مجله تاپ‌ناز‌

پاک کردن لک عرق زرد لباس با روش های خانگی ساده

ایجاد شدن لکه زرد رنگ عرق بر روی لباس موضوعی بد و ناخوشایند است. برای پاک کردن لکه عرق از روی لباس دارای روش های مختلف است و می توانید از موادی مانند آمونیاک، نمک، جوش شیرین، سفید کننده و … استفاده کنید.

لک شدن لباس ها به دلیل تعریق زیاد و استفاده از ضد عرق ها می تواند برای خیلی از افراد آزار دهنده باشد و باعث ایجاد بوی بد شود. باید بدانید که این لکه های عرق زرد رنگ را می توان خیلی راحت با کمی کارهای خاص حذف کرد. در ادامه روش های خانگی پاک کردن عرق از روی لباس را برای شما توضیح می دهیم.

روش پاک کردن لک عرق از روی لباس

قبل از بررسی روش های مختلف برای پاک کردن لک عرق لباس بپردازیم، باید بدانید که شما می تواند با بعضی از روش ها از افتادن لک عرق روی لباس پیشگیری کرد. بعضی از دئودورانت یا ضد عرق های بدون آلومینیوم استفاده می کنند که بدون ضرر است و می تواند از زرد شدن قسمت زیر بغل جلوگیری کنند.

اگر می خواهید از رد شدن لباس خود به دلیل تعریق پیشگیری کنید، بهتر است بعد از استفاده هر نوع ضد عرق یا دئودورانتی، کمی صبر کنید تا ضد عرق روی پوست خشک گردد سپس لباس خود را بپوشید. استفاده نکردن از ضد عرق ها و همینطور عرق کردن زیاد در بعضی از افراد می تواند باعث ایجاد لکه های زرد روی لباس شود.

لک عرق روی لباس یا زیر بغل لباس، یکی از لکه های ناخوشایند برای همه است که بی توجهی کردن به آن می تواند باعث شود که لکه زرد رنگ برای همیشه روی لباس بماند و پاک کردن آن دیگر ممکن نیست. پس از عرق کردن باید خیلی سریع لکه عرق را پاک کرد تا لباس پاکیزه بماند و بدون لک گردد. در ادامه بعضی از روش های مهم برای پاک کردن لک عرق از لباس را توضیح می دهیم.

استفاده از نمک

نمک ماده ای مفید در منزل است که می توانید برای ضدعفونی کرد نو پاک کردن لکه عرق از آن استفاده کنید. برای این منظور کمی نمک، حدود 1 قاشق غذاخوری را با یک پیمانه آب مخلوط کنید و نمک را در آب حل کنید. محلول آب و نمک را روی لکه عرق بریزید و با دست یا یک مسواک نرم لکه را بمالید. پس از پاک شدن لکه لباس خود را بشویید.

استفاده از آب اکسیژنه

اگر لکه عرق ایجاد شده روی لباس کهنه نباشد و به تازگی ایجاد شده باشد می توانید با استفاده از آب اکسیژنه آن را از روی لباس پاک کنید. باید توجه داشته باشید که آب اکسیژنه باعث تغییر رنگ پارچه لباس می شود، پس در لباس های سفید باید استفاده شود. برای پاک کردن لکه عرق از روی لباس کمی آب اکسیژنه را روی لکه بریزید و 15 دقیقه صبر کنید و سپس آن را آبکشی کنید. اگر لکه خیلی زرد و تیره نیست می توانید از ترکیب آب اکسیژنه و آب جوش برای پاک کردن لکه استفاده کنید.

پاک کردن لک عرق زرد لباس با روش های خانگی ساده

استفاده از آسپرین

قرص های آسپرین یکی دیگر از مواردی است که می توانید برای رفع لکه عرق لباس از آنها استفاده کنید. در قرص های آسپرین اسیدسالیسیلیک وجود دارد که می تواند بدون صدمه رسیدن به بافت پارچه، لکه زرد عرق را که روی لباس وجود دارد حذف کند. برای استفاده کردن از آسپرین یک عدد قرص را با 250 میلی لیتر آب ولرم ترکیب کنید و آن را با کمک مسواک نرم روی لکه عرق بمالید. می توانید به مدت 20 دقیقه محلول آب را روی لکه بریزید و در آخر لباس خود را آبکشی کنید.

