مجله تاپ‌ناز‌

دلایل مدفوع سفید نوزاد و آیا خطرناک است؟

دلیل سفید شدن مدفوع نوزاد چیست؟ یکی از دلایل مهم سفید شدن مدفوع نوزاد، انسداد کبد است که مشکلی خطرناک است، ولی به طور کل سفید شدن مدفوع نوزاد بی خطر است.

رنگ مدفوع نوزاد طیفی از رنگ قهوه ای، زرد یا سبز است، ولی گاهی والدین در پوشک کودک رنگ های غیر معمولی را می بینند. مدفوع سفید در نوزاد می تواند نشانه آن باشد که مشکلی در سیستم گوارشی کودک وجود دارد. اگر کودک شما مدفوع سفید دارد پس این مطلب را تا انتها بخوانید.

دلیل سفید شدن مدفوع نوزاد چیست؟

پدر و مادرها با مشاهده مدفوع سفید در پوشک کودک، ممکن است دچار سردرگمی شوند و نمی دانند که آیا جای نگرانی دارد یا خیر. مدفوع سفید نوزاد گاهی می تواند انسداد کبد در نوزاد باشد. این انسداد را آترزی صفراوی می گویند و نیاز به درمان سریع دارد. سفیدی مدفوع کودک خیلی جدی نیست.

مدفوع سفید  و خاکستری یا زرد کمرنگ، گاهی اوقات به معنی مسدود شدن کبد است. سلول های کبد کودک شما صفرا تولید می کنند، مایعی که به بدن در تجزیه چربی های کمک می کند. در نوزاد مبتلا به آترزی صفراوی، صفرا نمی تواند از کبد خارج شود و در داخل کبد گرفتار می ماند. وقتی که صفرا در کبد تجمع می کند، می تواند به سرعت سلول های کبد آسیب برساند و تولید زخم یا اسکار کند و در نتیجه سیروز کبدی ایجاد می شود. آترزی صفراوی می تواند باعث نارسایی کبدی گردد که عارضه ای بسیار جدی است.

آترزی صفراوی معمولا در نوزادانی که 2 تا 8 هفته سن دارند، به وجود می آید. پدر و مادر ممکن است علائم دیگری هم علاوه بر سفیدی مدفوع گزازش کنند. نوزاد تازه متولد شده ممکن است دچار زردی شود و در نتیجه پوست و سفیدی چشمش زرد شود. این احتمال وجود دارد که وزن کودک کاهش پیدا کند یا کودک بسیار گریان گردد. نوزادانی که به انسداد کبدی دچار می شوند، ممکن است دچار ورم شکم و در نتیجه ورم کبد شوند.
اگر کودک مدفوع سفید دارد احتمال بیمار است و باید به پزشک مراجعه کنید. اگر کودک مشکوک به انسداد کبد باشد، پزشک آزمایشاتی برای تشخصی دقیق تر تجویز می کند، این آزمایشات شامل موارد زیر هستند:
  • آزمایش خون
  • اسکن سونوگرافی
  • اشعه ایکس
  • بیوپسی کبد
در حالی که هیچ دارویی برای درمان انسداد کبد وجود ندارد، پزشکان می‌توانند برای جریان دوباره‌ی مایع صفرا، اقدام به جراحی کنند. این جراحی معمولا موفقیت آمیز است و هرچه کودک زودتر عمل شود، احتمال درمان بیشتر خواهد بود.
اما انسداد کبد، تنها علت رنگ غیر عادی مدفوع کودک نیست. گاهی اوقات رژیم غذایی مبتنی بر فقط شیر نیز می‌تواند منجر به این ناهنجاری شود. اگر کودک شما مدفوع سفیدی دارد، اما به نظر سالم و سرحال می‌رسد، احتمالا رژیم غذایی نامناسب تنها مشکل قابل ملاحظه خواهد بود. اگر سفیدی مدفوع دو یا چند بار رخ داد، بهتر است که به پزشک مراجعه شود.

