مجله تاپ‌ناز‌

خواص آب اسفناج + مزایای مصرف آب اسفناج برای سلامت

اب اسفناج یکی از نوشیدنی خاص و سبز است و می توان گفت که بسیار شگفت انگیز است و دارای مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین های زیادی است.

آب اسفناج به دلیل ترکیبات مفیدی که دارد، خواص و مزایای زیادی برای سلامت دارد که می توان به مفید بودن برای سلامت بینایی، خاصیت ضد سرطانی بودن، تنظیم فشار خون و سلامت پوست و مو اشاره نمود.

در ادامه این مطلب تاپ ناز اطلاعات بیشتری در مورد نوشیدنی سالم آب اسفناج برای سلامت بدن می خوانید.

 

فواید آب اسفناج برای سلامت

در ادامه فواید آب اسفناج برای سلامت را توضیح داده ایم.

 

کاهش فشار خون با آب اسفناج

آب اسفناج به دلیل داشتن نیترات های طبیعی و همچنین پتاسیم می تواند باعث کاهش فشار خون شود. نیترات هایی که در آب اسفناج وجود دارند باعث رقیق شدن عروق خونی می شوند و باعث بهبود جریان خون می شوند. 1 فنجان از آب اسفناج می تواند 14 درصد نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین کند. این ماده می تواند سدیم را کنترل کند.

 

سلامت پوست و مو

آب اسفناج دارای مقدار زیادی ویتامین A است. این ویتامین می تواند باعث شکل گیری سلول های پوستی شود و با تولید مخاط از بدن در مقابل عفونت ها محافظت می کند. مصرف 1 فنجان  آب اسفناج می تواند 40 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند. ویتامین سی یکی از آنتی اکسیدان های مهم برای سلامت بدن و پوست است. این ویتامین از پوست در مقابل استرس اکسیداتیو، التهاب و آسیب های پوستی که همه از عوامل پیری زودرس هستند محافظت می کند.

همچنین ویتامین سی نقش تاثیرگذاری در سنتژ کلاژن دارد و باعث سریع شدن بهبود درمان زخم و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می شود. این ویتامین با افزایش جذب آهن در بدن از ریزش مو و کمبود آهن پیشگیری می کند.

سرشار از آنتی اکسیدان

آب اسفناج نوشیدنی سالم و سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان های موجود در آب اسفناج با رادیکال های آزاد و مضر بدن مقابله می کند و از سلول های بدن در مقابل استرس اکسیداتیو، بیماری های مزمن و آسیب دی ان ای به دلیل استرس اکسیداتیو محافظت می کند. در آب اسفناج،آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن، لوتئنین، کوماریک، فرولیک و ویولاگزانتین موجود است.

خواص آب اسفناج

سلامت چشم

یکی از فواید مهم آب اسفناج برای چشم و سیستم بینایی است. این نوشیدنی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های مهیم مانند لوتئین و زاکسانتین موجود در آن، برای سلامت چشم ضروری است. این دو آنتی اکسیدان از چشم در مقابل دژنراسیون ماکولا وابسته به سن محافظت می کند و افزایش مصرف آنها خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد.

آب اسفناج ویتامین A دارد که تاثیر آن در حفظ سلامت چشم ثابت شده است و کمبود این ویتامین باعث خشکی چشم و شب کوری می شود. 4 فنجان که معادل 120 گرم اسفناج خام است، می تواند حدود 63 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین را رفع کند.

 

ضد سرطان بودن

مصرف آب اسفناج باعث کند شن رشد و توقف رشد سلول های سرطانی می شود و از سرطان روده بزرگ هم پیشگیری می کند.مصرف سبزیجات برگ سبز خطر ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان ریه، سینه، روده بزرگ و پروستات را کاهش می دهند و اسفناج هم یکی از پر خاصیت ترین سبزی ها برای جلوگیری از سرطان است.

آب اسفناج مضر است؟

  • آب اسفناج مزایای بسیار زیادی دارد که در بالا به چند مورد از آنها اشاره کردیم ولی ممکن است مضراتی را هم داشته باشد.
  • با آب گرفتن اسفناج، مقدار زیادی از فیبرهای موجود در این سبزی از بین می رود و باعث کاهش خواص آن می شود. فیبر می تواند باعث کنترل قند خون، تنظیم فشار خون، کاهش وزن، کاهش کلسترول و درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست، رفلاکس معده، بواسیر و … شود.
  • اسفناج مقدار زیادی ویتامین K دارد و مصرف آن با داروهای رقیق کننده خون ممکن است تداخل پیدا کند. اگر قصد اضافه کردن آب اسفناج به رژیم غذایی خود را دارید حتما با پزشک مشورت کنید.
  • در صورت استفاده از آب اسفناج آماده، قبل از خریدن حتما به برچسب آن دقت کنید که فاقد قندهای افزودنی باشد.
  • آب اسفناج را به عنوان یک وعده غذایی و جایگزین آن در نظر نگیرید. این نوشیدنی سالم، خیلی از مواد مغذی و لازم بدن را ندارد.

مطالب مشابه را ببینید!