مجله تاپ‌ناز‌

علل نشت آب یخچال و نحوه رفع این مشکل

آب دادن یخچال یا همان نشت آب یخچال ممکن است علل مختلفی داشته باشد که می توان به خرابی لاستیک دور درب یخچال ،  انسداد لوله تخلیه و همچنین پوشانده شدن اپراتور از یخ و معیوب بودن یخساز و آبسردکن یخچال اشاره کرد.

علل نشت آب یخچال و نحوه رفع این مشکل

دلایل نشت آب یخچال و رفع آن

نشت آب یخچال از مشکلاتی است که باید فوراً رفع شود زیرا در صورت نادیده گرفتن هم به یخچال و هم کف آشپزخانه آسیب می رساند، در این مقاله همراه ما باشید تا علل آب دادن یخچال را مورد بررسی قرار دهیم.

مهمترین دلایل آب دادن یخچال

  • معیوب بودن لاستیک دور درب یخچال
  • بسته شدن لوله تخلیه
  • پوشیده شدن اپراتور از یخ و برفک
  • شکستگی و معیوب بودن سینی تخلیه یخچال
  • مشکل در اتصالات یخساز
  • وجود آب در جامیوه ای یخچال
  • معیوب بودن شیر ورودی آب یخچال
  • معیوب بودن فیلتر آب یخچال
  • همسان و تراز نبودن یخچال

در ابتدا لازم است قبل از هرگونه تعمیر ابتدا یخچال فریزر خود را از برق بکشید، زیرا با این کار از وارد شدن آسیب جدی به یخچال و همچنین صدمه دیدن خودتان جلوگیری می کنید، بهتر است رفع نشت آب یخچال را به تاخیر نیندازید زیرا ممکن است سایر قطعات را نیز دچار اختلال کند و شما نیز متحمل هزینه های گزاف شوید.

مطلب مشابه: دلایل گرم شدن قسمت فریزر یخچال و رفع این مشکل

معیوب بودن لاستیک دور درب یخچال

یکی از مهمترین و رایج ترین دلایلی که در مورد نشت آب یخچال وجود دارد فرسودگی لاستیک دور درب یخچال است،برای چک کردن آن بهتر است لاستیک دور درب را مورد بررسی قرار دهید و اگر این لاستیک پاره یا فرسوده شده بود سریعاً برای تعویض آن اقدام نمایید.

بسته شدن لوله تخلیه

یکی از دلایل رایج در جمع شدن اب و نشت آن از یخچال انسداد لوله تخلیه پخچال است،جالب است بدانید فریزرهای بدون برفک یک سیستم و چرخه یخ زدایی دارند که در این چرخه برفک و یخ بر روی سیم پیچ اپراتور به وجود آید را رفع می کنند،آب ذوب شده از این چرخه به داخل ظرفی که در زیر یخچال فریزر قرار دارد انتقال پیدا میکند،ممکن است گرفتگی لوله مواد غذایی کیسه های پلاستیکی اتفاق بیفتد.

اگر احتمال میدهید نشت آب یخچال شما به دلیل انسداد لوله تخلیه باشد، بهتر است ابتدا یخچال خود را از برق بکشید، قفسه و کشو ها که داخل یخچال را خارج کنید، لوله تخلیه که معمولاً در زیر یخچال قرار دارد را پیدا کرده و مقداری جوش شیرین درون آن بریزید سپس یخچال خود را روشن کنید.

یخ زدگی اپراتور

یکی دیگر از علل جمع شدن آب در یخچال یخ زدگی اپراتور است که می‌تواند به دلایل متفاوتی از جمله باز و بسته کردن متعدد درب یخچال ، باز ماندن درب یخچال برای مدت زیاد ،تنظیمات اشتباه دمای یخچال، معیوب بودن ترموستات و …رخ بدهد؛در صورت وجود هرگونه مشکل در هر یک از این قطعات بهتر است آن را تعویض نمایید.

