مجله تاپ‌ناز‌

طرز تهیه کباب بناب ساطوری مجلسی با روش آذربایجانی

طرز تهیه و فوت و فن کباب بناب ساطوری

یکی از محبوب ترین و لذیذ ترین کباب هایی که در ایران وجود دارد، کباب بناب ساطوری آذربایجان است که عطر و طعم بسیار دلچسبی دارد و به آسانی نمی توان از این کباب ساطوری گذشت ،در این مقاله قصد داریم مواد لازم و دستور پخت کباب بناب ساطوری آذربایجان را در اختیار شما قرار دهیم تا با پخت آن طعم لذیذ این غذا را در منزل به همراه خانواده بچشید و لذت ببرید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با فوت و فن و طرز تهیه این کباب آشنا شوید.

طرز تهیه کباب بناب ساطوری مجلسی با روش آذربایجانی

مواد لازم برای تهیه کباب بناب ساطوری آذربایجان

لازم به ذکر است که مواد نام برده شده در این مقاله مناسب برای حدود چهار نفر است.

  • فیله گوسفندی چرخ کرده :۴۰۰ گرم
  • راسته گوساله چرخ کرده :۴۰۰ گرم
  • کره :۵۰ گرم
  •  پیاز :۳ عدد متوسط
  •  نمک و فلفل: به میزان کافی و لازم
  •  جعفری ساطوری: این مورد اختیاری است، به میزان دلخواه و لازم

دستور پخت کباب بناب ساطوری آذربایجان

دستور پخت کباب بناب آذربایجان سخت نیست و دستور پختی همانند کباب کوبیده دارد و تنها موضوعی که در مورد این کباب مهم است و برای درست کردن آن اهمیت دارد این است که این کباب به وسیله یک ساطور مخصوص و بزرگ درست می شود ، این ساطور برای خرد کردن گوشت مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که ممکن است این ساطور مخصوص در هر خانه ای وجود نداشته باشد و اکثر افراد به آن دسترسی نداشته باشند، از این رو برای تهیه این نوع کباب از گوشت چرخ کرده استفاده می شود.

مطلب مشابه: طرز تهیه کباب بختیاری غذای ناب و خوشمزه مجلسی

طرز تهیه کباب بناب ساطوری مجلسی با روش آذربایجانی

مرحله اول: اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به این ساطور مخصوص دسترسی ندارید و قصد دارید که این کباب لذیذ و خوشمزه را با استفاده از گوشت چرخ کرده درست کنید ،دقت کنید که در هنگام چرخ کردن گوشت تکه های آن درشت باشد، و تنها یک بار گوشت را چرخ کنید که تکه آن له و کوچک نشوند.

مرحله دوم: در مرحله دوم گوشت چرخ کرده را درون یک ظرف بریزید و پیازها را خرد کنید و به آن اضافه کنید، توجه کنید که برای درست کردن یک کباب بناب ساطوری اصیل، پیاز ها نباید به صورت رنده شده و ریز خرد شوند بلکه باید کمی درشت یا به اصطلاح متوسط باشند، که آب آن خارج نشود وزیر دندان هم درشت به نظر نرسد.

مرحله سوم: مرحله سوم گوشت چرخ کرده و پیاز را به خوبی با هم ترکیب و میکس کنید و در صورتی که قصد دارید در این کباب از جعفری ساطوری نیز استفاده کنید ، جعفری را به ترکیبات قبلی یعنی گوشت چرخ کرده و پیاز اضافه کنید،و برای ۱۰ دقیقه با استفاده از دستکش مواد را ورز دهید تا کاملا با هم ترکیب و میکس شوند.

طرز تهیه کباب بناب ساطوری مجلسی با روش آذربایجانی

مرحله چهارم: در این مرحله ترکیبات آماده شده را داخل یک ظرف بریزید و آن را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید به مدت یک ساعت در یخچال استراحت کند تا گوشت بتواند طعم پیاز و جعفری را به خود جذب کند.

مرحله پنجم: در مرحله پنجم و زمانی که ترکیبات ۱ ساعت در یخچال ماند آن را بیرون بیاورید و دوباره برای چند دقیقه با استفاده از دستکش ورز دهید،برای به سیخ کشیدن مواد این نوع کباب معمولاً از سیخ های پهن و بزرگ مخصوص استفاده میشود،اگر شما جزو اشخاصی هستید که به این سیخ های مخصوص دسترسی ندارید، می توانید از سیخ کباب کوبیده نیز استفاده کنید.

مرحله ششم: برای آنکه بیشتر بهداشت را رعایت کرده باشید ابتدا از دستکش استفاده کنید و سپس از مواد به اندازه یک سیب بردارید و سیخ را از آن عبور دهید و آن را مانند وقتی که کباب کوبیده درست میکنید بر روی سیخ پهن کنید ، به این ترتیب تمام سیخ ها را آماده کنید تا به مرحله بعدی برسید.

