مجله تاپ‌ناز‌

دلایل گود رفتن وسط کیک های خانگی در زمان پخت و رفع آن

یکی از اتفاقات ناخوشایند در هنگام پختن کیک، خوابیدن پف وسط آن است و صاف نبودن سطح روی کیک است که می تواند چهره ای زشت به کیک شما بدهد. اما دلیل ایجاد این مشکل چیست و چطور از گود رفتن وسط کیک می توان جلوگیری کرد؟

ممکن است شما هم پس از پختن کیک با گود رفتن وسط آن روبرو شوید و به شدت ناراحت شوید ولی با خواندن این مطلب می توانید از این مشکل جلوگیری کنید.

دلایل گود شدن و فرورفتن وسط کیک

ممکن است تمام مواد لازم و گزینه ها را به دقت بررسی و انجام داده باشید، کل مواد خوب وزن شده باشند و فوت و فن پخت کیک را بدانید. ولی مصرف اشتباه بعضی از مواد اولیه حتی به صورت جزئی هم می توانند باعث ایجاد مشکل شوند. جوش شیرین و بیکینگ پودر را با استفاده از قاشق های استاندارد، اندازه گیری کنید. اگر یک بار تصمیم گرفتید که از ترازو استفاده کنید به این نکته باید دقت کنید که بیکینگ پودر خیلی سبک است و ترازوها ممکن است وزن دقیق آن را نشان ندهند و ممکن است که بیکینگ پودر را بیش از حد نیاز اضافه کنید.

می بایست از قاشق اندازه گیری استفاده کنید و یا ترازوی بسیار دقیقی را تهیه کنید.

اگر کیک شما گود شد، یکی از دلایل مهم آن زیاد وَرآورنده (بیکینگ پودر ، جوش شیرین) است.

چنانچه بیکینگ پودر را بیش از میزان لازم بریزید، کیک خیلی پف کی کند. تا حدی پف می کند که نمی تواند وزن خود را تحمل کند و در قست بالایی فرو می ریزد و گود خواهد شد.

دلایل گود رفتن وسط کیک های خانگی در زمان پخت و رفع آن

عوامل دیگر که باعث گود شدن کیک می شوند 

کیک خوب نچخته

گاهی کیکی داریم که از بیرون پخته به نظر می رسد، ولی وسط کیک هنوز نپخته و خام می باشد. این حالت که پخت کیک، کامل نشده باشد باعث می شود که سطح کیک شما پایین برود، مایه کیک گود می شود و یک سوراخ گود در کیک ایجاد می کند.

قبل از بیرون آوردن قالب از فر، باید مطمئن شوید که کیک شما خوب پخته است.

زدن یک چوب خلالی یا سیخ چوب در کیک، راهی خوب است. برای تست اینکه آیا کیک پخته است یا خیر، اگر خلال دندان، تمیز بیرون آمد، کیک پخته است. اگر مایه کیک به آن چسبیده بود، به زمان بیشتری نیاز است.

اسیدیته کافی نیست

کیک های اسیدی (و تمام چیزهای اسیدی دیگر مثل نان و کوکی و …) سریع پخته می شوند وقتی که اسید بیشتری در دستور آنها باشد.

ذکر این نکته هم ضروری می باشد که در دستور پخت اگر میزان جوش شیرین، زیاد باشد، سطح شیرنی افت می کند و کیک شما پخته نمی شود.

برای اینکه بدانید میزان جوش شیرین در مایه خمیر، زیاد است یا خیر، آن را مزه کنید. اگر طعم صابون می داد، جوش شیرین را با 1 تا قاشق غذاخوری سرکه مستقیم در مایه بریزید. این باعث افزایش اسیدیته می شود و به پختن کیک کمک می کند.

مخلوط کردن زیاد

گاهی هم زدن مواد کیک، خیلی راضی مان نمی کند و می خواهیم آنقدر مخلوط کنید که مایه کیک بسیار صاف و خامه ای باشد.

بیش از حد هم زدن به این شکل، ساختار گلوتن موجود در آرد را بیش از حد تقویت می کند. این مسئله هوای زیادی ایجاد می کند که در نتیجه باعث می شود کیک پف کند، بالا برود و باز هم سقوط کند.
خوب است ، در واقع بهتر است تمام مواد خشک را جدا مخلوط کنید و مواد مرطوب را بطور جداگانه ؛ یعنی قبل از اینکه آنها مواد خشک با تر ترکیب شوند. زیرا گلوتن موجود در آرد وقتی مواد خشک ، خیس شده و هوادهی شوند ، به سرعت فرم می گیرد.

