مجله تاپ‌ناز‌

خواص سیر ترشی + تمام فواید ترشی سیر و طرز تهیه آن

خواص سیر ترشی مانند سیر تازه بسیار زیاد است و فواید دارویی دارد. سیر ترشی برای افرادی مناسب است که نمی توانند سیر تازه مصرف کنند.

سیر ترشی یکی از انواع ترشی است که بسیار طرفدار است. سیرهای قهوه ای رنگ در سیر ترشی بسیار نرم و خوش طعم است و عطر خوبی هم دارد. فواید سیر ترشی خانگی نسبت به کارخانه ای بسیار بیشتر است و برای افرادی که مبتلا به بیماری قلبی و فشار خون هستند مفید است و البته باید در خوردن آن اعتدال را رعایت کنید.

سیر ترشی از انواع ترشی محبوب و پرطرفدار است و طعم آن بی نظیر است و نقش مهمی در سلامت دارد. در ادامه با تمام خواص و فواید سیر ترشی آشنا می شوید.

فواید مصرف سیر

سیر برای سلامت مفید است و 30 خاصیت درمانی و دارویی دارد و حاوی موادی مانند ویتامین C، فولیک اسید، آهن، روی، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین های گروه ب است. ویتامین های گروه B باعث کارکرد بهتر روده می شود و پتاسیم هم در جذب بیشتر فسفر نقش اساسی دارد و این باعث افزایش قدرت حافظه می شود.

از خواص مهم سیر می تواند به درمان بیماری هایی مانند یبوست، معده درد، نفخ، سینوزیت، عفونت بدن و مشکلات پوستی، گرفتگی سینه و گلو، عفونت های دستگاه تنفسی و سرماخوردگی، دندان درد، بیماری قلبی، پرکاری تیروئید، تنظیم قند خون، تمیز کردن خون، از بین بردن انگل معده و روده، خلط آور، ضد سرطان، ضد اسهال، ضد باکتری و قارچ، مشکلات کبدی، سل ریوی، واریس و ویروس زگیل اشاره کرد.البته می توان گفت که سیر باعث لاغری می شود و  برای مو هم مفید است.

سیر دارای پتاسیم است و باعث تنظیم فشار خون می شود. افرادی که مبتلا به فشار خون هستند می توانند با مشورت با پزشک در کنار داروهای کاهنده فشار از سیر هم استفاده کننند. ترکیبات گوگردی موجود در سیر قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد و این امر از ابتلا به بیماری های عفونی پیشگیری می کند.

سیر برای افرادی که فشار خون متعادل و یا پایینی دارند هم مفید می باشد البته به شرطی که در مصرف آن زیاده روی نشود. مصرف سیر از ابتلا به غلظت خون پشیگری کرده از کبد شما در مقابل مواد سمی مانند نیترات که در بعضی از مواد غذایی وجود دارند محافظت می کند.

مصرف سیر اثرات جانبی ندارد مگر اینکه در مصرف آن زیاده روی شود. سیر بر مکانیسم دارو تاثیر منفی نمی گذارد ولی افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند باید در خوردن سیر احتیاط کنند زیرا سیر خواص ضد انعقاد خون دارد. در ادامه هم در مورد خواص سیر ترشی می خوانید.

خواص سیر ترشی

فواید و خواص سیر ترشی برای سلامت

سیر تازه بسیار پر خاصیت است ولی با فواید سیر هم مشابه است. هر چه سیر ترشی عطر بیشتری داشته باشد، فواید آن هم بیشتر است. طرز تهیه سیر ترشی خانگی نسبت به کارخانه ای تفاوت دارد و در نتیجه فواید آن هم بسیار بیشتر است. نوع کارخانه ای با قرار گرفتن در طی فرآیند پخت، درست می شود و به همین دلیل خواص دارویی سیر ترشی تا حد زیادی از بین می رود زیرا سیر موقع پختن بسیاری از مواد مغذی که دارد را از دست می دهد.

سیر ترشی صنعتی طعم شوری دارد و به دلیل جوشاندن سیر در سرکه، سیر به رنگ قهوه ای در می آید ولی سیر ترشی خانگی با گذر زمان رنگ تیره می گیرد و طعم بسیار به یاد ماندنی خواهد داشت. افزودن سرکه و نمک به ترشی از خواص آنها می کاهد و در مدت زمان طولانی باعث ایجاد مواد سمی مانند نیترات می شود ولی برای سیر ترشی خانگی این مشکل وجود ندارد.

