مجله تاپ‌ناز‌

چرا کلیه سنگ ساز میشود؟

سنگ کلیه به وضعیتی دردناک و درعین حال رایج اطلاق می شود که میلیون ها تن در سراسر جهان ، در طول زندگی خود به آن مبتلا شده اند و از این عارضه رنج می برند. اگر چه زنان نیز به سنگ کلیه مبتلا میشوند، اما این بیماری در میان مردان شیوع بیشتری دارد. اما ببینیم علت اینکه کلیه سنگ ساز میشود.

بیماران اغلب تجربه خود از این وضعیت را به درستی طاقت فرسا توصیف می کنند به خصوص که سنگ کلیه ضرورتا به یک بار ختم نمی شود و در 35 تا 50 درصد موارد به کمین می نشیند تا در عرض 5 سال دوباره بروز کند.

پس از ابتلا، بررسی علل ایجاد سنگ کلیه مفید خواهد بود. این امر خصوصا در مواردی که سنگ های بیشتر و بیشتری در کلیه بیمار یافت می شود اهمیت دارد زیرا که نشان می دهد یک جای کار در رژیم غذایی یا احتمالا سبک زندگی شما می لنگد. برای اطمینان از بهبودی بلند مدت و ابتلا نشدن مجدد به سنگ کلیه، در وهله اول باید به تعیین علل ایجاد بیماری پرداخت.

چرا کلیه سنگ ساز میشود؟

در کلینیک دکتر شهریار ناطق جراح کلیه، به کمک ابزارهای تشخیصی پیشرفته، جنس سنگ را شناسایی و بر اساس آن رژیم غذایی مناسب شما را تعیین میکنند، تا از ابتلای مجدد به سنگ کلیه جلوگیری شود.

علت ابتلا به سنگ کلیه

کلیه های ما طراحی شده اند تا ضایعات را از طریق ادرار از بدن پاک کنند و اینگونه است که کلیه های سالم سطح سدیم، پتاسیم و کلسیم خون را در تعادل نگه می دارند. هنگامی که ادرار شما به قدر کفایت رسوبات متصلب نمک ها و مواد معدنی را در خود حل نمی کند، این مواد زائد سنگ هایی را تشکیل میدهند که نه تنها در کلیه باقی می مانند بلکه این توانایی را دارند تا  به هر بخش از سامانه ادراری را آسیب بزنند.

گاها سنگ در لوله حالب گیر کرده و فرد، درد اصلی ناشی از دفع سنگ کلیه را در چنین زمانی بشدت لمس میکند، اما جای نگرانی نیست، دفع سریع سنگ کلیه از حالب نیز راه حل های خاط خود را دارد. در ادامه به تشریح چهار نوع سنگ کلیه خواهیم پرداخت:

چرا کلیه سنگ ساز میشود؟

1_ سنگ کلسیم

سنگ کلسیمی رایج ترین گونه از انواع سنگ های کلیه است که در اغلب موارد به شکل اگزالات کلسیم خود را نشان می دهد.

2_ سنگ  استروویت

این نوع در بیشتر موارد در پاسخ به عفونت سامانه ادراری با علائم جزئی وخاموش شروع به بزرگتر شدن می کند.

3_ اسیداوریک

اشخاصی که در کوتاه زمانی میزان مایعات قابل توجهی از طریق مواردی امثال اسهال مزمن،رژیم های غذایی با سطح پروتوئین بالا و یا سو جذب از دست می دهند، به این نوع مبتلا میشوند.

4_ سیستین

افراد با اختلال موروثی سیستینوری (شرایطی که اسید آمینه بیش از آنچه نیاز است از کلیه ها دفع میشود) برای ابتلا به این نوع مستعدتر هستند.

🔔 تنها پس از تشخیص نوع سنگ کلیه مسیر بررسی علل با سرنخ هایی هموار می شود.

چرا کلیه سنگ ساز میشود؟

علائم ابتلا به سنگ کلیه

بودن در وضعیت بیماری موجب تجربه درد از طرق گوناگون من جمله رنج شدید در پهلوهای زیر دنده ها که تا مناطق تحتانی شکم و کشاله ران کشیده می شود؛ یا احساس التهاب و سوزش هنگام دفع ادرار. همچنین دیگر نشانه هایی همچون ادرار صورتی رنگ ،کدر یا بدبو، احساس نیاز مداوم به ادرار کردن، تهوع، استفراغ، تب و لرز.

🔔 این علائم بسته به اندازه سنگ یا عفونت در نواحی مختلف امکان بروز دارند.

عوامل خطرساز بسیاری برای سنگ کلیه شناسایی شده اند .برخی از آنان به وزن یا رژیم غذایی شما مربوط می شوند مخصوصا اگر دچار کم آبی می شوید یا خوراک شما سرشار از پروتئین، قند و نمک است. شایان توجه است که داروها و مکمل هایی نیز وجود دارند که خطر ابتلا و گسترش سنگ کلیه را افزایش می دهند.

چرا کلیه سنگ ساز میشود؟

در صورتی که به عوامل خطرساز سنگ کلیه، شامل وزن و رژیم غذایی توجه نکنید، احتمال عود سنگ کلیه بیشتر خواهد شد. ننوشیدن آب کافی، رژیم های غذایی کم کلسیم،کم پتاسیم و با منیزیم ناکافی، همچنین در نقطه مقابل با سدیم بالا اگر اصلاح نشوند، منجر به ایجاد سنگ های متعدد کلیه خواهند شد.

برخی داروهایی که در درمان میگرن و افسردگی تجویز می شوند، آنتی اسیدهای بر پایه کلسیم، مصرف افراطی ملین ها و شگفت آور است که حتی مصرف ویتامین C نیز میتوانند موجب تشکیل سنگ کلیه شوند.

تعویض داروها، افزایش آب دریافتی و اصلاح رژیم غذایی(دربرگیرنده نمک و اگزالات و پروتئین های حیوانی کمتر و کلسیم غنی تر) قدم های ساده ای برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه هستند که تفاوت های عمده ای رقم می زنند، با این حال ضروری است که علل اساسی تر را نیز ساقط و از میان بردارید.

اگر با این اختلال دردناک دست و پنجه نرم کرده اید مراکز اورولوژی اینجا هستند تا دوباره با آن مواجه نشوید و اگردر حال حاضر سنگ کلیه دارید تردید نکنید و با پزشک تماس بگیرید.

مطالب مشابه را ببینید!