مجله تاپ‌ناز‌

بیوگرافی فرامرز قریبیان + در مورد زندگی شخصی و هنری و عکس های خانواده و همسرش

فرامرز قریبیان

فرامرز قریبیان یکی از بازیگران قدیمی است که قبل و بعد از انقلاب خوش درخشید و بسیاری او را به دلیل بازی در فیلم گوزنها به یاد دارند. در این بخش بیوگرافی کامل فرامرز قریبیان بازیگر ایرانی، اطلاعات زندگی شخصی و هنری و عکس های او، همسر و خانواده اش را آماده کرده ایم.

بیوگرافی فرامرز قریبیان

فرامرز قریبیان متولد 27 آبان ماه سال 1320 در خیابان ری شهر تهران است، او بازیگر و کارگردان ایرانی است.

فرامرز قریبیان

برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر

فرامرز قریبیان سه بار در سال های 1366، 1371 و 1378 برنده جایزه سیمرغ بلورین نقش اول مرد در جشنواره فیلم فجر شده است. پسرش هم سام قریبیان نام دارد که بازیگر است.

فرامرز قریبیان

زندگی خصوصی

فرامرز قریبیان در سال 1320 در شهر تهران در خیابان ری و کوچه آبشارزاده متولد شد و تبار او تفرشی است. تحصیلات ناتمام در رشته بازیگری مدرسه ویژوال آرت آمریکا دارد و فعالیت سینمایی خود را با دستیاری کارگردان و ایفای نقش کوتاه در فیلم بیگناه بیا به کارگردانی مسعود کیمیایی در سال 1347 شروع کرد. به دلیل مسافرتی که به خارج از کشور داشت، چند سالی از بازیگری و سینما دور شد.

فرامرز قریبیان

همکاری با مسعود کیمیایی

در سال 1351 بار دیگر در فیلمی از مسعود کیمیایی به نام خاک ایفای نقش کرد و بازی خوب و روانی که در فیلم گوزن ها در کنار بهروز وثوقی داشت باعث شد که بسیار معروف شود.

سومین همکاری او با مسعود کیمیایی بازی در فیلم غزل در سال 1355 بود.

فرامرز قریبیان

همکاری با بهمن فرمان آرا

در سال 1357 در فیلم سایه های بلند باد به کارگردانی بهمن فرمان آرا ایفای نقش کرد و در دهه شصت بسیار فعال بود.

در سال 1364 در فیلم سمند بسیار موفق ظاهر شد. سال بعد با فیلم جدا در تاسوکی خوش درخشید و سال 1366 هم در فیلم ترن به کارگردانی امیر قویدل ایفای نقش کرد و در ششمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد. در همین سال در فیلم موفق کانی مانگا هم ایفای نقش کرد.

فرامرز قریبیان در سال 1370 پس از 15 سال، بار دیگر در فیلمی از مسعود کیمیایی به نام ردپای گرگ بازی کرد و باز هم نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد. در این فیلم بازی خوبی از خود به نمایش گذاشت، ولی به دلیل بازی خوبی که در این فیلم داشت و به دلیل بازی در فیلم بندر مه آلود توانست سیمرغ بلورین فیلم فجر سال 1371 را دریافت کند. در سال 1373 باز هم در فیلمی به کارگردانی مسعود کیمیایی به نام تجارت ایفای نقش کرد.

فرامرز قریبیان

دومین تجربه کارگردانی

در سال 1374 دومین فیلم خود را کرگردانی کرد که قانون نام داشت و داستانی پلیسی داشت.  یاغی در سال ۱۳۷۶ به کارگردانی جهانگیر جهانگیری دیگر فیلم قابل توجه او شد. اما قریبیان توانایی‌هایش در کارگردانی را در سال ۱۳۷۸ با فیلم چشمهایش ثابت کرد. فیلمی خوش ساخت با فصل‌هایی ماندگار که با نگاه به داستان داش آکل صادق هدایت ساخته شده بود. او که به عنوان بازیگر نقش اصلی نیز در این فیلم حضور داشت موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم حراره در سال ۲۰۰۱ شد.

فرامرز قریبیان

قریبیان سومین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد، در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر را برای بازی درخشان خود در فیلم مرد بارانی به کارگردانی ابوالحسن داوودی بدست آورد. قریبیان طی دو سال متوالی در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ جلوی دوربین اصغر فرهادی رفت و به ترتیب در فیلم‌های رقص در غبار و شهر زیبا در دو نقش متفاوت به ایفای نقش پرداخت. بازی درخشان او در رقص در غبار مورد توجه منتقدین قرار گرفت و موفق شد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک و جایزه گرگ نقره‌ای را از جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو ۲۰۰۳ به دست آورد و همچنین برای ایفای نقش در شهر زیبا جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم هند ۲۰۰۴ را از آن خود نماید. قریبیان در سال ۱۳۸۴ در فیلم رویای خیس ساخته پوران درخشنده به ایفای نقش پرداخت و در سال ۱۳۸۵ بار دیگر در فیلمی از مسعود کیمیایی به نام رئیس ظاهر شد.

فرامرز قریبیان

وی در سال ۱۳۸۹ با فیلم آلزایمر نقش متفاوت دیگری را تجربه کرد و دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد. قریبیان به همراه پسرش سام قریبیان در سال ۱۳۹۲ گناهکاران را کارگردانی کرد که نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فجر شد. فیلمی با ژانر هیجان انگیز و معمایی که به عنوان یکی از نامزدهای نهایی بهترین فیلم سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شد. او که خود نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداخت توانست جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره سپنتا سانفرانسیسکو را در سال ۲۰۱۴ به دست آورد. مسعود کیمیایی کارگردان سرشناس سینمای ایران در مصاحبه‌هایی جداگانه، فرامرز قریبیان را بهترین بازیگر فیلم‌های خود دانسته‌است. قریبیان در بهمن ماه ۹۸ پس از بازی در فیلم خروج از دنیای بازیگری خداحافظی کرد.

فرامرز قریبیان

ازدواج اول و دوم

او در دهه 50 با خانمی به نام مینا خیامی که طراح لباس بود در نیویورک ازدواج کرد و از او دو پسر به نام سام و بهزاد دارد. سام پس از مدتی از آمریکا به ایران برگشت ولی بهزاد در آمریکا در شرکت بی ام و مشغول به کار است. فرامرز قریبیان و همسرش پس از چند سال از هم جدا شدند. اما او در سال 1392 با خانمی به نام مهشید بازرگانی برای بار دوم ازدواج کرد.

فرامرز قریبیان

کارگری در آمریکا

فرامرز قریبیان سال های جوانی در کشور آمریکا کارگری کرده است و به دلیل بی پولی و اینکه کسی کمک او نکرد، در رستوران ها کارگری می کرد و ظرف می شست.

فرامرز قریبیان

خداحافظی از سینما 

او چند سالی می شود که دیگر از سینما دوری می کند و هیچ فعالیتی ندارد. سام پسرش در اینستاگرام در مورد خداحافظی پدرش از سینما گفت:

پست اینستاگرامی سام قریبیان در مورد پدرش «ایشون دائم به من میگن از زمانی که سینما رو بوسیدن و گذاشتن کنار (٤ سالی میشه که غیر رسمی خداحافظی کردن) احساس آرامش و راحتی میکنن و اعصابشون راحت تره. چقدر بده که بعد از ٥٣ سال زحمت، آدم همچین حسی بهش دست بده که اگه حرفه مورد علاقه اش رو ترک کنه، برای آرامشش بهتره!

منبع: Wikipedia

مطالب مشابه را ببینید!