مجله تاپ‌ناز‌

نکات نگهداری دستگاه سرخ کن؛ انواع این دستگاه و مراقبت از آن

به جرات می توان گفت یکی از پدیده های شگفت انگیز که اخیرا وارد دنیای آشپزی شده دستگاه سرخ است. این دستگاه ادعا می کند که می تواند انواع غذاهای سرخ کردنی و کرپسی ها را به بهترین شکل ممکن تهیه کند. اگرچه این ادعا به بهترین نحو هم به اثبات رسیده است. بنابراین اگر شما هم می خواهید به دستپخت خود در آشپزی رونق دهید و یا اگر می خواهید در انواع غذاهای سرخ کردنی خلاقانه را یاد بگیرید حتما خرید یک دستگاه سرخ کن را در سبد خریدهایتان قرار دهید.

با توجه به کارایی و عملکرد شگفت انگیز این دستگاه در سرعت بخشیدن به آشپزی و تهیه انواع غذاهای سرخ کردنی مثل سیب زمینی سرخ شده، انواع کرپسی ها و فست فودها وجود آن در هر آشپزخانه ای لازم و ضروری است.

نکات نگهداری دستگاه سرخ کن؛ انواع این دستگاه و مراقبت از آن

دستگاه سرخ کن چیست و عملکرد آن چگونه است؟

شاید در چند سال گذشته برای صرف یک سیب زمینی سرخ شده یا خوردن یک فست فود خوشمزه یا مرغ سوخاری با دستانمان مجبور به رفتن رستوران یا فست فودی بودیم. اما امروزه به لطف دستگاه های سرخ کن پیشرفته و کارآمدی که وارد عرصه لوازم برقی شده اند تهیه انواع مختلفی از این غذاها در منزل آنهم در سریع ترین زمان ممکن به ساده ترین ترفند تبدیل شده است.

سرخ کن یک دستگاه تهیه غذا است که متریال هایی مثل المنت گرم کننده و یک سبد فلزی سوراخ دار برای قرار دادن انواع غذاهای سرخ کردنی درون آن تعبیه شده اند. می توان انواع مواد غذایی را برای سرخ کردن درون سبد فلزی قرار دهید. مقدار روغن مصرفی در این دستگاه به حجم و ظرفیت آن بستگی دارد. بعضی از مدل های آن دارای فیلتر تصفیه هستند که مانع از بو گرفتن غذاها و نیز افزایش دوام و کیفیت روغن درون سرخ کن می شود. بد نیست بدانید که دستگاه سرخ کن تنها عملیات مربوط به سرخ کردن غذاها را برعهده دارد. طرف نظر از نوع غذاهای تهیه شده، این دستگاه می تواند فرایند سرخ کردن را با طعم بهتر و کیفیت بالاتر، بدون دردسر و هیچ گونه کثیف کاری انجام دهد.

مطلب مشابه: مراحل تمیز کردن سرخ کن و روش پاکسازی آن

انواع دستگاه سرخ کن

مزیان استفاده از انواع مدل های دستگاه سرخ کن بر هیچ کسی پوشیده نیست. چرا که این روزها این دستگاه به یکی از لوازم جدایی ناپذیر آشپزخانه تبدیل شده است. با وجود مدل های متنوعی از سرخ کن ها در بازار لوازم خانگی ممکن است این سوال برای هر کسی به ویژه خانم های خانه دار پیش بیاید که کدام مدل برای آشپزخانه من گزینه مناسبی است. برای آنکه بتوانید مدل متناسب با آشپزخانه خود را تهیه کنید و از خریدتان احساس رضایت داشته باشید بهتر است با انواع مدل های دستگاه سرخ کن آشنا شوید.

