مجله تاپ‌ناز‌

طرز تهیه قیمه چرخ کرده لاهیجان خوشمزه غذای محلی شمالی

دستور طرز تهیه قیمه چرخ کرده لاهیجان

یکی از خورشت های بسیار لذیذ و خوشمزه ایرانی خورشت قیمه چرخ کرده لاهیجان است که طعم و مزه فوق العاده ای دارد و بسیار ساده و راحت است به طوری که شما می توانید در منزل خود آن را تهیه کنید و در کنار خانواده نوش جان کنید، قیمه لاهیجانی با گوشت چرخ کرده و لپه پخت میشود، اگر شما به دنبال پخت خورشت قیمه دارید می توانید آن را به روش شهرهای مختلف ایران از جمله لاهیجان امتحان کنید، در این مقاله همراه ما باشید تا مواد لازم و همچنین دستور پخته این خورشت خوشمزه را در اختیار شما قرار دهیم.

طرز تهیه قیمه چرخ کرده لاهیجان خوشمزه غذای محلی شمالی

مواد لازم برای پخت قیمه چرخ کرده لاهیجان

لازم به ذکر است مواد نام برده شده در این مقاله مناسب برای حدود چهار نفر است اگر تمایل دارید مقدار بیشتر یا کمتری از این غذا را بپزید،می توانید با استفاده از ضرب و تقسیم مواد نام برده شده در مقاله را کاهش یا افزایش دهید.

  • گوشت چرخ کرده :۲۵۰ گرم
  • پیاز :۱ عدد
  • لپه:دو پیمانه
  • رب گوجه فرنگی :۲ قاشق غذاخوری
  • سیب زمینی: ۳ عدد
  • زعفران :به میزان دلخواه و لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین: به مقدار دلخواه و کافی

دستور پخت قیمه لاهیجانی

مرحله اول: در مرحله اول برای پخت قیمه چرخ کرده لاهیجانی لازم است ابتدا چند ساعت قبل از پخت غذا لپه ها را درون یک کاسه مناسب ریخته و آنها را خیس کنید تا نفخ آنها گرفته شود و همچنین خیساندن لپه ها باعث رفع بوی بد لپه و پف کردن آن نیز میشود، سپس گوشت چرخ کرده را از فریزر خارج کنید.

مرحله دوم: پیاز را کاملاً تمیز بشویید اجازه دهید که آب آن کاملا خشک شود و سپس آن را به صورت نگینی برش بزنید،یک قابلمه مناسب بردارید، آن را بر روی حرارت ملایم گاز قرار دهید، مقداری روغن درون آن بریزید و سپس پیاز را به آن اضافه کنید ، و اجازه دهید کاملاً تفت بخورد تا رنگ آن طلایی شود، در این زمان زردچوبه را به میزان دلخواه به آن اضافه کنید،زمانی که تفت خوردن پیاز به پایان رسید، گوشت چرخ کرده را به ترکیبات اضافه کنید و اجازه دهید که گوشت کاملاً سرخ شود و خامی آن از بین برود ،در چند دقیقه آخر ادویه های نام برده شده در مقاله را به میزان دلخواه به گوشت چرخ کرده اضافه کنید.

مطلب مشابه: طرز تهیه خورش قیمه عربی و قیمه عراقی خوشمزه

طرز تهیه قیمه چرخ کرده لاهیجان خوشمزه غذای محلی شمالی

مرحله سوم: زمانی که گوشت چرخ کرده در حال سرخ شدن است، رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و کاملاً تفت دهید تا رنگ رب گوجه فرنگی تغییر کند و خامی آن نیز از بین برود، حالا در این مرحله لپه ها را آبکشی کنید و سپس آنها را به بقیه مواد اضافه کنید تا مقداری تفت بخورد و در حین پختن له نشود، در انتها مقداری زعفران را به دلخواه ترکیبات اضافه کنید.

مرحله چهارم: در مرحله آخر نوبت به اضافه کردن آب جوش به ترکیبات می‌رسد به مواد درون قابلمه آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید که به آرامی بپزد و روغن پس دهد،سپس سیب زمینی را پوست کنید به صورت خلالی برش بزنید و آن را درون کاسه آب سرد قرار دهید نشاسته آن خارج شود، سیب زمینی ها را درون تابه ریخته و سرخ کنید و در انتها بر روی قیمه قرار دهید، در این مرحله غذایی شما آماده سرو است نوشه جان.

نکات مهم

  • بهتر است همراه با قیمه لاهیجان برنج کته یا آبکش بپزید تا همراه خورشت قیمه میل کنید.
  • برخی از افراد ابتدا لپه ها را به صورت جداگانه می جوشانند و سپس آن را به مواد اضافه می کنند.
  • میتوانید برای خوش طعم تر شدن خورشت لاهیجانی تکه ای از چوب دارچین را به آن اضافه کنید و در انتها چوب دارچین را از خورشت خارج کنید.
  • برای عطر و طعم بهتر میتوانید مقداری گلاب را در اواخر پخت به خورشت قیمه اضافه کنید.
  • می توانید به جای استفاده از رب گوجه فرنگی از پوره آن نیز استفاده کنید و هیچ مانعی ندارد.
  • می توانید برای خوشمزه تر شدن خورشت قیمه لاهیجانی از فلفل سبز نیز استفاده کنید.
  • بهتر است در این خورشت از خلال سیب زمینی آماده استفاده نکنید و سعی کنید سیب زمینی ها را بسیار نازک و باریک برش بزنید زیرا یک قیمه اصیل با سیب زمینی باریک مجلسی و خوشمزه می شود.
  • سعی کنید لپه ها را همراه مواد کاملا تفت دهید تا در هنگام پختن له نشود.

در این مقاله سعی کردیم مواد لازم و همچنین دستور پخت قیمه چرخ کرده لاهیجانی بسیار خوشمزه را در اختیار شما قرار دهیم، هر چند که قیمه در سراسر ایران طرفداران بسیاری دارد اما در برخی از نقاط کشور روش سرو و مواد پخت آن کمی متفاوت است، امیدواریم با استفاده از نکات ذکر شده در این مقاله و همچنین روش آسانی که برای پخت قیمه لاهیجانی در اختیار شما قرار گرفته بتوانید بهتر از قبل این قیمه اصیل که بسیار خوشمزه است را بپزید و در خانواده میل کنید.

مطلب مشابه: آموزش و طرز تهیه قیمه نثار و مواد لازم برای تهیه این غذای خوشمزه

مطالب مشابه را ببینید!