مطلب مشابه: کباب چنجه | طرز تهیه کباب چنجه با گوشت گوسفندی با طعمی بی نظیر

طرز تهیه کباب بناب ساطوری مجلسی با روش آذربایجانی

مرحله هفتم: در مرحله هفتم منقل را از زغال پر کنید و به صورت یکدست زغال ها را پهن کنید، کباب ها را بر روی منقل قرار دهید،برای آنکه کباب ایستایی پیدا کند و کمی سفت شوند لازم است که در ابتدا با استفاده از بادبزن کمی کباب ها را باد بزنید ،توجه داشته باشید که اگر حرارت منقل به صورت یکسان و یکدست نباشد یا اگر شعله آن بسیار کم باشد احتمال دارد که گوشت ها از سیخ بریزند، کره را به صورت بن ماری آب کنید و سپس اگر تمایل دارید کمی زعفران به آن اضافه کنید و در حال پخت کباب با استفاده از براش یا قاشق این سس را بر روی آن بزنید.

نکات مهم

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که کباب های آبدار را بیشتر می پسندید ، می توانید برای درست کردن کباب بناب ساطوری آذربایجان از گوشت گوسفندی چرب استفاده کنید که موجب آبدار تر شدن و همچنین  خوش طعم تر شدن آن می شود.

مطلب مشابه: شیش کباب ترکیه ؛ آموزش طرز تهیه شیش کباب خوشمزه با راسته گوساله

طرز تهیه کباب بناب ساطوری مجلسی با روش آذربایجانی
  • برای آنکه کباب متعادلی داشته باشیم بهتر است هم از گوشت گوساله و هم از گوشت گوسفند استفاده کنید تا چربی آن به صورت متعادل باشد.
  • دقت کنید که اگر شما مایل به استفاده از جعفری ساطوری هستید نباید به مقداری باشد که رنگ کباب شما را تغییر بدهد.
  • برخی از افراد مقداری پیازچه نیز به این کباب اضافه می کنند که باعث خوش طعم تر شدن آن میشود.
  • برای خرد کردن پیاز ها حتما از ساطور استفاده کنید زیرا به هیچ عنوان آب پیاز ها نباید خارج شوند،یکی دیگر از روش های پیشنهاد شده در خرد کردن پیاز ها استفاده از غذاساز است.
  • در تهیه کباب بناب ساطوری آذربایجان از فلفل سیاه و قرمز حتما استفاده کنید زیرا عطر فوق‌العاده‌ای به این کباب می بخشد.
  • استفاده کردن از زعفران در کباب بناب به صورت دلخواه اختیاری است و اگر علاقه ای به استفاده از آن ندارید می توانید زعفران را از دستور حذف کنید، اما کره را حتماً ذوب کرده و با استفاده از برس بر روی کباب بکشید.
  • اگر قصد داریدکه پیازچه نیز به کباب بناب ساطوری اضافه کنید، سه عدد برای چهار نفر کافی است، دقت کنید که پیازچه ها نیز به صورت ساطوری خرد شده و به مایه کباب اضافه شوند.
  • بهتر است به یاد داشته باشی که اگر گوشت شما دارای چربی باشد،چسبندگی خوبی به آن خواهد داد ، پس در زمان انتخاب گوشت به یاد داشته باشید، از قسمتی استفاده کنید که چربی دارد تا طعم و عطر و چسبندگی بهتری به کباب شما ببخشد.
  • در هنگام به سیخ کشیدن کباب بهتر است از سیخ استیل استفاده کنید.
  • بهتر است حتماً از سیخ های پهن و مناسب استفاده کنید زیرا اگر سیخ شما نامناسب و نازک باشد باعث میشود که کباب از سیخ نریزد.
  • هنگامی که سیخ های کباب را بر روی منقل قرار می دهید ،توجه داشته باشید که آتش زیاد نباشد و در ۵ دقیقه اول کباب ها را چندین بار زیر و روکنید تا نسوزند ، بهتر است در دقایق اولیه از بادبزن هم استفاده نمایید تا کباب ها یک دست بپزند.

در این مقاله قصد داشتیم طرز تهیه و دستور پخت کباب بناب ساطوری آذربایجان را در اختیار شما قرار دهیم تا در کنار خانواده این غذای لذیذ و خوشمزه را تهیه و سرو کنید و از آن لذت ببرید، امیدواریم که با راهکارهای ارائه داده شده در این مقاله و همچنین دستور پخت، مواد لازم، نکات ذکر شده در انتهای مقاله کمک شایانی به شما در جهت پخت هرچه بهترین کباب بناب ساطوری آذربایجان کرده باشیم.

مطالب مشابه را ببینید!