مجله تاپ‌ناز‌

درمان طبیعی هلیکوباکتری پیلوری میکروب معده + روش های شیمایی درمان میکروب

درمان طبیعی هلیکوباکتری پیلوری میکروب معده + روش های شیمایی درمان میکروب

هلیکوباکتری پیلوری میکروب معده است و پوشش داخلی معده را آلوده می کند و باید به سرعت درمان شود. میکروب هلیکوباکتری باعث ایجاد زخم معده می شود و با وحود اینکه شاید روش های طبیعی نتوانند باعث درمان هلیکوباکتر پیلوری شوند ولی باعث کاهش سطح هیلکوباکتر می شوند.

هلیکوباکتری پیلوری می تواند باعث التهاب روده شود که این التهاب باعث ایجاد زخم معده، گاستریت و حتی سرطان معده می شود. عفونت های هلیکوباکتری پیلوری به درمان سه گانه نیاز دارند که دو درمان آنتی بیوتیکی و یک درمان مهار کننده پروتون می باشد.

استفاده از آنتی بیوتیک می تواند اثرات جانبی داشته باشد و بهتر است نخست از روش های طبیعی درمان استفاده کرد. درمان های طبیعی شاید نتوانند به صورت کامل هلیکوباکتری پیلوری را درمان کنند ولی در کنار درمان های قراردادی می توان از این روش ها استفاده کرد.

روش های درمان طبیعی هلیکوباکتری پیلوری

محققان در مورد عفونت های میکروب معده هلیکوباکتری پیلوری مطالعاتی انجام داده اند و هشد درمان طبیعی برای آن مشخص کرده اند که شامل:

 

چای سبز

چای سبز یکی از نوشیدنی‌های سالم و پر مصرف در جهان است. چای سبز حاوی آنتی اکسیدان و مواد مغذی زیادی است.

در مطالعه‌ای که روی حیوانات انجام شد، مشخص شد که چای سبز هم تعداد باکتری‌ها و هم التهاب موش آلوده به H. Polyri را کاهش داد. بااین‌حال، محققان به این نتیجه دست یافتند که موشی که قبل از آلودگی چای سبز نتیجه بهتری می‌گیرد.

پروبیوتیک

به استناد سازمان دارو و کشاورزی ایالات متحده، پروبیوتیک‌ها، میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که برای افراد مزایای سلامتی دارند. اقبال به پروبیوتیک‌ها به‌عنوان درمانی برای H. Pylori رو به افزایش است.

انواع متعددی از پروبیوتیک وجود دارد. بسیاری از افراد برای جلوگیری از عفونت معده روده‌ای، از Bifidobacterium استفاده می‌کنند، که در محصولات لبنی و تخمیری وجود دارد.

فتوتراپی یا نوردرمانی

تحقیقات نشان داده است که باکتری H. Pylori به نور فرابنفش حساس است. در درمان فتوتراپی، یک منبع نور فرابنفش روی کل شکم روشن می‌شود.

فتوتراپی، تعداد باکتری‌های معده را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. با این حال، این باکتری‌ها در مدت چند روز پس از نوردهی دوباره زیاد می‌شوند.

درحالی‌که فتوتراپی یک درمان کامل نیست، ممکن است پتانسیل آن را داشته باشد که به درمان مؤثری برای H. Pylori تبدیل شود، به ویژه برای افرادی که آنتی بیوتیک مصرف نمی‌کنند.

عسل

عسل به‌خاطر خواص آنتی باکتریال خود بسیار شناخته شده است و افراد از زمان‌های قدیم از آن به‌عنوان یک دارو استفاده می‌کردند.

مطالعه‌ای که در این زمینه انجام شد نشان داده است که عسل مانوکا می‌تواند رشد هلیکوباکتری پیلوری را در سلول‌های اپیتلیال معده سرکوب کند.

مطالعات دیگری نشان داده است که عسل دارای خواص ضد هلیکوباکتری پیلوری دیگری نیز است، ولی مطالعات حیوانی و آزمایش‌های بالینی بیشتری برای ارزیابی کارآمدی عسل به‌عنوان یک درمان مکمل یا جایگزین مورد نیاز است.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه درمانی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد از جمله:

یبوست

– سم‌زدایی

– سلامت سیستم گوارش

– التیام زخم

در یک مطالعه، از ژل درون برگ‌های آلوئه ورا استفاده شد و در جلوگیری از رشد و از بین بردن رشته‌های هلیکوباکتری، حتی آن‌ها که در محیط‌های آزمایشگاهی به دارو مقاوم بودند، کارآمد ظاهر شد.

این تحقیق نشان می‌دهد که آلوئه ورا، وقتی در ترکیب با آنتی بیوتیک استفاده شود، می‌تواند در برابر عفونت‌های هلیوباکتریایی مؤثر ظاهر شود.

بروکلی

سولفورافان، ترکیبی که به وفور در بروکلی یافت می‌شود مي‌تواند باکتری H. Pylori را از بین ببرد.

مطالعات انجام شده در آزمایشگاه و بر روی سوژه‌های حیوانی و انسانی، تأثیرات مطلوبی از سولفورافان را بر باکتری H. Pylori نشان داده است. بروکلی همچنین التهاب گاستریت را نیز در موش‌های مبتلا به H. Pylori کاهش داد.

شیر

لاکتوفرین، یک گلیکوپروتئین که در شیر انسان و گاو یافت می‌شود، فعالیت‌های بازدارنده‌ای را در برابر H. Pylori از خود نشان داده است. یکی از مطالعاتی که از ترکیب آنتی بیوتیک و لاکتوفرین شیر گاو استفاده کرده بود، به از بین رفتن ۱۰۰ درصدی نرخ باکتری H. Pylori در ۱۵۰ فرد مبتلا منتج شد.

