مجله تاپ‌ناز‌

آب کردن چربی های بعضی از قسمت های بدن چرا سخته؟

چربی

بعضی از قسمت های بدن چربی هایی دارد که بسیار دیر آب می شوند و باید بسیار ورزش کرد و رژیم غذایی خاص گرفت تا آن چربی ها از بین بروند.

از بین بردن چربی های برخی از قسمت های بدن تان شاید به نظر شما کار سختی بیاید و حتی با رژیم و ورزش هم از بین نرود. به راحتی با دستورات زیر این چربی های سمج بدن تان را آب کنید.

كلی وزن كم كرده‌اید، خوشحالید و منتظرید هر بار روی ترازو می‌روید عدد كمتری ببینید اما ترازو با شما راه نمی آید و هر بار روی یك عدد گیر می‌كند. انگار دیگر دلش نمی‌خواهد تكان بخورد و هر روز كه خودتان را وزن می‌كنید باز هم همان عدد دیروز را می‌بینید. اینجاست كه می‌گویند بدن‌تان ایست كرده و دیگر وزن كم نمی‌كنید. این جمله بدترین چیزی است كه پس از یك رژیم سخت و طاقت‌فرسا می‌شنوید.

 

این مشكلی است كه خیلی از كسانی كه رژیم لاغری گرفته‌اند آن را تجربه كرده‌اند. همان موقع است كه ناامیدی رخ نشان می‌دهد و خیلی‌ها دوباره بر می‌گردند سر خانه اول و همان وزن اولیه. اما دلیل این ایست كاهش وزن چیست و چه عواملی باعث می‌شود دیگر بدن وزن كم نكند؟
چرا بدن در مقابل کاهش وزن می‌ایستد؟
چاقی و اضافه وزن از جمله مشكلات شایعی است كه در اكثر جوامع می‌توان این معضل را به وضوح دید چرا كه رژیم‌های غذایی مختلف، مكمل‌ها و حتی روش‌های نادرست در بسیاری موارد برای سریع‌تر لاغر شدن یا تسریع در رسیدن به وزن ایده‌آل مورد استفاده قرار می‌گیرند. نكته حائز اهمیت اینکه افراد با محدود كردن بی‌حد و حساب دریافت كالری سعی می‌کنند به وزن ایده‌آل خود دست پیدا كنند؛ غافل از اینكه وضعیتی به نام كفه یا plateau effect در آنها به وجود می‌آید. تئوری‌های مختلفی درباره ایجاد این شرایط مطرح می‌شود، یكی از فرضیه‌ها ایست وزنی است.

 

پلكانی  وزن کم کنید
در ارتباط با ایست وزنی این مساله را می‌توان بیان كرد كه این حالت نشانگر این است كه رژیم غذایی به دلیل افت شدید متابولیسم دیگر نقشی در كاهش وزن افراد ندارد. بهترین راهكار برای مقابله با این روند، كاهش وزن به شكل پلكانی است. به عبارت ساده‌تر افراد باید انرژی دریافتی‌شان را به‌ طور منطقی محدود كنند كه به میزان 500 تا 1000 كیلوكالری در روز (بسته به میزان و شدت چاقی افراد) است. شما با كمك این روش می‌توانید تا حدود زیادی از افت متابولیسم پیشگیری كنید. این محدودیت باعث می‌شود تا شما بین دو تا چهار كیلوگرم در ماه كاهش وزن داشته باشید.

 

برای آب کردن چربی های اضافی از ویتامین ها کمک بگیرید
از جمله موارد مهم دیگری كه می‌تواند در جلوگیری از عارضه‌های كاهش وزن موثر باشد، توجه به پیشگیری از كمبودهای ویتامینی و مواد معدنی مورد نیاز است. در صورتی كه میزان انرژی روزانه دریافتی در زنان و مردان به ترتیب كمتر از 1800 و 1200 كیلوكالری در روز باشد، مصرف مكمل برای پیشگیری از كمبودها ضروری است.

