مجله تاپ‌ناز‌

آهنگ در بارداری + گوش دادن به موسیقی در زمان بارداری چه فوایدی دارد

گوش دادن به موسیقی در زمان بارداری می تواند فوایدی داشته باشد. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد گوش فرار دادن به آهنگ در زمان بارداری را بررسی می کنیم. در زمان بارداری به دلیل ایجاد تغییرات هورمونی یا فیزیولوژیکی که در بدن رخ می دهد معمولا ممکن است اضطراب و افسردگی ایجاد شود. با توجه به اینکه استفاده از داروهای آرام بخش در این دوران برای خانم های باردار پیشنهاد نمی شود گوش دادن به موسیقی به عنوان یک راه حل مورد پژوهای مختلف قرار گرفته است. در این مطلب بیشتر در مورد فواید گوش دادن به موسیقی در بارداری می خوانید.

فواید و مزایای شنیدن موسیقی در دوران بارداری بسیار زیاد است. گوش دادن به آهنگ های مورد علاقه در این دوران باعث سر حال شدن و شادابی شما خواهد شد و حتی شاید کودک داخل رحم نیز با شنیدن موسیقی، به جنب و جوش افتاده و به نوعی از آن لذت ببرید. زیرا جنین در ماه پنجم صداها را می شوند و می تواند به محرک هایی مانند ضربان قلب مادر و حتی صدای آهنگی که مادر می شوند پاسخ دهد.

فواید و مزایای گوش دادن به آهنگ در بارداری

یکی از موضوعاتی که مورد توجه محققان قرار گرفته است، فواید گوش دادن به موسیقی در دوران بارداری است و این که بعضی ها بیان کرده اند، موسیقی ویژگی های شفابخشی دارد و باعث آرامش، کاهش استرس و بهبود خلق و خو می شود آیا روی جنین و مادر باردار هم اثرات سودمندی دارد؟ در این مورد تحقیقات زیادی صورت گرفته است از جمله محققین موسسه رفتارشناسی و مغز لایپزیش آلمان گفته اند که مغز و سیستم بدنی خانم های باردار بر خلاف زنان غیر بارار به شنیدن موسیقی گوش خراش یا دلنشین بیشتر واکنش نشان داده است. در این تحقیق بیش از 10 موزیک ویدیویی ده تا سی ثانیه ای دلنشین و نامطلوب پخش شد و با بررسی فاکتورهای آزمایشی به این نتیجه رسیدند موسیقی، محرک مهمی برای خانم های باردار به حساب می آید و روی احساس آرامش یا ناراحتی این افراد بیشتر از زنان غیر باردار تاثیر دارد.

نتایج مطالعات دیگری که متخصصین پزشکی روی تاثیرات آهنگ در بارداری روی جنین انجام دادند نشان داد که جنین یا نوزاد درون رحم که تحت آهنگ و موسیقی قرار گرفته، پیشرفت زیادی در رشد ذهنی، حواس، آگاهی و احساسات نسبت به نوزادانی که تحت این شرایط نبوده اند دارند. در تحقیقی دیگر اثرات موسیقی کلاسیک هندی به خصوص کالیانی رگا روی زنان باردار مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش از زنان خواسته شد تا در طی 20 روز حداقل 20 دقیقه هر روز به این موسیقی گوش دهند. نتایج نشان داده که موسیقی تاثیر مثبتی روی جین و زنان باردار داشته است.

پخش موسیقی برای جنین از طریق هدفون

شاید در دوران بارداری زیاد آهنگ گوش کنید ولی جنین شما قادر نیست تا موسیقی پخش شده را بشنود. پس اگر علاقمندید نوزاد درون رحم شما به موسیقی مورد علاقه شما گوش دهد آن را با هدفون پخش کنید و هدفون را روی شکمتان بگذارید ولی صدای آن خیلی بلند نباشد. رحم می تواند ریتم ها را منتقل کند.

پخش موسیقی مانند هر کاری در موقع بارداری که انجام می دهید نباید با زیاده روی انجام گیرد. برای پخش موسیقی از طریق هدفون این کار را بیش از چند ساعت در طی روز انجام ندهید و مطمئن شوید جنین به جای واکنش مداوم به ریتم آهنگ استراحت هم می کند. همچنین توجه کنید که پخش موسیقی با صدای بلند ممکن است در الگوی خواب طبیعی نوزاد اختلال ایجاد کند. و این موضوع مهم است که چنین خواب کافی داشته باشد زیرا بیشتر پیشرفت های روانی، ذهنی و فیزیکی او در خواب ایجاد می شود. به طور کلی حجم صدا هنگام گوش دادن به موسیقی بیشتر از ۶۵ دسی‌ بل نباشد و برای یک تایم طولانی حجم صدا را در حدود یا کمتر از ۵۰ دسی ‌بل قرار دهید.

