مجله تاپ‌ناز‌

ترتیب ماه های هجری قمری (نام اولین ماه تا آخرین ماه قمری)

ماه‌های گاه‌شماری هجری قمری در هر سال ۱۲ عدد طبق ماه هلالی می باشد که 29 روزه و یا 30 روزه می باشند. ماه هلالی یک دور چرخش کره ماه بر مدار خود مابین فاصله زمانی مشاهده دو هلال ماه می باشد که طول متوسط آن ۲۹٬۵۳۰۵۹ روز (۲۹روز و ۱۲ساعت و ۴۴دقیقه و ۲٬۷۸ثانیه) است.

ترتیب ماه های قمری و نام این ماه ها به ترتیب

با توجه به طول سال قمری حقیقی (مجموع ۱۲ماه هلالی) برابر ۳۵۴٬۳۶۷۰۸ روز (۳۵۴روز و ۸ساعت و ۳۵٬۷۱۲ثانیه)، سال تقویمی آن ۳۵۴روزه (در سال‌ های عادی) یا ۳۵۵روزه (در سال‌های کبیسه) است.

در تقویم قمری هلالی تعداد روز ماه ها ترتیب خاصی ندارد و حداکثر تا 4 ماه و 30 روز و 3 ماه 29 روزه هم ممکن است پشت سر هم بیایند. در تقویم قمری قرار داری ماه های فرد 30 روزه و ماه های زوج 29 روزه تعیین شده اند و ماه آخر هم در سال های کبیسه 30 روزه می باشد.

روز اول هر ماه در این گاه شماری معمولا بر اساس مشاهده یا پیش بینی مشاهده پذیری هلال ماه نو در شامگاه روز 29 یا 30 ماه قبل، که آن را استهلال می نامند، تعیین میگردد. این گاه شماری با توجه به روش های مختلف تعیین اول ماه و تعداد روزهای ماه هر سال با عناوین گاه شماری هجری قمری هلالی، قراردادی و ام القری شناخته می شود.

ترتیب ماه های هجری قمری (نام اولین ماه تا آخرین ماه قمری)

ماه‌های این گاه‌شماری به‌ترتیب عبارتند از:

  1. محرم
  2. صفر
  3. ربیع‌الاول
  4. ربیع‌الثانی
  5. جمادی‌الاول
  6. جمادی‌الثانی
  7. رجب
  8. شعبان
  9. رمضان
  10. شوال
  11. ذیقعده
  12. ذیحجه

مطالب مشابه را ببینید!