مجله تاپ‌ناز‌

علائم اعتیاد به کار کردن و پیامدهای ناشی از آن

افرادی که اعتیاد به کار کردن دارند با شخصی که در کارش خیلی سخت کوش است و به دنبال پیشرفت شغلی است، تفاوت دارند. در اعتیاد به کار کردن زیاد، فرد دچار اضطراب می شود. این امر افراطی می تواند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و زندگی را بی کیفیت کند. ولی سخت سخت کوش در کنار شغل و پیشرفت خود، دیگر جنبه های زندگی را هم حفظ می کند.

در جامعه ای که هر روز رقابت ها بالاتر از روز قبل می باشد و همزمان با آن پیشرفت تکنولوژی را داریم، اعتیاد به کار به شکل پیچیده  شدیدتری خود به خود ایجاد می شود.  امکان اینکه با شنیدن کلمه اعتیاد به فکر مواد مخدر بیفتید زیاد است ولی تمام اعمال و کارها هم این قابلیت را دارند که به اعتیاد تبدیل شوند. افرادی که دچار اعتیاد در یک امر می شوند، در آن زمینه به صورت افراطی فعال می شوند و دیگر زمینه های زندگی را به حال خود رها می کنند و همین باعث مختل شدن زندگی می شود. اگر شما با یکی از اعضای خانواده خود درگیر این مشغله هستید به شما پیشنهاد می کنیم که این مطلب را تا انتها بخوانید.

 

عواقب اعتیاد به کار کردن

وقتی اعتیاد به کار ایجاد می شود مانند دیگر اعتیادها، نوعی اختلال در سلامت روان است. اعتیاد به کار ناتوانی در متوقف کردن آن و تمایل وسواس گونه به انجام کاتری بیش از حد نیاز است. در این موقعیت اغلب یک نیاز به اجبار برای رسیدن به موفقیت و یا فرار از استرس است. این افراد را معمولا افرادی کمال گرا می دانند که هدفشان فقط کار است و به آن اعتیاد پیدا می کنند.

 

ویژگی های افراد معتاد به کار

این اشخاص نمی توانند کار نکنند، وقتی هم که بعد از مدتی از شغل خود دور شدند، مانند معتادانی که از مواد مخدر خود فاصله گرفته اند واکنش نشان می دهند. این افراد نه از تعطیلات چیزی می فهمند و نه از تفریح خود که پس از رفتن به تعطیلات حس عذاب وجدان و یا گناه می کنند. افرادی که این ویژگی را دارند مورد تشویق رئیس قرار می گیرند ولی مورد نفرت همکاران هم قرار می گیرند.

علائم اعتیاد به کار کردن و پیامدهای ناشی از آن

نشانه های اعتیاد به کار

این افراد به مرور زمان با مشکلات روحی، روانی، جسمی و بیماری مانند سایکوسوماتیک روبرو می شود. زیرا بدن واکنش نشان می دهد و با اخطار زنگ خطر برای فرار راهی از کار زیاد پیدا می کند. این افراد اطرافیان خود را مورد آزار قرار می دهند و از بیشتر نیازهای خانواده هم چشم پوشی می کنند. شخصی که معتاد به کار است برای اینکه حس لذت مانند قبل را به دست آورد باید بیشتر کار کند مانند فرد معتاد به مواد که مصرف خود را بیش از قبل می کند.

  • ترس زیادی نسبت به از دست دادن شغل خود دارند.
  • از کار کردن برای آرامش بیشتر استفاده می نمایند.
  • کار را به عنوان راهی برای کنار آمدن با مشکلات روانی مثل: بی قراری و اضطراب و ناخوشی استفاده می کنند.
  • عملکرد های زندگی و خانوادگی و اجتماعی مختل می شوند.
  • این اشخاص همه فکر و ذهن خود را درگیر و مشغول به کار می کنند.
  • کسی که اعتیاد به کار کردن دارد بدون مزایا و افزایش درآمد کار خود را بیشتر می کنند.
  • زمانی را که بیکار هستند از لحاظ روحی و جسمی مریض بوده و ناراضی می باشند.
  • برای شغل خود سلامت جسمی و روانی خود را به خطر انداخته و ساعت خواب و استراحت را کم می کنند.
  • برای دوری از مواجه شدن با بحران هایی مثل طلاق و مرگ به کار روی می آورند.
  • در محل کار خود بیشتر از زمان مشخص شده می مانند.
  • اگر کسی درخواستی برای کمتر کار کردن داشته باشد نمی پذیرند.
  • تمام تلاش خود را کرده تا برای هدر نرفتن زمان کاری به کار می‌بندد.

 

چطور بفهمیم که به کار اعتیاد داریم؟

برای متوجه شدن این موضوع که آیا به کار اعتیاد دارید یا نه باید سوالاتی که در ادامه وجود دارد را پاسخ دهید.

