مجله تاپ‌ناز‌

آب آوردن زانو از دلایل تا روش های درمان آن

آب اوردن زانو از جمله مشکلات شایعی است که منشا ان غالبا عفونت، آسیب دیدگی زانو و آرتروز است.در فرایند آب آوردن زانو، اطراف مفصل زانو مایعات اضافی، خون و چرک جمع میشود که منجر به متورم شدن زانو میشود و تا دادن زانو و خم و راست کردن پا را برای بیمار سخت و گاهی غیر ممکن می کند و درد به همراه می آورد.

آب آوردن زانو از دلایل تا روش های درمان آن

علائم آب آوردن زانو

 خشکی زانو

زمانی که مفصل زانو دچار این عارضه میشود، بیمار نمی تواند به راحتی زانو خود را خم و راست کند و یا تکان دهد.

درد زانو

اگر کسی که دچار آب آوردن زانو شده باشد سعی کند زانوی خود را تا دهد، به علت تجمع در اثر افزایش حجم مایعات در محیط مفصلی، فشار زیادی ایجاد می‌شود که دردهای سخت و طاقت فرسایی برای بیمار به همراه می اورد.

تب

تب و لرز ناشی از عفونتِ عاملِ آب آوردگی، قفل شدن غیرطبیعی و مکرر زانو

تورم

تورم از رایج ترین و ظاهری ترین علائم آب آوردن زانو است که به وضوح میتوان تفاوت، پف کردگی و تورم پوست اطراف کاسه زانوی آب آورده را با زانوی طبیعی مقایسه و مشاهده کرد. در مواردی اگر تورم زانو با درد شبانه، تب و عرق همراه شود پزشکان احتمال وجود تومور را میدهند که نیاز به بررسی و آزمایش های بیشتر دارد‌.

از دیگر علائم آب آوردن زانو می توان به احساس گرفتگی سختی و سفتی در ناحیه مفصل زانو و کاهش دامنه ی حرکت و محدود شدن توانایی تحرک اشاره کرد.

مطلب مشابه: برای سالم ماندن زانو این حرکات ورزشی را انجام دهید

آب آوردن زانو از دلایل تا روش های درمان آن

چه عواملی باعث آب آوردن زانو می شود؟

پارگی منیسک

منیسک جنسِ غضروفی دارد و شکل ظاهری آن مانند دو نوار سی شکل است که اصطکاک بین استخوان ها را با قرار گرفتن در میان استخوان های مفصل زانو کاهش می دهد. مقاومت نوارهای منیسک بالا است و تنها با تکان های شدید یا آسیب‌های حاد در زانو دچار آسیب دیدگی می شود؛ مانند ضرباتی که در اثر تصادف وارد می شوند، فعالیت های ورزشی شدید و… و در نهایت پارگی منیسک را ایجاد می کند که منجر به آب آوردن زانو می شود.

کیست زانو یا تومور

 این کیست حالتی سفت و کشسانی دارد و مانند یک توده در پشت زانو قرار می گیرد.

نقرس

نقرس با افزایش اسید اوریک( نوعی تجزیه کننده مواد غذایی) در بدن ایجاد می شود به حدی که فرد مبتلا دیگر قادر به دفع آن از طریق کلیه ها نیست. نقرس از جمله بیماریهای روماتیسمی است که می تواند با رسوب در بدن منجر به درد مفاصل و در شرایط وخیم تر ،آب آوردن زانو شود.

آرتریت روماتوئید

 یا شکل مخفف آن RA (روماتیسم مفصلی) یکی از انواع بیماری های خود ایمنی با منشا ناشناخته است که در آن سیستم ایمنی بدن، به ارگانهای داخلی بدن بیمار حمله می کند و التهاب مزمن مفاصل‌، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه ها، آب آوردن زانو، درد، تورم، خشکی و قرمزی را به دنبال دارد.

بورسیت قبل از زایمان

بورس ها در بین استخوان ها، تاندون های مجاور مفصل ها و ماهیچه ها قرار دارند که با نقش جداکنندگی استخوان زانو از عضلات و تاندون ها ،حرکت راحت تر مفاصل بدن را به کمک مایعی که درونشان است فراهم می کنند.در بیماری بورسیت، کیسه های پر مایع بورس دچار التهاب و توأم با درد میشوند.

بیماری ارتریت پسوریاتیک

این بیماری که احتمال ابتلای آن در مبتلایان به پسوریازیس وجود دارد، خشکی، تورم‌، درد و ورم زانو یا آب آوردگی زانو را به همراه می آورد.

از دیگر دلایل آب آوردن زانو می توان به :

  • شکستگی استخوان
  • استفاده بیش از حد از مفاصل زانو
  • عفونت های باکتریایی
  • بیماری لایم اشاره کرد.