 

زمان بندی را جدی بگیرید

_ كمبود آهن در زنانی كه در سنین باروری هستند، بسیار شایع است. خانم‌هایی كه مبتلا به كم‌خونی هستند توصیه می‌شود از مكمل استفاده كنند. مصرف مكمل آن هم با معده خالی بهترین جذب را ایجاد خواهد كرد ولی ممكن است این نوع مصرف منجر به عوارض گوارشی شود. در صورت بروز چنین عوارضی توصیه می‌شود مكمل را همراه با غذا مصرف كنند كه باعث كاهش قابل توجهی در كیفیت جذب آن خواهد شد.

 

_ كلسیم هم از جمله مهم‌ترین مكمل‌های مصرفی در زنان و مردان به‌ویژه در سنین بالای 40 سال است كه در اكثر موارد برای پیشگیری از استئوپورز یا پوكی استخوان مصرف می‌شود. بهترین زمان مصرف این مكمل همراه غذا به‌ویژه بعد از شام است.

 

_ مكمل‌هایی كه حاوی ویتامین‌های گروه B نیز هستند، بهتر است بعد از اولین وعده غذایی یعنی صبحانه خورده شوند تا بهترین عملكرد را برای بدن به وجود آورند.

 

چاقی و اضافه وزن, كمبود آهن

مصرف ادویه‌ها در افزایش سوخت و ساز بدن شما بسیار موثر هستند

 

برای آب کردن چربی های اضافی تان فعالیت بدنی را چاشنی کار کنید
ورزش و فعالیت فیزیكی هم می‌تواند به‌طور اصولی و در راستای حفظ سلامت، برای رسیدن به وزن ایده‌آل بسیار موثر باشد. چرا كه فعالیت فیزیكی باعث حفظ عضلات می‌شود و از تحلیل رفتن آنها در حین پروسه كاهش وزن پیشگیری می‌كند. ورزش و فعالیت جسمانی نه‌تنها از تحلیل رفتن عضلات پیشگیری می‌كنند بلكه مانع افت سوخت و ساز بدن در حین كاهش وزن می‌شوند.

 

حواس‌تان فقط به كاهش وزن نباشد!
تا به حال شده كه با خود فكر كنید چرا به دنبال كاهش وزن هستید؟ خیلی از افراد جنبه سلامت آن را در نظر می‌گیرند و بعضی‌ها به فكر ظاهر هستند. اما فراموش نكنید اگر وزن‌تان بدون پایه و اساس كاهش پیدا كند نه خبری از سلامت خواهد بود و نه از ظاهری زیبا. با رسیدن به وزن دلخواه‌تان و عدم توجه به كمبودهای محتمل طی رژیم‌های كاهش وزن بدون شك دچار عوارضی نظیر ریزش مو، خشكی پوست، یبوست شدید، زخم‌های گوشه‌لب، التهاب زبان و حتی تاری‌دید خواهید شد.

 

تیروئید یا سموم آزاد شده!
روی بافت‌های چربی تركیبات سمی وجود دارد كه اگر وزن به‌ شدت كاهش پیدا كند، این سموم از بافت آزاد می‌شوند. با آزاد شدن سموم اختلالی در متابولیسم بدن ایجاد می‌شود كه عواقبی مانند كاهش سوخت و ساز بدن به دنبال دارد. برای همین روند كاهش وزن را دچار اختلال و حتی متوقف می‌كند. از سوی دیگر بعضی از افراد معتقدند محدودیت شدید انرژی به‌شدت باعث كاهش عملكرد تیروئید و به دنبال آن كاهش متابولیسم بدن می‌شود كه این امر نقش موثری در ایجاد وقفه در كاهش وزن افراد دارد.

 

1+12 راهكار برای كاهش وزن حرفه‌ای
توصیه متخصصان تغذیه برای افرادی كه مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند، رعایت اصول زیر برای داشتن وزنی مطلوب و حفظ سلامت بدن است:

 

1. از رژیم غذایی متنوع و متعادل كه به صورت اختصاصی برای شما توسط یك متخصص تغذیه طراحی شده است، استفاده كنید.