علل نشت آب یخچال و نحوه رفع این مشکل

شکستگی سینی تخلیه

همانطور که قبلاً در این مقاله ذکر شد تمامی یخچال ها دارای ظرف یا سینی هستند که در زیر یخچال قرار دارد و آب حاصل از یخ زدایی سیم پیچ اپراتور به آن انتقال پیدا میکند،در ادامه این چرخه آب جمع آوری شده در سینی یخچال توسط گرمای کمپرسور تبخیر می شود، در مواقعی که سینی یخچال بیش از حد پر شود دچار شکستگی شده و کارایی خود را از دست میدهد، در این صورت بهتر است هر چه سریعتر سینی تخلیه را تعویض نمایید تا از بیرون ریختن آب یخچال جلوگیری کنید‌.

معیوب بودن یخساز و آبسردکن

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است باعث نشت آب شود شل شدن اتصالات لوله های آب به یخساز است،اگر نشت آب از قسمت جلو یخچال است مشکل از سینی تخلیه نیست،و اصولاً لوله آب یخساز در قسمت بیرونی یخچال قرار دارد پس می توان مشکل را در یخساز دنبال کنید، اگر مشکل از یخساز یخچال باشد باید این مشکل را با فرد متخصص در جریان بگذارید.

مطلب مشابه: دلیل صداهای یخچال چیست و چگونه رفع می شوند؟

وجود آب در جامیوه‌ای

زمانی که سیستم دیفراست آب در جامیوه ای یا کف یخچال جمع می شود،خرابی المنت نیز باعث گرفتگی لوله آب و بروز چنین مشکلی می شود در این مورد بهتر است با یک فرد متخصص مشورت کنید.

معیوب بودن شیر ورودی

اگر خروج آب از پشت یخچال باشد غالباً نشان دهنده وجود ایراد در شیر ورودی آب است، اگر این شیر و لوله سوراخ شده باشد باید برای تعویض آن اقدام نمایید.

معیوب بودن فیلتر آب

اگر تمامی موارد ذکر شده در این مقاله را بررسی کردید و مشکل نشت برطرف نشد بهتر است به سراغ فیلتر آب و قطعات مرتبط با آن بروید ،ممکن است در صورت تعویض نکردن طولانی مدت دچار رسوب گرفتگی شده باشد ،که در نتیجه باعث ترک خوردن شیلنگ فیلتر آب میشود، با تعویض منظم فیلتر آب می توانید مانع از بروز چنین مشکلاتی شوید.

همسان و تراز نبودن پخچال

اگر یخچال شما تراز نباشد، ممکن است باعث نشتی آب یخچال شود،در این مواقع با تنظیم پایه های یخچال این مشکل رفع می شود.

علل نشت آب یخچال و نحوه رفع این مشکل

نکات پایانی

در صورت بروز چنین مشکلی ابتدا لازم است سه منشا اصلی ریزش آب یعنی ریزش از جلو، پشت و داخل یخچال را مورد بررسی قرار دهید.

برای حل مشکلات مربوط به لوله تخلیه بهتر است از دفترچه راهنمای یخچال فریزر خود کمک بگیرید.

توصیه می شود برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای فریزر یخچال شما ،پس از سپری شدن حداکثر شش ماه اقدام به تعویض فیلتر آب یخچال خود کنید.

اگر به مخزن آب دسترسی ندارید بهتر است این مشکل را با یک متخصص در جریان بگذارید.

یکی از نکاتی که بهتر است به خاطر داشته باشید این است که حتی اگر مشکل کوچکی برای یخچال فریزرتان پیش آمد آن را نادیده نگیرید، زیرا آسیب دیدن یکی از قطعات می تواند باعث ایجاد مشکل در سایر قطعات نیز شود، در این مقاله سعی کردیم شما را با علل نشتی آب یخچال آشنا کنیم و راهکارهایی را برای جلوگیری ازنشت وجمع شدن اب در یخچال ارائه دهیم ، در صورت بررسی موارد ذکر شده در این مقاله اگر شما قادر به جلوگیری از نشت آب نیستید  یا علت جمع شدن اب را تشخیص نمی دهید بهتر است آن را به فرد متخصص در جریان بگذارید.

مطلب مشابه: علت برفک یخچال و روش های از بین بردن برفک

مطالب مشابه را ببینید!