مجله تاپ‌ناز‌

پرورش گل آشیانتوس + روش نگهداری این گیاه گلدار و سلطنتی

کاشت و پرورش گل آشیانتوس خیلی سخت و پیچیده نیست و می توانید با خواندن این مطلب، با اصول کاشت این گیاه زیبا، پرورش و نگهداری آن آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی گیاه آشیانتوس گیاهی گلدار و سلطنتی به حساب می آید که گزینه ای ایده آل برای پرورش در منزل و باغچه ها است. این گیاه را می توان از خانواده بنفشه های آفریقایی دانست که امروزه مورد توجه بسیاری از علاقمندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

روش پرورش گل آشیانتوس

گیاه آشیانتوس جزو گیاهان بومی جنوب شرق آسیا می باشد که نام آن از کلمه یونانی Aischyne به معنی شرم و خجالت گرفته شده است. به این گیاه سبد انگور هم گفته می شود که اگر در شرایطی مناسب قرار بگیرد تا 180 سانتی متر رشد می کند. در فضای  خانه فقط تا ارتفاع 50 الی 60 سانتی متر ارتفاع می گیرد.

این گیاه زیبا دو گونه اصلی دارد که یکی رشد شاخه برگی دارد و دیگری هم رشد قائم دارد و می توان آن را در یک گیاه آویز با شاخه هایی رونده و قابل استفاده به عنوان سبد آویزان دانست که اوج زیبایی آن به دلیل برگ های براق، نوک تیز و چرمی اش خواهد بود.

آشیانتوس را می توان منطقه بومی مناطق اندونزی دانست که ساقه هایی بلند به طول 60 تا 90 سانتی متر دارد و گل های آن در انتهای گیاه شکل می گیرد و بسیار مناسب کاشته شدن در سبدهای گل آویز خواهد بود. گل آشیانتوس به دلیل بلند بودن و آویخته بودن ساقه ها بیشتر در سبدهای آویزان استفاده می شود و به همین دلیل یکی از اسامی این گیاه، سبدی یا Basket Plant می باشد.

پرورش گل آشیانتوس

دستورالعمل کاشت و تکثیر این گیاه

ایده ال ترین روش برای تکثیر این گیاه استفاده از قلمه های آن می باشد که می توانید آنها را در هر زمانی از سال تهیه کنید. برای ازدیاد گیاه از طریق قلمه باید آنها را به طول 10 سانتی متر برای رشد متوسط تهیه کنید.

سپس قلمه ها رادر بستر بکارید و برای حفظ رطوبت محیط سطح گلدان را با استفاده از پلاستیک بپوشانید. حالا باید گلدان حاوی قلمه ها را در دمای 21 درجه سانتی گراد و نور غیر مستقیم قرار بدهید.

قلمه ها بعد از گذشت 4 الی 7 هفته ریشه می دهند و با مشاهده نخستین جوانه می توانید پوشش پلاستیکی را از روی بستر گیاه بردارید و جوانه های تولید شده را در هوای مرطوب نگهداری کنید.

شرایط مورد نیاز به منظور پرورش گل آشیانتوس

تمام گیاهان برای رشد خوب نیاز با شرایط ویژه دارند که شما باید آن را فراهم کنید. در ادامه بعضی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش گل آشیانتوس را توضیح می دهیم.

  • نور و دمای کافی

بهترین نور برای بستر این گیاه نور غیر مستقیم آفتاب است که البته پس از بالغ شدن گیاه نیاز های نوری آن افزایش پیدا می کند و با این حال آفتاب وسط روز به برگ ها صدمه خواهد زد. معمولا آشیانتوس پس از گذشت سه سال بالغ می شود که می توانید پس از این نور محیط کشت را افزایش دهید. در مورد دمای مورد نیاز نیز می توان گفت که حداقل درجه حرارت در فصل زمستان ۱۶ و در فصل تابستان حداکثر ۲۷ درجه سانتی گراد خواهد بود.

