مجله تاپ‌ناز‌

نشانه های رابطه عاطفی سالم

شناسایی نشانه های رابطه عاطفی سالم، باعث گسترش روابط شما می شود. برای اینکه روابط خود خوب مدیریت کنید، می توانید در این مطلب مهمترین نشانه های رابطه سالم را بشناسید. از مهمترین نشانه های این روابط می توان به همدلی، آرامش، صداقت و … اشاره کرد.

شناسایی روابط سالم در زندگی هر فردی بسیار مهم و موثر است. خیلی افراد ممکن است ندانند که تعاملات آنها در جامعه با دیگران سالم است یا خیر. همین موضوع باعث شده تا روابط خود لطمه ببینیم. برای اینکه ارزشمند بودن روابط خود با دیگران را متوجه شوید، باید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید. افراد روابط گوناگونی در طول روز دارند، ولی وقتی که نشانه های رابطه عاطفی سالم را بشناسید، می توانید روابط را بهتر مدیریت کنید.

نشانه های رابطه عاطفی سالم

به تعاملات میان افراد، رابطه می گویند. روابط دارای انوع مختلفی هستند و روابط عاطفی هم یکی از مهمترین آنها می باشد. احساساتی که در روابط عاطفی بین افراد شکل می گیرد، باعث برجسته شدن آن می شود. وقتی که روابط ما سازنده و تاثیرگذار هستند و می تواند حس آرامش به دو طرف منتقل کنند، می توان گفت که این رابطه سالم است. برای آسیب ندیدن در رابطه احساسای باید این نشانه ها را جدی گرفت.

 

نشانه های رابطه سالم

به کدام رابطه، رابطه سالم می گویند؟ یکی از مهمترین نشانه هایی که می توانید روابط سالم خود را از آن طریق شناسایی کنید، ویژگی های مثبتی است که یک رابطه دارد. یعنی هر چه ویژگی های مثبت یک رابطه بیشتر باشد، می توان گفت که آن رابطه سالم تر و موثر تر می باشد. وجود ویژگی های مثبت نشان می دهد که طرفین رابطه هم را دوست دارند و به نیازهای هم توجه کافی دارند.

 

وجود عشق

عشق یکی از عناصر سازنده در رابطه است. هیچ رابطه ای بدون عشق و محبت نمی تواند شکل بگیرد و دو طرف را غرق آرامش کند. افرادی که در رابطه خود عشق دارند، خیلی راحت با مشکلات هم کنار می آیند. آنها برای حل کردن مشکلات خود تلاش می کنند و همدیگر را حمایت می کنند. افرادی که عشق دارند سعی می کنند از وضعیت هم مطلع باشند.

نشانه های رابطه عاطفی سالم

اعتماد

از دیگر نشانه هایی که در یک رابطه سالم مورد توجه می باشد، اعتماد دو طرفه است. در روابط که دارای اعتماد دو طرفه هستند، چیزی به عنوان پنهان کردن وجود ندارد، در این روابط هر دو طرف از رازهای هم مطلع می باشند. صداقت این گونه از روابط بسیار مهم است. این مورد از نشانه های یک رابطه عاطفی سالم است.

احساس رشد و ترقی

در این نوع از روابط افراد حس رشد و ترقی می کنند. در این نوع از روابط به هم کمک می کنند، تا استعدادهای هم را بشناسند و در رشد آن به هم کمک می کنند. یک مثال قدیمی می گوید: “باید همنشین تو از تو بهتر باشد” زیرا وجود دوست خوب و همراه خوب می تواند، شما را در جهت درست قرار دهد و موجب موفقیت بیشتر شما می شود.

شخصیت افراد می تواند در معاشرت آنها هم موثر باشد. معاشرت می تواند باعث تکامل شخصیتی فرد شود. روابطی سالم هستیند و ماندگاری بالایی دارند که به ترقی و رشد منجر شوند. این رشد می تواند در زمینه های مختلف شغلی، تحصیلی، شخصیتی و … باشد. در این نوع از روابط می توانید در جهت مثبت اهداف خود قرار بگیرید. این مورد از دیگر نشانه های رابطه سالم است.

مسئولیت پذیری

در این نوع از روابط مسئولیت پذیری هم نقش مهمی دارد. در رابطه ای که سالم است، افراد مسئولیت رفتار و گفتار خود را به عهده دارند. در این روابط از سرزنش کردن هم خودداری می کنند، زیرا افراد موقع اشتباه کردن، خودشان عذرخواهی می کنند. در این روابط باید در صورت بروز اشتباه عذرخواهی کنید. در این روابط افراد مدام در جهت مثبت در حالت تغییر هستند.

 

آرامش

از دیگر نشانه های رابطه عاطفی سالم می توان به وجود آرامش اشاره کرد. وقتی که در یک رابطه دو طرف دارای آرامش هستند. می توان گفت که این رابطه سالم و سازنده می شود. شخصی که مناسب شما است، آرامش را به شما منتقل می کند. او در سخت ترین شرایط سعی می کند، حس خوبی را به شما بدهد و بیشتر شما را درک می کند. یک رابطه سالم باید به دور از آشفتگی و تنش باشد.

صبر

در این نوع از روابط فداکاری و صبر عاملی مهم است. با توجه به اینکه در روابط امروزی افراد خودخواه تر شده اند، تنها می توان گفت روابطی سالم و سازنده هستند که صبر و بردباری در آن باشد. در یک رابطه سالم طرفین برای برآورده کردن نیازهای یکدیگر از خودگذشتگی و فداکاری هم دارند. در این نوع روابط ایثار نقش مهمی دارد. شاید بگویید کمتر کسی امروزه این ویژگی را دارد، ولی باید بدانید، این عامل یکی از نشانه های الزامی می باشد.

اگر به کسی علاقه داشته باشید، برای برآورده کردن نیازهای او تمام تلاش را می کنید. حتی بعضی از افراد برای خوشحال کردن عزیزان خود خطرات و فراز و نشیب های زیادی را تحمل می کنند. پس برای اینکه احساس خوشحالی در یک رابطه داشته باشید، باید سعی کنید که صبور باشید.

اگر رابطه شما چنین نشانه هایی ندارد، در واقع شما درگیر یک رابطه یک طرفه شده اید. برای داشتن یک رابطه عاطفی سالم باید نشانه های ذکر شده در این مطلب را داشته باشید و در این صورت می توانید با اطمینان بیشتری از روابط خود حرف بزنید.

 

نتیجه گیری

باید توجه داشته باشید که رابطه ای سالم تلقی می شود که در آن طرفین با هم همراه باشند. در این نوع از روابط هر دو نفر به هم آرامش و اعتماد می دهند. در این صورت رابطه آنها سازنده و موثر است.

از گزینه های مهم و کلیدی در یک رابطه موفق می توان به اعتماد، همدلی، صداقت و …. اشاره کرد. این نشانه ها می توان روابط سالم را از روابط ناسالم جدا کنند و در این صورت افراد می توانند با حس بهتری روابط خود را گسترش دهند.

 

مطالب مشابه را ببینید!