دستگاه سرخ کن روغن دار برقی

یکی از پرکاربردترین مدل های دستگاه سرخ کن، مدل روغن دار برقی است که استفاده از آن در هر آشپزخانه ای و رایج می باشد. باید گفت که کار کردن با سرخ کن روغن دار برقی در مقایسه با سایر مدل های آن بسیار راحت تر بوده و در کنار کیفیتی که ارائه می دهد بسیار ایمن نیز هست. حجم و اندازه این دستگاه کوچک تر از سایر مدل های آن می باشد. بنابراین اگر قصد خرید این دستگاه را دارید بایستی پیش از خرید ظرفیت و اندازه آن را با توجه به نیازتان در نظر بگیرید.

دستگاه سرخ کن پروپان

دستگاه سرخ کن پروپان مدل پیشرفته تری از سرخ های موجود در بازار است که به مراتب غذاهای خوش طعم تر و باکیفیت تری تهیه می کند. همچنین میزان داغ شدن روغن در این دستگاه بسیار سریع تر است و در یک بازه زمانی خیلی کوتاهی انواع سرخ کردنی را تهیه می کند. اما تمامی این موارد لزوما به معنای بهتر بودن آن نیست. زیرا دستگاه سرخ کن پروپان بیشتر برای فضاهای باز مورد استفاده قرار می گیرد و می توان گفت برای فضای آشپزخانه گزینه مناسبی نیست. زیرا استفاده از آن ها باید با رعایت موارد ایمنی مجاز همراه باشد.

دستگاه سرخ کن بدون روغن (سرخ کن هوا)

این مدل از دستگاه سرخ کن همانگونه که از نامش هم پیداست از روغن برای سرخ کردن انواع مواد غذایی استفاده نمی کند. بلکه یک فناوری خاص و منحصر به فرد در آن تعبیه شده که به کمک آن تمامی قسمت های غذا از هر طرف گرم و سرخ می شود. در نهایت یک غذای لذیذ و آبدار را می توان توسط آن تهیه کرد.

قطعا غذاهای تهیه شده به وسیله دستگاه سرخ کن هوا یا بدون روغن، سالم تر و باکیفیت تر از سرخ کن های روغن دار و معمولی است. به علاوه آنکه نظافت و تمیز کردن دستگاه آسان تر از سایر مدل ها می باشد.

نحوه نگهداری از سرخ کن ها

نکات نگهداری دستگاه سرخ کن؛ انواع این دستگاه و مراقبت از آن

اطلاع از نحوه نگهداری از دستگاه سرخ کن و اینکه با چه روش هایی می توان طول عمر این دستگاه را افزایش داد می تواند سال های طولانی را بر عملکرد آن اضافه کند. قطعا دستگاه جدیدی که برای آشپزخانه تهیه می کنید در همان اوایل کار غذاهای خوشمزه و با کیفیتی را برایتان درست می کند اما ممکن است استفاده مداوم و طولانی مدت از آن باعث پایین آمدن کارایی و عملکرد دستگاه شود و نیز نشانه هایی از خرابی، ساییدگی و یا حتی مشکل فنی در آن دیده شود.

خبر خوب این است که یک سری نکات و ترفندها وجود دارند که با رعایت آن ها می توانید طول عمر این دستگاه جادویی خود را افزایش دهید. ما در ادامه این مطلب می خواهیم بهترین دستورالعمل های نگهداری دستگاه سرخ کن را معرفی کنیم.

از روغن سرخ کردنی استفاده کنید

بدون شک یک دستگاه سرخ کن خوب می تواند برای بسیاری از بخش منوی غذاییتان مناسب باشد. جدا از آنکه آشپزخانه تان را به یک محیط تجاری تبدیل می کند. به شرط آنکه داخل دستگاه از روغن های مخصوص سرد کردنی بریزید. شاید قیمت روغن های سرخ کردنی کمی گرانتر از روغن های مخصوص پخت و پز باشد. ولی هواستان باشد برای صرفه جویی در هزینه ها، از دو روغن به صورت ترکیبی و مخلوط استفاده نکنید.