  • آبیاری منظم

در پرورش گل آشیانتوس توصیه می شود که در طول فصول بهار و تابستان هر دو روز یک مرتبه گیاهتان را آبیاری کنید و همچنین در صورتی که درجه حرارت محیط بالاتر از ۲۴ بود اجازه ندهید که خاک گلدان خشک شود. بهتر است هر روز رطوبت محیط کشت را بررسی نمایید و در طول زمستان نیز به خاطر بارش باران و برف آبیاری را به یک مرتبه در طول هفته کافی کاهش دهید.

  • خاک و کوددهی مناسب

گیاه آشیانتوس نیاز به خاکی غنی و سبک دارد تا بتواند روند رشد خود را به خوبی طی کند همچنین ترکیب خاک لومی، شن درشت و کمپوست نیز بهترین خاک برای رشد ریشه های گیاهتان خواهند بود. در مورد کود دهی آشیانتوس نیز می توانید پس از مشاهده اولین گل در فصل بهار و تابستان هر دو هفته یک مرتبه با استفاده از مواد غذایی مصنوعی بر اساس دستور سازنده گیاهتان را تغذیه نمایید.

پرورش گل آشیانتوس

مشکلات این گیاه و درمان آفات و بیماری ها

در روند رشد این گیاه ممکن است دچار بعضی از بیماری ها، عوارض و مشکلات شود که در ادامه بعضی از این مشکلات و اصول درمان آنها را بیان می کنیم.

 

– برگ ها زرد رنگ شده اند و سطح زیرین آن ها تار عنکبوت بسته است

کنه ریز قرمز می تواند عامل این اتفاق باشد که برای رفع آن می توانید با استفاده از پارچه یا اسفنج سطح زیرین برگ ها را کامل تمیز کنید و با استفاده از سم کنه کش هر دو هفته یک مرتبه بستر گیاه را سم پاشی نمایید تا علائم از بین بروند.

 

– ساقه های گیاه به تدریج دراز و منحرف شده اند

این عارضه می تواند ناشی از تاریکی محیط کشت باشد که برای درمان آن بایستی گیاهتان را به محل پرنور تری انتقال دهید.

 

– ممکن است در سال دوم گل ها ظاهر نشوند و برگ ها نیز بسیار ریز باشند

این مشکل می تواند ناشی از گلدان خیلی بزرگ گیاه و یا نیاز آن به تغذیه مصنوعی باشد. در هر صورت بهتر است گلدان ها را تعویض نکنید و تنها تغذیه مصنوعی را بر اساس دستورالعمل انجام دهید.

 

– نقاط سیاه رنگ بر روی برگ ها ظاهر شده اند

عامل آن می تواند قارچ بوتری تیس باشد که ناشی از هوای سرد و مرطوب خواهد بود. در این مواقع بایستی گیاه را به محل گرم تر و خشک تر انتقال دهید و با سم قارچ کشی سمپاشی نمایید. همچنین بهتر است روند غبارپاشی را متوقف نمایید و مقدار آبیاری را نیز کاهش دهید.

 

– برگ ها به تدریج خشک می شوند

این مشکل می تواند ناشی از هوای بسیار خشک باشد که برای رفع آن می توانید در طول فصول بهار و تابستان غبارپاشی روزانه را با آب سبک و ولرم انجام دهید. همچنین می توانید با ریختن آب در زیر گلدانی سنگریزه دار رطوبتی پایدار و دائمی برای بستر گیاه ایجاد نمایید.

 

– گل های در فصل تابستان سیاه شده و دچار ریزش می شوند

ناشی از هوای خشک محیط است که برای رفع آن می توانید غبارپاشی روزانه را با استفاده از آب سبک و ولرم انجام دهید. همچنین بهتر است به زیر گلدانی سنگریزه دار آب اضافه نمایید و در عین حال مراقب باشید تا ته گلدان ها با آب در تماس نباشد.

 

مطالب مشابه را ببینید!