 

2. از حذف گروه‌های غذایی بپرهیزید و در طول روز مقادیر مشخصی از تمام گروه‌ها مثل نان و غلات، میوه و سبزیجات، لبنیات كم‌چرب، گوشت‌ها و حتی روغن‌ها استفاده كنید.

 

3. فعالیت فیزیكی با یك برنامه مشخص و تعیین شده در طول هفته داشته باشید.

 

4. در صورت عدم ابتلا به پرفشاری خون و بیماری كلیوی حداقل روزانه هشت لیوان آب بنوشید.

 

5. فكر نكنید با كاهش دریافت انرژی به وزن دلخواه‌تان می‌رسید بلكه این كار شما را دچار ایست وزنی خواهدكرد.

 

6. كاهش وزن مجاز در طول ماه داشته باشید و از رژیم‌های پروتئینی و غیر اصولی كه باعث از دست دادن آب بدن می‌شوند، پرهیز كنید چرا كه اثر این نوع رژیم‌های غذایی بسیار كوتاه است و به سرعت وزن از دست رفته حتی بیشتر قبل باز خواهد گشت.

 

7. در رژیم‌های كاهش وزن از ادویه‌جات به میزان متعادل استفاده كنید. مصرف ادویه‌ها در افزایش سوخت و ساز بدن شما بسیار موثر هستند.

 

8. رژیم‌های تك‌خوری كمكی به كاهش وزن شما نمی‌كنند و حتی باعث كمبودهایی در بدن می‌شوند كه گاهی اوقات عوارض جبران‌ناپذیری را در پی دارند.

 

9. چای سبز به دلیل تاثیر قابل توجه در افزایش سوخت و ساز بدن و سوزاندن چربی‌ها می‌تواند در رژیم‌های كاهش وزن موثر باشد؛ به‌ویژه در زمان ایجاد توقف در روند كاهش وزن یا به عبارت ساده‌تر ایست وزنی.

 

10. در صورتی كه در طول رژیم‌های كاهش وزن دچار حالت ایست وزنی شدید، سعی كنید با افزایش فعالیت فیزیكی و تغییر در نوع رژیم زیر نظر یك متخصص تغذیه هرچه سریع‌تر از این حالت رهایی یابید و روند كاهش وزن مناسبی را تجربه كنید.

 

11. سبزیجات بخش مهمی از رژیم‌های كاهش وزن است. مصرف نوع خام یا بخارپز آنها به منظور تامین فیبر یا حفظ آب بدن می‌تواند در كاهش عوارض رژیم‌های كاهش وزن مانند یبوست بسیار موثر عمل كند.

 

12. میوه‌ها را به مقدار تعیین شده در رژیم غذایی‌تان مصرف كنید و از زیاده‌روی در مصرف میوه‌ها بپرهیزید. هر واحد میوه حاوی 60 كیلوكالری است و زیاده‌روی در مصرف آنها نیز می‌تواند یكی از علل عدم موفقیت در كاهش وزن باشد. در عین حال سعی كنید میوه‌هایی متنوع با رنگ‌های مختلف استفاده کنید.

 

داروهای کاهش وزن معجزه نمی‌کنند
استفاده از داروها و جراحی‌های كاهش وزن فقط با صلاحدید متخصص مجاز است و استفاده خودسرانه و بدون علت از هر دارو یا اصرار در جراحی به منظور رسیدن به هدف می‌تواند باعث به وجود آمدن عوارض جدی در سلامت شما باشد. سعی كنید با طبیعی‌ترین روش ممكن یعنی رژیم‌های كاهش وزن همراه فعالیت فیزیكی به وزن مطلوب برسید و فقط در صورتی سراغ داروهای مجاز بروید كه پزشك معالج شما توصیه‌ای در این زمینه داشته باشد.
منبع : مجله سیب سبز

مطالب مشابه را ببینید!