مجله تاپ‌ناز‌

دلایل گرسنگی زیاد در دوران شیردهی و روش های کنترل اشتها

گرسنگی بیش از حد در دوران شیردهی دارای عوامل و دلایل زیادی است که ممکن است مادران شیرده را درگیر کند زیرا مادران برای تامین شیر مورد نیاز کودک خود و از دست دادن انرژی، نیاز به مواد غذایی کافی و مناسب دارند و در صورتی که در حد نیاز این مواد را دریافت نکنند زیرا دچار گرسنگی شدید می شوند.

یکی از مسائلی که مادران در دوران شیردهی با آن روبرو می شوند حس گرسنگی زیاد است زیرا با توجه به تامین غذای کودک از طریق خوردن شیر مادر، نیاز او به مواد غذایی گوناگون و ضروری بیشتر می شود و ممکن است در این دوران نسبت به حالت عادی گرسنگی بیشتری را حس کنند. از همین رو تصمیم گرفته ایم در این مطلب در مورد گرسنگی زیاد و روش های رفع و کنترل آن توضیحاتی ارائه کنیم.

دلایل بروز گرسنگی زیاد در دوران شیردهی

شیردهی فرآیندی مهم و ضروری برای رشد جسمی و تکامل کودک می باشد و تنها منبع غذایی کودک از زمان تولد تا سن دو سالگی استفاده کردن از شیر مادر است که همین باعث ایجاد گرسنگی زیاد در دوره شیردهی برای مادر شیرده می شود.

بدن مادر به صورت دائم در حال فعالیت برای تولید شیر مورد نیاز کودک است. شیر برای تولید شدن تمام مواد مغذی مورد نیاز را از خون، عضلات و استخوان های مادر به دست می آورد. در حقیقت کودک از بدن مادرش تغذیه می کند. اگر مادر رژیم غذایی مناسب نداشته باشد و یا توجه ای به تغذیه خود نکند در نتیجه پس از شیردهی دچار ضعف جسمی می شود و اثرات منفی را به دنیال دارد. به همین دلیل نیاز است که مادران با در نظر گرفتن یک برنامه غذایی ایده آل و خوردن وعده های غذایی سالم و مقوی انرژی بدن خود را در این دوران در سطحی بالا نگه دارند و به رفع گرسنگی بپردازند و از این طریق نیازهای تغذیه ای بدن خود و کودک را فراهم کنند.

دلایل گرسنگی زیاد در دوران شیردهی و روش های کنترل اشتها

دلایل اصلی گرسنگی شدید

دلایل رایج وجود دارد که باعث بروز گرسنگی زیادی در دوره شیردهی می شود که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم:

کم بودن میزان خواب :

خواب کم روی توانمندی مغز موثر است و بدین ترتیب نمی توانید خوب تصمیم گیری کنید. قسمت لوب جلوی سر که برای فرآیند تصمیم گیری از اهمیت فراوانی برخوردار است می تواند عامل موثر در پریشانی خواب باشد. انگیزه و امید تعیین هدف را برای شما کاهش می دهد و باعث می شود که به مواد غذایی خاص نیاز پیدا کنید. به هم ریختن زمان و میزان خواب باعث می شود که تمایل مادر به غذاهای چرب و شیرین بیشتر شود و به همین دلیل تنظیم خواب عامل مهمی در این مورد است.

 

وجود استرس و اضطراب :

استرس دائم عاملی برای ایجاد کورتیزول است که میزان اشتها و تمایل به غذا و کنترل کردن آن را دچار به هم ریختگی می کند. به صورت کلی مادران در این دوره میزان اضطراب زیادتری را تحمل می کنند ولی استرس ممکن است چند ماه طول بکشد. در کنار پریشانی، میزان خواب و خستگی هم بیشتر می شود. پس بهترین کار این است که روش هایی را برای کم کردن میزان اضطراب و نگرانی در نظر داشته باشید.

 

احساس خستگی :

مادران شیرده در این دوره بسیار سریع خسته می شوند. کم بودن میزان آب و مواظبت کردن مرتب از کودک باعث خستگی و بی حالی جسمی مادر می شود که می تواند عامل موثر بر تمایل زیاد خوردن غذا باشد.

 

روش کنترل و رفع گرسنگی و کنترل اشتها زیاد در این دوران

  • در صورت مصرف غذاهای سرخ کردنی بهتر است از روغن های سالم و بدون ضرر برای این کار استفاده نمایید.
  • گاهی مواقع به منظور پیشگیری از مصرف کالری بیش از اندازه می توانید از سبزیجات مختلف استفاده نمایید. سبزیجات حاوی فیبر زیادی می باشند. فیبر یک نوع ماده مغذی می باشد که به میزان خیلی کمی جذب بدن می گردد و می تواند بدون این که کالری بیش از اندازه به بدن بدهد حس گرسنگی را برطرف نماید.
  • در صورت تمایل به غذاهای سرخ کرده بهتر است از غذاهای سوخاری استفاده نمایید که به میزان احتیاج بدن شما حاوی روغن می باشند. افزودن مقداری نمک و ادویه های گیاهی و مخلوط کردن آن ها با روغن می تواند غذایی خوشمزه و دلچسب برای مادران شیرده باشد.
  • با توجه به این که ماهی منبع امگا ۳ می باشد در نتیجه برای رشد و تکامل کودک بسیار ضروری و مناسب می باشد بنابراین زمانی که مادر شیرده ماهی مصرف نماید در زمان شیر دادن اسید چرب امگا ۳ موجود در شیر به کودکش انتقال می یابد ولی باید این نکته را در نظر بگیرند که نباید در مصرف آن افراط نمایند.
  • مادران شیرده همواره نمی توانند که تمایل به خوردن غذاها را در خود کنترل نمایند ولی عملی که می توانید در این زمینه از آن بهره بگیرید این است که یک برنامه غذایی سالم و مناسب داشته باشید.
  • از مواد غذایی که دارای قند طبیعی می باشند استفاده نمایید. به طور مثال خرما و انجیر خشک انتخاب های خوبی در این زمینه می باشند. برگه زردآلو نیز نیاز تغذیه ای بدن به قند را فراهم می کند و غنی از انواع ویتامین و مواد معدنی می باشد.
  • بیسکوییت های سالم، پاستا و انواع نان نیز می توانند تمایل شما را به کربوهیدرات ها تامین نماید. مصرف مواد غذایی که دارای غلات کامل می باشند همچون پنیر کم چرب، مرباهای بدون قند و انواع سبزیجات انتخاب های خوبی در این زمینه می باشند.
  • تا جای امکان سعی نمایید که همواره از وعده های غذایی کوچک و ساده میل نمایید که به حدی قند داشته باشند تا شما را راضی نمایند.
  • شیر کم چرب و ماست نه فقط احتیاج بدن را به کلسیم فراهم می کند بلکه می تواند یک دسر و ترکیب مناسب برای انواع غذاهای مختلف باشد. خوردن میوه و ماست تازه از مصرف کیک های میوه ای مناسب تر است. (برای آشنایی با میوه های مفید در دوران شیردهی کلیک کنید.

مطالب مشابه را ببینید!