استفاده از آب لیمو

آب لیمو ماده ای است مفید که تا حدودی شبیه به سرکه عمل می نماید. به منظور از بین بردن لکه های عرق روی لباس می توان از آب لیمو استفاده نمود. مقداری آب لیمو و آب را با هم مخلوط کرده و قسمت لک شده لباس خود را داخل آن قرار داده و اجازه دهید تا به مدت ۳۰ دقیقه در همان حال باقی بماند. می توانید لباس خود را داخل ماشین لباسشویی قرار دهید تا طبق معمول شسته شود.

استفاده از گوشت

شاید برایتان عجیب باشد اما می توانید از گوشت برای پاک کردن لکه ی عرق استفاده نمایید. شاید این راه مقرون به صرفه نباشد اما می تواند لکه را پاک کند! برای این کار کمی لباس خود را مرطوب کرده و تکه ای گوشت در محل لکه قرار دهید، بعد از چند دقیقه لکه پاک خواهد شد و می توانید لباس خود را به خوبی شست و شو دهید.

استفاده از آمونیاک

یک ماده موثر دیگری که می توانید برای پاک کردن لک عرق لباس از آن استفاده نمایید آمونیاک می باشد. برای اینکار کمی آمونیاک را با مقداری آب مخلوط نمایید و ناحیه لک شده لباس را در این محلول بمالید و بعد آن را به خوبی بشویید.

چند نکته مهم:

  • هر یک از روش هایی که در بالا ارائه شد می تواند در رفع لکه های به وجود آمده به واسطه عرق زیاد مفید باشند. ولی اگر با انجام آن ها باز هم بعد از خشک شدن لباس کمی اثر لکه باقی مانده بود می توانید روش را مجددا تکرار نمایید تا لکه به شکل کامل از بین برود.
  • در تمام روش ها حتما لباس های خود را در نهایت با آب سرد شست و شو دهید.
  • همچنین می توانید در عوض صرف وقت خود برای پاک کردن لکه عرق لباس، جلوی به وجود آمدن آن را بگیرید. زیر بغل خود را با آب سرد بشویید تا اسیدها را خنثی کند و مانع ایجاد لکه ها شود. از یک لایه ضد عرق در زیر بغل خود استفاده نمایید.

استفاده از جوش شیرین

برای هر کسی پی می آید که با لکه زرد عرق روی لباس مواجه شود. ولی نباید این مورد شما را نگران کند و می توانید با چند ترفند آن را پاک کنید. یکی از روش ها استفاده کردن از جوش شیرین است. با استفاده از جوش شیرین نه تنها لکه زرد از بین می رود بلکه بوی بد عرق هم از بین خواهد رفت.

در این روش کمی جوش شیرین را با کمی آب اکسیژنه یا همان هیدروژن پر اکسید مخلوط کنید به شکلی که جوش شیرین خوب حل گردد. سپس قسمت لک شده لباس ار به مدت 30 دقیقه در این محلول قرار دهید و صبر کنید. می توانید با یک مسواک نرم لکه زرد را پاک کنید. وقتی که عرق خوب از روی لباس پاک شد، می توانید با توجه به بافت و جنس لباسی که دارید آن را با اب و درجه حرارت مناسب و شوینده مناسب بشویید.

استفاده از سفید کننده

لباس سفید رنگ نسبت به دیگر لباس ها، رنگ زرد را بیشتر نشان می دهد. توصیه می شود که برای پاک کردن لکه روی لباس های سفید از قوی ترین اک کننده ها مانند سفید کننده استفاده کنید.

برای پاک کردن لکه های عرق از روی لاس های سفید، می تواتنید کمی از محلول سفید کننده را در آب ولرم بریزید و مخلوط کنید. سپس لباس سفید رنگ خود را به ویژه در قسمت لک شده درون محلول قرار دهید و پس از 5 دقیقه آن را بیرون آورید و برای اتمام کار هم از روش معمول که استفاده از شوینده مناسب است، لباس را بشویید و خشک کنید. توصیه می شود که قبل از استفاده از سفید کننده نسبت به مقاوم بودن بافت پارچه آن نسبت به مایع سفید کننده مطمئن شوید و سپس از آن استفاده کنید. می توانید با کمک یک مسواک نرم روی لکه بکشید تا راحت تر پاک شود.