بخوانید: علامت و نشانه عشق بر روی پیشانی این نوزاد که جنجالی شد! + عکس

 

مدفوع سفید نوزاد

دیدن مواد سفید در مدفوع

گاهی ممکن است مدفوع قهوه ای، سبز یا زرد باشد ولی رگه های سفیدی در آن دیده شود. وقتی که این مواد سفید رنگ را در مدفوع نوزاد مشاهده می کنید نباید نگران شوید. اگر چه شاید عجیب و غیر معمول به نظر برسد، در واقع کاملا طبیعی است. در نوزادانی که غذای جامد یا کمکی می خورند، این می تواند یک ماده غیر قابل هضم باشد. اگر کودک شما از شیر مادر تغذیه می کند، رگه های سفید موجود رد مدفوع ممکن است مانند پنیرک باشند. آنها تنها چربی شیر هستند که در سیستم گوارشی کودک تجزیه نشده اند.

میزان چربی موجود در شیر مادر در طول زمان به صورت قابل ملاحظه ای تفاوت می کند. شیری که در ابتدای شیردهی تولید می شود، کم چربی و پر پروتئین و مغذی است، ولی به مرور زمان چرب تر می شود و ممکن است بدن کودک برای عادت به هضم این میزان از چربی به زمان نیاز دارد. به همین دلیل که گاهی مواد سفید رنگ در مدفوع کودکان مشاهده می شود.

وقتی که کودک شما کمی بزرگتر شد و شروع به خوردن غذای کمکی کرد، ممکن است متوجه مقدار غذای هضم نشده در مدفوع وی شوید. این اتفاق وقتی روی می دهد که کودک غذایی بخورد که قابل هضم نباشد یا هضم دشواری داشته باشد؛ مانند ذرت یا سبزیجات پر فیبر. شما به عنوان فرد بزرگسال شاید این پدیده را تجربه کرده باشید.

 

بخوانید: این رفتارهای اشتباه را با نوزاد انجام ندهید

 

مدفوع سفید نوزاد

آیا دیدن مدفوع سفید خطرناک است؟

سفیدی رنگ مدفوع نه برای نوزادان و نه برای کودکان بزرگتر طبیعی نیست. اگر بچه‌ی شما دچار این مشکل است، باید توسط پزشک معاینه شود. مدفوع سفید در کودکان ممکن است در اثر مشکلات مختلفی از جمله تومور یا سنگ کیسه صفرا تولید شود که پیشتر درباره آن صحبت شد. با این حال، برخی از دلایل کمتر خطرناک نیز برای این عارضه وجود دارد مانند آنتی‌اسید‌های موجود در مدفوع.
با این حال مشاهده مدفوع سفید برای کودکان در همه‌ی سنین، نباید نادیده گرفته شود چرا که می‌تواند به این معنا باشد که کبد یا صفرا به درستی کار نمی‌کنند. وجود تومور‌ها یا غدد در کبد می‌تواند مانع خروج مایع صفرا شده و تولید رسوب کند. کودکان مبتلا به این بیماری ممکن است دچار تب، حالت تهوع یا درد شکمی شوند.

دیگر دلایلی که باعث سفید شدن مدفوع می شود

همه‌ موارد سفیدی مدفوع خطرناک نیستند.
  • مدفوع سفید یا کم رنگ می‌تواند یک اثر جانبی معمول، ناشی از آنتی اسیدهایی باشد که برای معالجه سوزش سر دل استفاده می‌شود.
  • برخی کودکان نیز بعد از انجام عکس‌برداری اشعه ایکس، مدفوع سفید دفع می‌کنند. برای انجام این تصویربرداری در کودکان، به آن‌ها یک مایع سفید رنگ به نام باریم نوشانده می‌شود که تصویر عکسبرداری شده را تقویت می‌کند. باریم می‌تواند در هنگام دفع موجب تغییر رنگ مدفوع گردد.
  • مدفوع سفید رنگ گاهی اوقات می‌تواند بعد از اسهال نوزادان ایجاد شود. هنگامی که بچه‌ها به عفونت‌های دستگاه گوارش مبتلا هستند، تعادل باکتری‌ها در دستگاه گوارش آن‌ها برهم می‌ریزد و این منجر به ایجاد لکه‌های سفید در مدفوع یا رنگ پریدگی آن می‌گردد. این عارضه ممکن است چند روز به طول بیانجامد.

مطالب مشابه را ببینید!