مجله تاپ‌ناز‌

آموزش پرورش گل هیبیسکوس و نگهداری از این گل زیبا

گیاه هیبیسکوس جزو گیاهان گلدار به حساب می آید که در این مطلب با اصول پرورش و نگهداری این گل زیبا آشنا می شوید.

گل هیبیسکوس که به آن گل رز چینی هم می گویند یکی از محبوب ترین گیاهان گلدار است که از زمان های دور پرورش آن نشانه تجمل و شکوفایی در خانواده به حساب می آمد و البته یکی از تزیینات زیبا در خانه افراد ثروتمند بود.

آشنایی با روش پرورش گل هیبیسکوس

 

باید بدانید که گیاه هیبیسکوس جزو گیاهان بومی آفریقا است یعنی جایی که آب و هوای مرطوب گرمسیری دارد می تواند باعث رشد مطلوب گیاه شود. این گیاه بی نظیر در منطقه ایران بسیار محبوب است و نیاز به مراقبت خاصی نیز ندارد و به همین جهت کاشت و پرورش آن مورد توجه علاقمندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

مهمترین نکته در روند پرورش این گیاه انتخاب مکان و ظرفیت مناسب برای کاشت و رعایت رژیم آبیاری است که در غیر این صورت اگر خاک خشک شود ممکن است که گل و برگ های هیبیسکوس شروع به ریزش کنند و در عرض چند روز گیاه از بین می رود. رطوبت بیش از اندازه بر رشد گل تاثیر منفی می گذارد طوری که برگ ها سریع محو می شوند، پیچیده می شوند و می ریزند.

گیاه رز چینی را می توان از گیاهان یک ساله دانست که برگ های سبز و روشن دارد و بوته را کاملا قاب می گیرد. در واقع وجود این گیاه در آپارتمان می تواند بر رفاه اعضای خانواده تاثیر بگذارد و در فصل زمستان هم این درخت همیشه سبز اتاق را تزیین می کند. با شروع فصل بهار گل هیبیسکوس دوره گلدهی را شروع می کند و برگ ها به صورت قابل ملاحظه ای در رشد شتاب پیدا می کنند. توصیه می کنیم که در این روند گلدان را اصلا لمس نکنید و یا آن را به مکانی دیگر منتقل نکنید زیرا در غیر این صورت جوانه ها ریزش خواهند کرد.

گل هیبیسکوس

دستورالعمل کاشت گل هیبیسکوس

برای کاشت گل رز چینی در ابتدا باید یک نوع گیاه هیبیسکوس  را انتخاب کنید زیرا دارای انواع مختلفی است که در رنگ جوانه و ساختار قسمت های رویشی تفاوت دارند. انواع گل رز چینی که برگ هایی سرسبز و زیبا دارند فوق العاده به نظر می رسند زیرا آنها بقدری بزرگ هستند که می توانند کف بزرگسالان را ببندند و بعضی دیگر گل های کوچک ولی مکرر را آراسته می کنند. در طول دوران گلدهی گیاه نوع رز چینی به نظر می آید مانند جوانه مادام از گل های کوچک که می تواند رنگ های مختلف داشته باشد به شکل درختچه هایی با جوانه های قرمز مشخص وجود خواهد داشت. حتی یک باور رایج وجود دارد که این نوع گل همراه خواهد بود.

بعد از اینکه گونه مورد نظر را انتخاب کردید مرحله بعد آماده کردن خاک برای کشت است. باغبانان از ترکیب زمین خریداری شده استفاده می کنند یا آن را به تنهایی تهیه می کنند که برای این کار باید به همان مقدار برگ و زمین باغ را ترکیب کنید و سپس کمی هوموس به بستر اضافه کنید. گاهی اوقات هم ممکن است ترکیب ذغال سنگ نارس جایگزین شود که با این حال ذغال سنگ نارس اگر در نسبت های اشتباه ترکیب شود می تواند روی ریشه های گیاه تاثیر منفی بگذارد.

