورمون های شادی می توانند تحت تاثیر عوامل متعدد قرار بگیرند مثلا سبک زندگی افراد می تواند در میزان این هورمون ها تاثیرگذار باشد.

احساسات مختلفی که در افراد ایجاد می شود می تواند نشات گرفته از عوامل متعددی باشند که بعضی از این احساسات زمینه وراثتی دارند و بعضی دیگر هم تحت تاثیر سبک زندگی فرد و نوع فرهنگ او قرار می گیرند و به صورت کلی تحقیقاتی که در این مورد انجام گرفته است نشان می دهد که برای بالا بردن احساسات مثبت در افراد باید هم ریشه ژنتیکی آنها را در نظر داشت و هم سبک زندگی فرد را تغییر دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم که کدام هورمون ها می توانند احساسات خوشحالی در فرد ایجاد نمایند و از چه روش های دیگری و چه سبک های زندگی می توان میزان ترشح این هورمون ها را رشد داد.

هورمون های شادی

هورمون های شادی 5 نوع می باشند و باعث می شوند تا فرد احساسات خوشایندی مانند احساس خوشحالی را داشته باشد، برای بالا بردن این نوع از احساسات میزان ترشح شاین هورمون ها را بیشتر کنید که به آن اشاره می کنیم:

دوپامین

دوپامین هورمون دریافت پاداش سیستم عصبی است که این هورمون هنگامی ترشح می شود که شما از سوی دیگران مورد تشویق قرار بگیرید و باعث خوشحالی بیشتر شما می شود. احساس سرخوشی در نتیجه دریافت این هورمون است و در نتیجه فرد رفتارهای خوشایندی نشان می دهد. هنگامی می توانید این هورمون را بیشتر ترشح کنید که اهدافی واقع بینانه و دست یافتنی داشته باشید و این اهداف می توانند کوتاه مدت باشند. شما با برنامه ریزی درست برای زندگی خود و داشتن هدف های مشخص، می توانید میزان ترشح هورمون دوپامین را بیشتر کنید.

روش های تقویت کردن هورمون های شادی در بدن

اکسی توسین

یکی دیگر از هورمون های شادی اکسی توسین است که این هورمون یکی دیگر از انتقال دهنده های عصبی است و باعث بیشتر شدن احساس خوشحالی در فرد می شود. این هورمون در مواقعی ترشح می شود که فرد در موقعیت های عاشقانه قرار بگیرد. این هورمون، هورمون عشق است و وقتی که فرد در زندگی رضایت کافی داشته باشد این حس را تجربه می کند. این نوع از هورمون های در فیزیولوژی زنان است و وقتی که احساس عشق را تجربه می کند سطح ترشح این هورمون بیشتر می شود. شما زمان هایی که حس عشق را از سوی خانواده و دوستان خود تجربه می کنید سطح این هورمون در سیستم عصبی بیشتر خواهد شد.

سروتونین

سروتونین هورمونی می باشد که خلق و خوی افراد را تقویت می کند این هورمون ضد افسردگی است. موثرترین روشی که می توانید هورمون سروتونین را در فرد افزایش بدهید انجام ورزش های روزانه است با پیاده روی و ورزش کردن می توانید سطح این هورمون را افزایش بدهید. این نوع از انتقال دهنده عصبی بسیار شگفت انگیز است که می تواند در خلق و خوی فرد موثر باشد. این هورمون دارای کارکردهای زیادی است و می تواند افسردگی شما را کاهش می دهد. مطالعه همه چیز در مورد هورمون سرتونین و تاثیر آن بر عملکرد بدن می تواند در رشد شخصیتی افراد تاثیر بگذارد و اطلاعات مهمی در اختیار فرد قرار دهد.

استروژن

این هورمون هم یکی دیگر از هورمون های موثر بر شادی است که باعث می شود تا فرد در مقابل تحریک پذیری، استرس و اضطراب خود کنترلی داشته باشد. این هورمون خلق و خوهای پایدار در فرد ایجاد می کند. هورمون استروژن در خانم هایی که دچار یائسگی می شوند هم کاهش پیدا می کند. بعضی از سبک های زندگی، مصرف سیگار و ترک ورزش باعث می شود این هورمون کمتر شود. هورمون استروژن و پروژسترون در دوران کهنسالی کاهش پیدا می کند.

پروژسترون

هورمون پروژسترون هم می تواند در تغییرات خلق و خویی فرد موثر باشد و می تواند در کیفیت زندگی فرد و کیفیت خواب او موثر باشد. این هورمون باعث می شود تا اضطراب و تحریک پذیری در فرد کمتر شود نوساناتی که در خلق و خوی فرد ایجاد می شود ناشی از این هورمون ها می باشد. داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش کردن باعث می شود تا فرد کنترل بیشتری روی این هورمون داشته باشد.

روش های تقویت هورمون های شادی در بدن

با دانستن کارکرد هورمون های شادی می توانید آنها را افزایش دهید و زندگی شادتری داشته باشید. برای تقویت کردن هورمون ها می توانید از روش های متنوعی مانند گوش دادن به موسیقی در طول روز استفاده کنید و تحقیقات هم نشان داده است که موزیک ای ملایم و آرامش بخش می تواند احساسات خوشحالی بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد و سطح دوپامین مغز شما را بیشتر کند.

کربوهیدرات می تواند باعث افزایش سطح سروتونین در بدن شود و مصرف خوراکی های نشاسته دار و شیرین باعث می شود میزان این هورمون در بدن افزایش پیدا کند و بهتر است که همزمان غذاهای فیبردار هم مصرف کنید تا سلامتی جسمی شما حفظ شود.

ساعاتی با خانواده و دوستان خود خلوت کنید و قرار گرفتن در کنار عزیزان، به آغوش کشیدن آنها، حرف زدن با دیگران و درد و دل کردن می تواند احساسات مثبت را بیشتر کند. بعضی از فعالیت های دیگر مانند انجام ورزش یوگا، حمام آب گرم، ورزش کردن، مسافرت و … هم می توانند باعث رشد احساسات مثبت شوند.

مطالب مشابه را ببینید!