همچنین، ترکیبی به نام ملانوئیدین نیز از رشد باکتری H. Pylori ممانعت می‌کند. ملانوئیدین ترکیبی است که به‌واسطه‌ی واکنش شیمیایی بین قند لاکتوز و پروتئینی به نام کاسئین در شیر و محصولات لبنی شکل می‌گیرد. تحقیقات نشان داده‌اند که ملانوئیدین اجتماعات H. Pylori را در موش‌ها و انسان‌ها از بین برده است.

روغن علف لیمو

افراد نباید روغن‌های معطر را بخورند، آن‌ها می‌تواند آن‌ها را استنشاق کنند و به عنوان بخشی از رویکرد آروماتراپی از آن‌ها استفاده کنند. به استناد مطالعات انجام شده بر انسان‌ها و حیوانات، روغن معطر علف لیمو از رشد H. Pylori جلوگیری می‌کند.

در مطالعه‌ی انجام شده بر موش‌ها، تراکم اجتماعات H. Pylori در معده به میزان قابل توجهی در مقایسه با موش‌های درمان نشده با روغن علف لیمو کاهش یافت.

 

درمان طبیعی هلیکوباکتری پیلوری میکروب معده + روش های شیمایی درمان میکروب

دیگر روش های متدوال درمان میکروب معده

پزشکان برای درمان اچ پیلوری معمولا ترکیبی از دو آنتی‌بیوتیک و یک داروی کاهش اسید معده را تجویز می‌کنند. این روش به درمان سه‌گانه معروف است. اگر به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم باشید، ممکن است پزشک‌تان داروی دیگری را به برنامه‌ی درمانی شما اضافه کند. هدف از درمان هلیکوباکتر پیلوری آن است که شما حداقل از شر ۹۰ درصد از باکتری‌های اچ پیلوری موجود در معده‌تان خلاص شوید.

درمان هلیکوباکتر پیلوری معمولا بیش از دو هفته طول نمی‌کشد. استفاده از دو آنتی‌بیوتیک به‌جای یک آنتی‌بیوتیک ممکن است احتمال دچار شدن به مقاومت آنتی‌بیوتیکی را کاهش دهد. آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای درمان اچ پیلوری به‌کار می‌روند، عبارت‌اند از:

داروهای کاهنده‌ی اسید به پوشش داخلی معده‌ی شما کمک می‌کنند که التیام یابد. برخی از این داروها عبارت‌اند از:

  • مهارکننده‌های پمپ پروتون مانند امپرازول (پریلوسک) و لانسوپرازول (پِرواسید) که تولید اسید را در معده متوقف می‌کنند.
  • مسدودکننده‌های هیستامین مانند سایمتیدین (تاگامت) و رانیتیدین (زانتاک) که هیستامین تحریک‌کننده‌ی اسید را مسدود می‌کنند.
  • بیسموت ساب‌سالیسیلات (پپتوبیسمول) که پوشش داخلی معده‌ی شما را می‌پوشاند و از آن محافظت می‌کند.

در مورد این باکتری

خیلی از مردن این باکتری را دارند ولی هیچ نوع علائمی ندارد. ولی اگر این باکتری باعث التهاب مزمن معده شود بدون درمان باقی می ماند، ممکن است عوارض جدی به وجود آورد. این عوارض می توانند شامل زخم معده و سرطان معده هم باشد. اچ پیلوری، عامل خطر اصلی برای بعضی از انواع سرطان معده می باشد.

طبق داده‌های CDC در سال ۱۹۹۸، نرخ ریشه‌کَنی اچ پیلوری درصورتی‌که از یک درمان آنتی‌بیوتیک تأییدشده FDA استفاده شود، بین ۶۱ تا ۹۴ درصد است. این نرخ زمانی که آنتی‌بیوتیک‌ها با یک کاهنده‌ی اسید ترکیب شوند، به حداکثر می‌رسد. اضافه کردن درمان‌های طبیعی ممکن است به تسریع روند بهبودی کمک کند.

درمان طبیعی هلیکوباکتری پیلوری میکروب معده + روش های شیمایی درمان میکروب

چه باید کرد؟

در ایالات متحده پزشکان به‌ندرت آزمایش‌های لازم برای تشخیص اچ پیلوری را تجویز می‌کنند؛ مگر آنکه شما علائم مربوط به این عفونت را داشته باشید. اگر نشانه‌های مشکوکی دارید، حتما برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از علائم عفونت اچ پیلوری با سایر بیماری‌های معده مانند رفلاکس معده (GERD) مشترک هستند. تشخیص صحیح بیماری شما توسط پزشک‌تان بسیار مهم است تا بتوانید مطمئن باشید که به‌درستی درمان می‌شوید. اگر آزمایش شما برای عفونت اچ پیلوری مثبت بود، هرچه درمان هلیکوباکتر پیلوری را زودتر شروع کنید، برای شما بهتر است. درمان‌های طبیعی احتمالا به شما آسیب نمی‌رسانند، اما تابه‌حال ثابت نشده است که این عفونت را ازبین می‌برند. بنابراین هرگز بدون نظارت پزشک‌تان از آنها به‌جای درمان‌های متداول استفاده نکنید.

 

جلوگیری از عفونت هلیکوباکتری پیلوری بعدی

منبع این میکروب مشخص نیست و CDC هیچ توصیه رسمی برای پیشگیری از آن ارائه نکرده است. به طور کلی شما باید به صورت مکرر دست ها را بشویید و بهداشت را رعایت کنید. اگر این عفونت در شما تشخیص داده شود، دوره کامل درمان هلیکوباکتر پیلوری را تکمیل کنید تا دوباره این میکروب عود نکند.

مطالب مشابه را ببینید!