ترکیبات گوگردی موجود در سیر وقتی در طی فرآیند هضم قرار می گیرند گاز تولید می کنند. این گاز وارد خون می شود و باعث ایجاد بوی بد در دهان و سیستم تنفس می شود. یکی از فواید سیر دارا بودن همین ترکیبات گوگردی است. سیر خام را پس از پوست کندن به مدت نیم ساعت در معرض هوا قرار می دهند تا خاصیت درمانی آن فعال شود. در سیر ترشی هم فواید درمانی سیر به دلیل فرآیندی که دارد تا تهیه می شود، آزاد می شوند.

فواید سیر ترشی چند ساله بیشتر است و برای بیماران قلبی و مبتلا به فشار خون هم مفید است. اشخاصی که دچار فشار خون پایین، یبوست، آلرژی و معده ضعیف هستند و گرم مزاج هستند به جای مصرف سیر می توانند ترشی سیر مصرف کنند. سیر ترشی بودار که ترکیبات گوگردی آن از بین نرفته باشد برای بدن مفید است. ضد سرطان، ضد ویروس، دفع کننده سموم از کبد و هضم کننده غذا است ولی باید در مصرف سیر ترشی زیاده روی نکنید.

خواص سیر ترشی

مهم ترین فواید سیر ترشی برای بدن

سیر ترشی یا ترشی سیر دارای فواید شگفت انگیزی است ولی برای دریافت خواص بی نظیر آن باید در مورد استفاده از این ماده حد اعتدال را رعایت کنید که مهمترین فواید آن عبارتند از:

  • دفع کننده سنگ کیسه صفرا
  • شست و شو دهنده طبیعی مجاری صفرا
  • خون ساز و صاف کننده خون
  • اشتها آور
  • کمک به هضم غذاهای سنگین
  • کاهش کلسترول خون
  • ضد عفونی کننده معده و محیط دهان
  • باز کننده عروق قلب
  • از بین برنده آفت دهان
  • کمک به قطع شدن خونریزی بواسیر
  • بهبود عملکرد روده ها

فواید ترشی سیر چند ساله

  • پایین آوردن فشار خون
  • کمک به درمان بواسیر
  • بهبود مشکلات گوارشی
  • ضد سرطان
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • از بین برنده ویروس
  • ضد انعقاد خون
  • پایین آوردن غلظت خون

فواید سیر ترشی در بارداری

هیچ نوع عوارض خاصی مبنی بر مصرف سیر ترشی در بارداری گزارش نشده است زیرا سیر و ترشی دو نوع خوراکی بدون ضرر هستند و از این رو، آن دسته از مادرانی که در طول مدت بارداری خود از سیر یا سیر ترشی استفاده می کنند سیستم ایمنی قوی تری دارند و وزن جنین و سلامت جنین به نسبت دیگر خانم ها بهتر است ولی توصیه می شود در مورد مصرف ترشی با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض زیاده روی در مصرف سیر ترشی

سیر خاصیت ضد میکروبی دارد و باعث از بین رفتن عفونت در بدن می شود و به همین دلیل برای افرادی که بیش از حد مصرف می کنند مضر است و باعث عوارضی مانند ضعف چشم، سردرد و ضعف نیروی جنسی می شود.

نکته : در صورت وجود نمک زیاد در سیر ترشی استفاده از آن برای آن دسته از افرادی که از بالا بودن فشار خون رنج می برند توصیه نمی شود زیرا عوارضی را به دنبال دارد.

طرز تهیه سیر ترشی خانگی خوشمزه

در ادامه این مطلب روش تهیه سیر ترشی خانگی را به شما آموزش می دهیم.

برای تهیه سیر ترشی خانگی و سالم در ابتدا پوست روی سیر را جدا کنید طوری که حبه های آن از هم جدا نشود، قسمت چوبی بالای سیر هم به دلخواه اگر بخواهید از سرش ببرید و اگر نه که زیاد تاثیری بر طعم و مزه اش ندارد.

از سیرهایی که بخشی از آن خراب و کپک زده است اصلا استفاده نکنید. سیر را درون شیشه بچینید و سعی کنید فضای خالی در ظرف باقی نماند. مقداری نمک روی سیر بریزید و سپس سرکه سیب را به آن اضافه کنید تا جایی که سرکه روی سیرها را بگیرد.

چند روز اول بهتر است که در شیشه را به صورت نیمه باز بگذارید تا سیر و سرکه از جوش و خروش بیفتد و بعد به آن دوباره سرکه اضافه کنید و درب آنرا محکم ببندید. زودترین زمانی که می توانید سیر ترشی را مصرف کنید حداقل 6 ماه است. زودتر از آن این ترشی قابل خوردن نیست. زمان رسیدن واقعی سیر در حدود 7 سال است که می تواند پس از 3 یا 4 سال هم آن را مصرف کرد.

سیر ترشی پس از گذشت سال ها پوستش کنده می شود و نرم می شود و مزه شیرینی هم دارد. ترشی را در محلی تاریک و خنک نگهداری کنید.

مطالب مشابه را ببینید!