استفاده از سرکه ی سفید

در بعضی از موارد بعضی از لباس های رنگی هم می توانند لکه زرد عرق را نشان بدهند. در این صورت می توانید از سرکه سفید برای پاک کردن لک عرق از روی لباس استفاده کنید. با استفاده از سرکه سفید می توانید از شر لکه های روی لباس راحت شوید و آسوه خاطر شوید. سرکه سفید ماده ای است که در بیشتر آشپزخانه ها یافت می شود.

برای پاک کردن لکه زرد رنگ عرق از روی لباس خود کمی سرکه سفید را با مقداری آب مخلوط کنید و سپس قسمت زرد شده روی لباس را درون مخلوط قرار دهید و به مدت نیم ساعت صبر کنید تا در همان محلول باقی بماند و سپس با استفاده از مسواک نرم روی آن بکشید تا لکه پاک شود، می توانید پارچه ای تمیز را به محلول آغشته کنید و روی لکه بکشید تا پاک شود.

در ادامه برای تمام شدن کار، لباس خود را با شوینده ای مناسب خوب بشویید. در موقع شستشو از دما و شوینده مناسب لباس خود استفاده کنید. در این مورد بهتر است برچسب روی لباس را خوب مطالعه کنید تا صدمه ای به بافت پارچه وارد نکنید.

استفاده از جوش شیرین و سرکه ی سفید

در برخی موارد امکان دارد لکه ی عرق بر روی لباس مشکی شما ظاهر شود. به منظور پاک کردن لکه ی عرق از روی لباس مشکی می توانید از سرکه ی سفید و جوش شیرین استفاده نمایید.

برای پاک کردن لکه از روی لباس مشکی در ابتدا لکه را کمی نم دار کرده و کمی پودر جوش شیرین را بر روی لکه ریخته و با استفاده از یک مسواک نرم جوش شیرین را روی لباس بسابید. در ادامه کمی سرکه ی سفید را روی لکه ی لباس مشکی ریخته و مجددا با مسواک نرم بر روی آن بکشید. بعد از مالیدن سرکه و جوش شیرین می توانید لکه عرق و لباس خود را با سرد شستشو بدهید تا اثری از لکه باقی نماند. در ادامه کار لباس خود را با توجه به جنس و بافتی که دارد با کمک شوینده مناسب بشویید.

استفاده از شوینده ها و پاک کننده های مخصوص لک

یک روش ساده و کاربردی برای پاک کردن لک عرق از روی لباس استفاده کردن از محصولات مخصوص این کار می باشد که می توانید آن ها را از فروشگاه های مختلف تهیه نمایید. در حال حاضر لکه برهای مختلفی در بازار وجود دارند که با توجه به لکه ی به وجود آمده روی لباس می توانید از آن ها استفاده نمایید. لکه برهای مختلفی برای حذف لکه های عرق در بازار وجود دارند، با کمی پرس و جو می توانید مارکی مناسب و کاربردی را انتخاب نموده و خریداری نمایید.

از بین بردن بوی عرق از روی لباس

شاید بعد از شستشوی لباس به خاطر وجود باکتری ها، بوی عرق همچنان بر روی آن باقی بماند. برای از بین بردن بوی بد عرق از روی لباس روش های مختلفی وجود دارد که می توانید از آن استفاده نمایید. این روش ها شامل موارد زیر می شوند:

  • در روش اول شما می توانید از جوش شیرین استفاده نمایید. کافی است مقداری جوش شیرین را به پودر ماشین لباس شویی یا پودر دستی خود اضافه نمایید. این کار باعث از بین رفتن بوی عرق و حذف باکتری ها از روی لباس خواهد شد.
  • در روشی دیگر می توانید بعد از شستن کامل لباس کمی جوش شیرین را با آب ولرم مخلوط کرده و کاملا حل نمایید. بعد لباس خود را در ظرف مخصوص یا تشت قرار داده و محلول جوش شیرین و آب ولرم را روی آن بریزید و با گذشت چند دقیقه آن را طبق روال معمول خود شست و شو دهید. با از بین بردن بوی بد عرق لباس می توانید از آسیب به بافت لباس پیشگیری نمایید.

مطالب مشابه را ببینید!