مطلب مشابه: دلیل نرمی غضروف کشکک زانو یا کندرومالاسی و درمان این بیماری

آب آوردن زانو از دلایل تا روش های درمان آن

درمان آب آوردن زانو

خارج کردن مایع مفصلی یا (Arthrocentesis)، این روش زمانی انجام می شود که تورم زانو به صورت طبیعی و خود به خودی از بین نرود و یا احتمال اسیب به زانو در صورت وجود مایع مفصلی پیش‌بینی شود.برای این منظور، پزشک سوزنی را داخل محیط مفصلی زانو فرو می برد و مایع را از زانو خارج می کند تا با کاهش مایع، فشار کاهش یابد و درد بیمار را کم کند.هم‌چنین در اکثر مواقع مایع خارج شده را تحت آزمایشات پزشکی قرار میدهند تا از سایر جزئیات بیماری از جمله وجود یا عدم وجود عفونت مطلع شوند.

داروها

داروهای مرتبط با آب آوردن زانو ۳ دسته شامل موارد زیر هستند.

کورتیکو استروئیدها

این داروها ضد التهاب های قدرتمندی هستند که با التهاب مزمن مبارزه می کنند. این دارو میتواند به صورت تزریق در مفصل زانو یا قرص برای بیمار تجویز شود.

آنتی بیوتیک ها

 این دسته از دارو ها زمانی که منشا آب آوردن زانو عفونت باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

مسکن ها

این گروه دارو، برای آب اوردن زانو با هر منشا ای در نظر گرفته می شود تا درد بیمار را کاهش دهد.

فیزیوتراپی

مجموعه تمریناتی برای تقویت و بهبود دامنه حرکت زانو در فیزیوتراپی زانو انجام‌ میشود. فیزیوتراپ درطی انجام تمرینات فیزیوتراپی ممکن است از درمان هایی مانند؛ کرایوتراپی، اولتراسوند، تراشه و یخ زدگی برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی استفاده کند.

آرتروسکوپی

آرتروسکوپ یک لوله انعطاف پذیر از که در انتهای آن یک دوربین نصب شده است و با آن عمل آرتروسکوپی زانو توسط پزشک انجام می شود.به این صورت که پزشک از طریق این لوله به ترمیم و از بین بردن بافت شل و اسیب دیده میپردازد.

تعویض مفصل زانو

همانطور که پیش ازین گفته شد، یکی از عوامل آب آوردن زانو، آرتریت حاد است.در این موارد برای کاهش درد و تورم بیمار، مفصل زانو را با پروتز های مصنوعی تو پزشک جایگزین میشود.

مطلب مشابه: تعویض مفصل زانو + مزایا و معایب این روش برای زانو

تزریق کورتیزون

روشی که بعد از خارج کردن مایع مفصلی صورت می گیرد تزریق کورتیزون است.کورتیزون دارویی بسیار قوی است و می تواند بیمار را برای مدت طولانی از خشکی و ورم زانو، رهایی بخشد.

استفاده از زانوبند طبی

کاهش کشیدگی بافت زانو و کمتر فشار آوردن به مفصل زانو به روند بهبود و کاهش درد اب آوردن زانو کمک می کند که؛ این کار با استفاده از زانوبند طبی به راحتی میسر می شود، به خصوص در کسانی که دچار آرتروز زانو هستند.

چه زمانی لازم است مجدداً به پزشک مراجعه کنیم؟

 اگر اقدامات اولیه مراقبتی مانند؛ مصرف داروها و تجویز های اولیه پاسخگوی بهبود و تسکین درد نبود، لازم است برای بررسی و معاینات بیشتر به پزشک مراجعه کنید زیرا با توجه به اینکه آب آوردن زانو یک بیماری مستقل نیست میتواند خطر ساز شود و ممکن است منشا آن، واکنش به بیماری زمینه ای دیگری مانند ؛آرتروز ،عفونت در زانو ، تروما و … باشد که پیش از این به آنها اشاره شد. پزشک از طریق روش های متفاوت بسته به وضعیت بیمار،به تشخیص علت اصلی ورم و آب آوردن زانو خواهد پرداخت که این روش ها به شرح زیر هستند.

  •  آزمایش خون
  •  آزمایش مایع مفصلی
  •  ام آر آی MRI
  • تست اشعه ایکس
  • اولتراسوند

سخن پایانی

 فشار آوردن زیاد به زانو سبب جمع شدن آب آب و مایعات اضافی در اطراف زانو و در نهایت تورم و اب اوردن زانو می شود. افرادی که بیشتر به زانوی خود فشار می آورند مانند، کسانی که اضافه وزن دارند ، گروهی از افراد که کارهای سنگین دارند، کشاورزان ، باغبان ها و ورزشکاران، بیشتر در معرض آب آوردن زانو قرار می گیرند؛ بنابراین تا حد ممکن باید از حرکات ناگهانی و فشار آوردن به زانو خودداری کرد تا با حفظ سلامت زانو مشکلاتی همچون آب آوردن زانو برای شما پیش نیاید و هرگز درگیر درد زانو نشوید.

مطلب مشابه: روش تهیه معجون برای تقویت غضروف زانو + تقویت زانو با معجون

مطالب مشابه را ببینید!