آهنگ در بارداری

اثر موسیقی بر کاهش استرس زنان باردار

در تحقیقی ۲۳۶ مادر باردار به صورت تصادفی انتخاب شدند و طی دو هفته مورد آزمایش قرار گرفتند. این مادران باردار به دو گروه تقسیم بندی شدند یک گروه توصیه شد هر روز آهنگی آرام و موسیقی مناسب حاملگی گوش دهند و گروه دوم در این دو هفته هیچ موسیقی و آهنگی گوش نکنند. نتایج این تحقیق نشان داد گروهی که تحت شنیدن موسیقی بودند کاهش شدید استرس را تجربه کردند درحالی که گروه دیگر همچنان به اندازه قبل استرس داشتند. بنابر این پژوهش می توان مادران باردار را تشویق کرد تا برای کاهش استرس و افسردگی به شنیدن موسیقی یا آهنگ بپردازند.

در پژوهشی دیگر که تاثیر موسیقی بر روی ۱۲۰ مادر باردار در چین را مورد بررسی قرار داد نتایج حاکی از آن شد که در گروهی که طی دو روز مداوم حدود ۲۰ دقیقه آهنگ گوش داده بودند به طور چشمگیری میزان استرس و بدخلقی کاهش یافته و علایم حیاتی جنین نیز افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب موزیک های مناسب شاد یا آرامش بخش مانند آهنگهای موتزارت می توانند استرس و افسردگی دوران بارداری را کاهش دهند.

تقویت حس شنیداری جنین با موسیقی

مدتهاست که حس شنیداری جنین مورد سوال است و اینکه توانایی شنوایی جنین به چه چیزهایی بستگی دارد؟ قدرت شنوایی جنین به سن بارداری مادر و خصوصیت صدای پخش شده دارد. جنین از هفته ۲۶-۲۸ یا همان ماه ششم حس شنوایی اش قدرت می یابد. و صداهای داخل بافت بدن مادر مانند معده، ضربان قلب و حتی صدای مادرش موجب تحریک حس شنوایی او می شود.

جنین قادر است صداهای تکراری نظر ضربان قلب مادر، صدای پدر یا مادر و موسیقی را تا بعد از زایمان و دوران کودکی به یاد داشته باشد. به این ترتیب با گوش دادن به موسیقی های مناسب و آرامش بخش هم حس شنوایی جنین خود را تقویت کنید و هم موجب آرامش خاطر خود گردید. در ضمن تقویت حس شنوایی جنین سبب می شود نوزاد در بزرگسالی قدرت یادگیری بهتری پیدا کند.

محققین عقیده دارند جنین قادر است موسیقی و صداهای آرامش بخشی را که مادر هنگام بارداری به آن گوش داده است به خاطر آورد بنابراین می توانید از این آهنگها برای آرام کردن نوزاد استفاده کنید. در ضمن نوع موسیقی که مادر باردار گوش می دهد می تواند بر شخصیت کلی کودک نیز تاثیرگذار باشد. چنانچه موسیقی ملایم و آرامش بخش گوش دهید کودک شخصیتی آرام خواهد داشت و اگر موسیقی های خشن و بلند گوش کنید ممکن است در کودک شخصیت پرخاشگر و نگران ایجاد شود. هرچند متخصصین در این زمینه هنوز مشغول به پژوهش هستند و مطالعه دقیقی صورت نگرفته است.

آهنگ در بارداری

باهوش شدن جنین یا نوزاد با موسیقی

اینکه شنیدن یا عدم شنیدن موسیقی یا آهنگ در دوران بارداری جنین را باهوش تر می سازد بسیار مورد بحث می باشد. گروهی عقیده دارند شنیدن موسیقی سطح هوش نوزاد را بالا می برد اما گروهی با این عقیده مخالفند. ولی باور رایج بر این است که جنینی که داخل رحم در معرض موسیقی بوده است پس از تولد کودکی باهوش خصوصا در ریاضی خواهد بود. البته هنوز  مطالعه پزشکی دقیقی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

مطالب مشابه را ببینید!