مجله تاپ‌ناز‌

پرورش گل شاه پسند + روش های کاشت این گیاه و گل

گل شاه پسند

اطلاعاتی کامل در مورد رشد و کاشت گل شاه پسند

گل شاه پسند یکی از خاص ترین و زیباترین گیاهانی است که برای کاشت در فضای باز و باغچه است و به دلیل رشد زیادی که دارد نمی توان آن را در محیط آپارتمان پرورش دادف در ادامه خصوصیات بیشتر گل زیبا را می بینید.

یکی از دلایل مهم پرورش گل شاه پسند، تنوع رنگی گل های آن می باشد که اگر در حیاط به صورت انبوه و پر کاشته شود خیلی چشم نوازی می کند. این گل در بیشتر مناطق گرمسیری قادر است به صورت مداوم گل دهی کند و این به شایط دمای هوا بستگی دارد.

 

گیاه شناسی گل شاه پسند

گا شاه پسند یکی از گونه گیاهان گلدار خانواده شاه پسند است و دارای انواع گونه های مختلفی است، این گیاه بومی منطقه آمریکا و آفریقا است و مانند یک بوته و درختچه رشد می کند، گل شاه پسند گیاهی چند ساله و همیشه سبز است، قادر است به ارتفاع 3 و نیم متر هم برسد، البته اگر در منطقه وسیعی کاشته شود بیشتر از این حد رشد خواهد کرد.

این گل یکی از گل هایی است که پروانه ها به آن علاقه دارند، رنگ گل های این گیاه بسیار متنوع مانند قرمز، نارنجی، سفید، صورتی، آبی و … وجود دارد.

گل های این گیاه شبیه به تخم مرغ رشد می کند که هر دسته شامل تعداد ریزی از گل های کوچک رنگی است که از اوایل فصل بهار تا اواخر فصل پاییز گل دهی دارد، یکی از ویژگی های این گل تغییر رنگ آن هم زمان با افزایش سن است و جزء گیاهانی حساب می شود که دوره بسیار طولانی را گل دار هستند.

ساقه های گل شاه پسند دارای خارهای خشک هستند، برگ های این گیاه خوب چروکیده، سبز و دارای شیارهای عمیق هستند. گاهی گل های این گیاه نوعی میوه می دهند که کاملا سمی می باشد، البته از طریق همان میوه ای که می دهد متوان به تکثیر و پرورش گل شاه پسند پرداخت.

گل شاه پسند

نحوه پرورش گل شاه پسند

در یک تعریف کلی برای پرورش گل شاه پسند باید گفت که این گیاه نسبتا به خشکی خاک و هوا کاملا گیاهی مقاوم است و می تواند در مقابل خشکسالی مقاومت نشان دهد.

نور: شاه پسند گیاهی است دوستدار نور و باید نیاز نور آن از طریق دریافت روزانه ۶ ساعت نور خورشید باشد، اگر نیاز نوری این گیاه برطرف نشود باعث عدم گل دهی گیاه می شود، توجه داشته باشید که این گیاه نمی تواند در سایه دوام بیاورد و باعث می شود گیاه دچار آفات گوناگونی شود. کاشت و پرورش گل شاه پسند در زیر سایه درختان مکانی خوبی نیست.

دما: گل شاه پسند حساسیت زیادی به سرما دارد و به سرعت از بین می رود پس توجه کنید در دمای پایین قرار نگیرد، معمولا در نوع درختچه ای این گل دمای زیر ۰ درجه را هم تحمل می کند اما در نوع بوته آن اینگونه نیست و مقاومت کمی دارد.

آبیاری: نیاز آبی شاه پسند بسیار اندک می باشد، اما در صورتی که به آبیاری منظم او در روز های گرم تابستان بپردازید میزان گل دهی آن بهتر خواهد شد. به هیچ عنوان خاک این گیاه را غرق آبی نکنید چراکه قادر به تحمل رطوبت خاک نیست. در هنگام آبیاری حتما بگذارید تا خاک کاملا رطوبت خود را از دست بدهد و کاملا خشک شود.

بخوانید: نحوه کاشت و پرورش گل سنبل و عکس های زیبای گل سنبل

خاک: گل شاخ پسند قادر است در هر خاکی به رشد خود ادامه دهد و فقط نکته مهم که باید در مورد خاک وجود داشته باشد بالا بودن قدرت زه کش بودن خاک است تا نگذار آب درون خاک باقی بماند، فقط کافیست خاک حاصل خیزی را برای گیاه فراهم کنید.

کوددهی: شاه پسند نیاز آنچنانی به کوددهی ندارد، همانگونه که گفتیم این گیته قادر است در هر نوع خاکی چه غنی و چه فقیر رشد کند، شما می توانید جهت بهبود و تقویت گیاه خود با شروع فصل گل دهی اقدام به کوددهی کنید، توجه داشته باشید که کوددهی باید حتما در فصل گلددهی انجام شود ۱ مرتبه در فصل بهار و ۱مرتبه در فصل تابستان. توجه داشته باشید کوددهی زیاد باعث عدم گلددهی گیاه می شود.

گلدهی: برای گلدهی هر چه بیشتر و بهتر آفتاب مستقیم مهم ترین چیز است، شما می توانید با آبیاری کم و فراهم کردن شرایط دریافت نور گلدهی گیاهتان را تحریک کنید، بهترین کود برای تحریک گیاه به گل دهی کود پتاسیم است، راه دیگر تحریک گیاه به گلدهی سر برداری از شاخه های گیاه است.

هرس: برای هرس گل فقط می توانید به صورت منظم شاخ و برگ خشک شده گیاه را جدا کنید، شما باید برای هرس گیاه خود اواخر زمستان اقدام کنید. همچنین برای هرس گیاه می توانید انتهای ساقه اصلی را مقدار کمی سر برداری کنید.

گل شاه پسند

روش کاشت شاه پسند

کاشت گل شاه پسند از طریق روش کاشت بذر و انجام می شود، برای کاشت گل شاه پسند از طریق بذر کافیست زمانی اقدام کنید که ۸ هفته تا فرا رسیدن آخرین سرمای زمستانی باشد، که ابتدا برای انجام این کار باید بذر های گل را ۱ شبانه روز در آب بخیسانید و سپس آن را در یک بستر مناسب برای جوانه زنی بکارید، طوری بذر ها را در خاک بکارید که فقط یک لایه بسیار نازک روی بذر قرار گرفته شده باشد. بعد از باید بر روی بستری که بذر ها را درون آن کاشته اید یک کیسه بکشید تا رطوبت آن برای جوانه زنی حفظ شود، بعد از اینکه جوانه زد و به رشد خوبی رسید باید مکانی باز و آفتاب رو را برای کاشت و پرورش گل شاه پسند در نظر بگیرید.

بخوانید: گل مرجان | نحوه تکثیر و پرورش گل مرجان و عکس های زیبا از گل مرجان

مطالب مشابه را ببینید!