مجله تاپ‌ناز‌

محل پیدا کردن منشور کوروش کجا بوده؟ +عکس

محل پیدا کردن منشور کوروش کجا بوده

استوانه کوروش در شهر بابل عراق پیدا شده

حدود چهار هزار سال قبل تمدن بابل در بین‌النهرین شکل گرفت. اکنون بقایای این شهر در بخش مرکزی کشور عراق و کنار شهر حله قرار دارد.

این شهر تاریخی دو نماد مشهور دارد؛ یکی دروازه ایشتار است و دیگری استوانه کوروش (منشور حقوق بشر کوروش). بقایای دروازه ایشتار یک قرن پیش توسط آلمانی‌ها در حفاری‌های بابل کشف شد و از هشت دهه قبل در موزه برلین بازسازی شده و نگهداری می‌شود.

استوانه کوروش نیز 137 سال قبل توسط باستان‌شناسان بریتانیایی کشف به موزه بریتانیا واقع در لندن منتقل شد. درباره محل اکتشاف این استوانه گِلی، اختلاف وجود دارد، چون پرستشگاه اِسگیله (محل حفاری و کشف استوانه) در آن زمان زیر خاک بوده و مشخص نیست که استوانه در چه فاصله‌ای از این پرستشگاه یافت شده است. اکثر پژوهشگران بر این باور هستند که استوانه در یکی از دیوارهای بزرگ پرستشگاه یافت شده باشد. اما راهنمای گردشگران بابل،‌ چاه مقدس پرستشگاه اِسگیلَ را محل کشف استوانه کوروش معرفی کرد.

اسگیلَ یا اسگیله، پرستشگاهی بزرگ و باشکوه برای مردوخ (مردوک) و همسرش در شهر بابِل بوده است. مردوخ یکی از خدایان باستانی تمدن بابل بوده که به عنوان خدای باروری و آفرینش مطرح است.

در ادامه تصاویر پرستشگاه بازسازی شده اسگیله و چاه مقدس آن مشاهده می‌شود:

 

محل پیدا کردن منشور کوروش کجا بوده

 

محل پیدا کردن منشور کوروش کجا بوده

 

این دو تصویر نیز بخشی از دیوار اصلی (اکتشاف‌شده) پرستشگاه را نشان می‌دهد:

 

محل پیدا کردن منشور کوروش کجا بوده

 

محل پیدا کردن منشور کوروش کجا بوده

 

 

مطالب مشابه را ببینید!