دلایل گود رفتن وسط کیک های خانگی در زمان پخت و رفع آن

 درجه حرارت فر

بالا آمدن کیک در فر، آدم را وسوسه می کند که کیک را باز بررسی کنید. باز و بسته کردن درب فر می تواند دمای پخت را به هم بزند. از پخت یکنواخت کیک جلوگیری می کند و می تواند باعث گود شدن کیک شما شود.

چنانچه سطح کیک شما فرو رفته است این می تواند نشان دهنده عجله کردن شما باشد. برای جلوگیری از فرو رفتگی سطح کیک، باید در برابر تمایل به باز کردن درب فر قبل از پخت مقاومت کنید. چنانچه دما به صورت ناگهانی کم شود، کیک از وسط فرو می رود. آخرین ناحیه ای که در کیک تنظیم می شود، مرکز کیک می باشد. اطراف کیک خودشان را به لبه های قالب می چسبانند و فقط وسط کیک می باشد که تکیه گاهی ندارد.

چنانچه کیک را بررسی می کنید، زمان چک کردن کیک را به حداقل زیر 20 درصد آخر زمان پخت محدود نمایید. بدین ترتیب شانس بیشتری برای بالا آمدن کیک دارید. یعنی اگر طبق دستور پخت کیک شما باید 50 دقیقه درون فر باشد، تنها در 10 دقیقه آخر مجاز می باشید که درب فر را باز کنید.

به محض باز شدن درب فر، مایه کیک را سریع درون فر بگذارید تا گرمای زیادی از دست نرود. این کار اشتباه است که درب فر را باز کنید، سپس به سوی میز بروید و قالب کیک را بردارید که در فر قرار دهید. میزان زیادی حرارت در این بین از دست می رود.

بهترین حالت این است که قالب را در دست بگیرید، درب فر را باز کنید و سریع درون فر قرار هید، درب فر را ببندید.

مطمئن شوید که زمانیکه قالب را درون فر می گذارید ، فر در دمای مناسبی قرار داشته باشد. اگر به درجه فرتان اعتماد ندارید ، دماسنج فر تهیه کنید. این دما سنج یا حرارت سنج ها در فروشگاه های لوازم قنادی به راحتی خریداری کنید و در زمان روشن کردن کیک در کنار قالب قرار دهید یا به قفسه فر آویزان کنید.

بعضی از فر ها اختلاف زیادی بین دما در بالا و پایین فر دارند. پس کیک خود را روی قفسه میانی پخت کنید ، جایی که بیشترین احتمال هست که دمای آن ثابت باشد.
بعضی از فرها اختلاف زیادی در دمای بخش بالا و پایین شان وجود دارد ؛ به هر علتی مثلاً قدرت فر کم است.
به همین دلیل است که گفته می شود قالب را در طبقه وسط فر بگذارید.
اگر الان به یک کیک فرورفته خیره شده اید ، نگران نباشید. در زیر چند ایده برای کمک به شما برای خلاص شدن از این وضعیت وجود دارد.

دلایل گود رفتن وسط کیک های خانگی در زمان پخت و رفع آن

راهکار برای کیک های فرورفته

  • سوراخ را پر کنید

سوراخ را با هر چیز مناسبی که فکر می کنید در کنار کیک خوش طعم می شود، پر کنید. می توانید در کیک نارگیل بریزید با آیسینگ آنرا کاور کنید و یک گل زیبا را روی آن بگذارید. بسته به طعم کیک می توانید آن را با باترکریم ، میوه ، شکلات ، اسمارتیز ، پاستیل و مارشمالو ، آب نبات رنگی یا هر چیز خوشمزه دیگری پُر کنید.

  • سوراخ را بزرگتر کنید

از یک لیوان کوچک یا رینگ کیک برای برش کامل سوراخ استفاده کنید ؛ تا شبیه به یک رینگ کیک شود.

  • از کیک فرورفته برای درست کردن چیز دیگری استفاده کنید

مانند کیک توپی ، دسر پارافه ، ترایفل استفاده کنید .
یا کیک را بصورت تکه ای سرو کنید؛ با بستنی و سس شکلات گرم که از آن چکه می کند.

نتیجه گیری :

بنابراین اگر کیک شما از وسط فرو رفت :

وحشت نکنید
نوشته های بالا را مرور کنید تا بفهمید چه اشتباهی رخ داده است
خلاقیت به خرج دهید و آن را به چیز دیگری تبدیل کنید.

  • اشتباه اول: در فر موقع پخت باز شده است.
  • اشتباه دوم: میزان شکر نسبت به مواد زیاد بوده است.
  • اشتباه سوم: میزان بکینگ‌پودر زیاد بوده است.
  • اشتباه چهارم: قالب کیک نسبت به مواد کوچک بوده است.
  • اشتباه پنجم : فر زیادی داغ بوده است.
  • اشتباه ششم : از آرد مرغوب استفاده نکرده‌اید.

مطالب مشابه را ببینید!