  1. آیا شما به خاطر تحسین و احترام به دیگران معمولا از مزایای کار صرف نظر می کنید؟
  2. آیا سلامت جسمی شما به خاطر برنامه کاری زیاد کمتر شده است؟
  3. شما تلاشی برای کم کردن میزان کار خود انجام داده اید که در آن پیروز نشوید یا شکست بخورید؟
  4. آیا ترک کار و به خانه رفتن برای شما سخت شده است؟
  5. وقتی که به تعطیلات می روید و یا استراحت می نمایید برای تان دشوار است؟
  6. شما زمانی را که به دیگران در مورد زمان هایی که بیکاری داده اید سر قول تان نیستید و می شکنید؟
  7. آیا برنامه کاری که دارید موجب مشکل در روابط اجتماعی و خانوادگی شما شده است؟
  8. شما جزو ان دسته از افرادی هستید که ترک کردن کار و به خانه رفتن برای شما دشوار است؟

اگر از ۸ سوالات بالا را  به ۵ عدد جواب مثبت داده اید باید برای درمان هر چه سریع تر به پزشک روانشناس مراجعه کنید.

دلایل و مشکلات اعتیاد به کار

افرادی که با این مشکل روبرو هستند اغلب از علائم عدم اعتماد به نفس و نشانه های افسردگی و مشکلات در روابط اجتماعی رنج می برند. این ها با زیاد کار کردن نمی توانند روی زندگی خود کنترل داشته باشند و برای آن تلاش نمایند. پس بیشتر با کار خود را سرگرم می کنند که این افراد از عزت نفس پایینی برخوردار هستند و برای جبران اختلال شخصیت وسواسی جبری هم اذیت می شوند.

اعتیاد به کار بیشتر در کشورهای صنعتی و پیشرفته وجود دارد که نیروی جوان خود را تشویق به کار می کنند. افرادی که اعتیاد به کار کردن دارند برای فرار کردن از مشکلات شغلی امکان دارد که به مصرف مشروبات الکلی و … روی بیاورند. آنها از حس مسئولیت پذیری رنج می برند و با کار کردن تلاش می کنند که از مسئولیت زندگی فرار کنند. رفتارهای کمال گرایی بسیار دیده می شود که می خواهند زودتر از وقت به اهداف خود برسند.

 

 

نکات لازم برای درمان اعتیاد

  • با مشخص نمودن زمانی برای پرداختن به کار می تواند به درستی امور زندگی را بچرخانید. امروزه با استفاده از اینترنت و کارهای دور در منزا به صورت غیر حضوری می توان به فعالیت شغلی پرداخت. از این جایی که در حالت فرد محدودیتن زمانی را اختصاص به شغل داد که همین امر باعث شده تا چارچوب مشخصی برای انجام کار تعیین گردد.
  • با کمک گرفتن از تکنیک و روش های آرام سازی می توان استرس خود را کنترل و مدیریت کرد. به جای اینکه ساعت ها به کار غرق شوید می توانید خود را آرام و ریلکس کنید و با استفاده از تمرینات مدیتیشن، ذهن آگاهی و یوگا خود را آرام تر کنید.
  • با شناخت استرس های زندگی بدون این که از مشکلات فرار کنید راه حلی را پیدا کنید. کمی زندگی خود را بازنگری کنید و ببینید با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنید و چه دغدغه های فکری و افکار منفی دارید. از یک چک لیست کمک بگیرید و تمام دغدغه های خود را بنویسید و ارزیابی کنید چه اندازه آنها صحت دارند. با شناخت این مسائل و کمک گرفتن از یک روانشناس می توانید به درستب در این راه موفق شوید.
  • با مرز بندی میان زندگی خانوادگی و کار می توانید بفهمید که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و اولیت های زندگی به درستی شناخته می شود. به فکر داشتن یک خانواده و زندگی سالم باشید که در کنار آن پیشرفت شغلی هم داشته باشید. بعد از کار کردن بیش از حد خستگی مزمن و بیماری روانی و جسمانی به جای نگذارید.
  • طوری برنامه ریزی نمایید که استراحت هم در اولویت باشد که جسم و مغز شما به اوقات بیکاری هم احتیاج دارد. خیلی از افراد فکر می کنند که تنها اوقات فراغت نیاز به زمان طولانی مدت دارد ولی در واقع این طور نیست. هر زمانی که هر چند کوتاه هم باشد می تواند برای استراحت کوتاهی مفید باشد.
  • یکی از توصیه های ما کمک گرفتن از متخصصین و مشاوران در این رابطه می باشد که برای رهایی از وسواس روزمره راهی مناسب است. با داشتن برنامه و رفتار درست و رعایت توصیه های روانشناس می توان این اعتیاد را درمان کرد.

اگر شما هم دچار اعتیاد به کار شده اید ممکن است نیاز به موارد و برنامه های مشابه به بیماران اعتیاد به مواد مخدر داشته باشید. برای نمونه می توان گفت با شرکت در جلسات دوازده قدمی برای ترک اعتیاد به کار توصیه می شود. باید توجه کنید که این جلسات به شما آسیبی نمی زنند و روان شما شما را نباید آزرده کنند که در نتیجه با مداخلات روان شناسی در مشاوره برای بازسازی زندگی کمک حال تان باشد.

مطالب مشابه را ببینید!