در این مرحله باید شیارهای باریک در سطح خاک مسطح با استفاده از چوب ساخته شوند و دانه های ریز درشت با دقت در آن ریخته شوند. سپس از قسمت بالایی شیارها بذر را روی زمین بپاشید. حالا باید گلدان حاوی بذر را در یک اتاق خشک و گرم نگهداری کنید. هیبیسکوس معمولا در اواخر فصل زمستان کاشته می شود و می توانید گلدان آن را در کنار رایاتورهای گرمایشی قرار دهید.

باید توجه داشته باشید که بستر گیاه هیبیسکوس  نیاز به آبیاری منظم و زیاد دارد زیرا هوا در نزدیکی رادیاتور مدام خشک می شود و برای اینکه خاک در جعبه های کاشت برای مدت زیاد رطوبت را حفظ کنید آنها را در کیسه هایی قرار دهی دو وقتی که شاخه های جوان ظاهر شدند گلدان را از کیسه خارج نمایید و به محل روشن تری منتقل کنید.

بعد از اینکه جوانه های هیبیسکوس مقداری رشد کردند می توانید آنها را در گلدان های کم گل جداگانه کشت کنید و با گذشت زمان حتما باید گیاه را در گلدان جادار تر بکارید تا سیستم ریشه به صورت کامل توسعه پیدا کند که این تنها در حجم افزایش می یابد. در واقع بعد از هر پیوند درختچه نیاز به آب دائمی دارد مانند خیلی از گل های تزیینی خانگی اولین جوانه های یک گیاه مرتب پیوند زده شده و باید اصلاح شوند تا گیاه قوی و مستحکم تر شود.

شرایط مورد نیاز برای گیاه:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم کنید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش ایده آل گل رز چینی هیبیسکوس پرداخته ایم:

آبیاری:

بهتر است بدانید که گل هیبیسکوس مرطوب بودن را دوست دارد و به همین خاطر بایستی بستر را به اندازه ای آبیاری کنید که به صورت کامل با آب خیس شود. البته که در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح بستر کاملا خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید تا با پوسیدگی ریشه گیاه خود مواجه نشوید.

رطوبت و دما:

گیاه رز چینی معمولا برای رشد نیاز به اسپری مکرر دارد و چنانچه گیاهتان را در یک محیط خشک قرار داده اید احتمال این است که گل ها قادر به باز شدن کامل نباشند. توصیه می شود که اسپری گیاه را به صورت دقیق انجام دهید زیرا آب نباید به گل ها برخورد کند در غیر اینصورت جوانه ها با نقاط و سقوط پوشش می دهند. همچنین بازه دمایی مناسب برای این گیاه بین ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد در طول فصل تابستان است که برای زمستان بایستی درجه حرارت را به ۱۴ تا ۱۶ درجه کاهش دهید زیرا این کاهش دما بر شکوفه های آینده تاثیر زیادی خواهد داشت. اگر توانایی نگه داشتن گل در دمای کاهش یافته را ندارید نباید دلسرد شوید زیرا رز چینی می تواند در زمستان هم رشد کند و گل بدهد.

خاک:

توجه داشته باشید خاک بستر باید از مواد مغذی غنی باشد و نزدیک به خنثی باشد که ترکیب ایده آل با این شرایط ترکیب خاک برگ، شن و ماسه خواهد بود. همچنین می توانید قطعات زغال چوب را نیز به ترکیب اضافه نمایید. توصیه می شود که برای تغذیه گیاهتان در فصل بهار زمانی که گیاه در حال آماده سازی برای گلدهی است آن را با کود پتاس فسفریک تغذیه نمایید. همچنین می توانید در طول فصل تابستان زمانیکه گل به صورت فعال رشد می کند نیز کوددهی را انجام دهید.

مطلب پیشنهادی: نحوه نگهداری گل مینا و پرورش گل مینا + تصاویری از این گل بسیار زیبا

مطالب مشابه را ببینید!