از مواد یخ زده برای سرخ کردن استفاده نکنید

بی شک قرار دادن مواد یخ زده در درون روغن داغ نه تنها زمان سرخ کردن و حتی پخت و پز را بالا می برد بلکه باعث تغییر دمای روغن و فاسد شدن آن نیز می شود. این کار هم طعم، مزه و کیفیت غذا رو تغییر می دهد هم در طولانی مدت عملکرد دستگاه را پایین می آورد. بنابراین برای محافظت از دستگاه و همچنین سالم ماندن روغن و مواد غذایی، بهتر است از مواد یخ زده برای سرخ کردن استفاده نکنید.

در تمیز کردن سرخ کن نهایت دقت را به خرج دهید

اگر می خواهید شستن و تمیز کردن دستگاه سرخ کن راحت تر انجام شود مدلی را خریداری کنید که سبد توری داخل آن متحرک باشد. همچنین هواستان باشد نباید فیلتر دستگاه که وظیفه پیشگیری از پخش بخار و بوی داخل سرخ کن به هوای محیط بیرون را برعهده دارد با آب تماس پیدا کند. زیرا به محض خیس شدن خاصیت کربنی آن از بین رفته و بخار ناشی از سرخ کردن غذا در محیط پخش می شود.

ظروف فلزی را داخل دستگاه قرار ندهید

یکی از متریال های اصلی این دستگاه سبد فلزی دارای روکش نچسب می باشد. اگر می خواهید دستگاه کارایی و عملکرد خود را طی سال های طولانی از دست ندهد از ظروف فلزی برای تهیه و سرخ کردن هرگونه مواد غذایی استفاده نکنید.

نکات مهم در خرید دستگاه سرخ کن

نکات نگهداری دستگاه سرخ کن؛ انواع این دستگاه و مراقبت از آن

دستگاه سرخ کن به مثاله سایر لوازم مورد نیاز آشپزخانه، دارای یک سری ویژگی های کاربردی است که در دفترچه راهنمای آن ذکر شده اند. توصیه می کنیم قبل از راه اندازی دستگاه، به طور کامل دفترچه راهنما را مطالعه کنید. در این قسمت از متن نکات ضروری و مهم در خرید دستگاه سرخ کن را بیان می کنیم.

حجم و ابعاد بدنه سرخ کن

از آنجایی که تمامی لوازم آشپزخانه جدی از کارایی و عملکردی که دارند تاثیر بسزایی در کوراسیون آشپزخانه دارند از این رو باید حجم و اندازه آن مطابق با محیط انتخاب شود. این مسئله در مورد انتخاب دستگاه سرخ کن هم صدق می کند. بنابراین اگر فضای آشپزخانه شما کوچک است و یا اینکه یک خانواده کم جمعیتی هستید بهتر است دستگاه سرخ کن با ظرفیت و بدنه کم حجمی را انتخاب کنید. برای راحتی کار می توانید مدلی را خریداری کنید که دارای آلارم نمایشگر آماده بودن دستگاه برای تهیه غذا است.

گنجایش دستگاه

یکی از نکاتی که باید هنگام خرید دستگاه سرخ کن به آن توجه شود میزان گنجایش آن است. معمولا برای خانواده های کم جمعیت مدل هایی با گنجایش کم پیشنهاد می شود. در واقع این مدل ها که به دستگاه سرخ کن دانشجویی هم معروف هستند گزینه بسیار مناسبی برای تهیه انواع سرخ کردنی ها تا 5 نفر می باشند. اما برای خانواده های پرجمعیت معمولا مدل های 2 لیتری پیشنهاد می شود.

تایمر سرخ کن

اگر می خواهید با خیالی آسوده و بدون نگرانی از سوختن غذایتان هر نوع غذای سرخ کردنی را تهیه کنید مدلی را خریداری نمایید که دارای تایمر هستند. زیرا داشتن تایمر و آلارم صوتی به شما کمک می کند تا از آماده شدن به موقع غذایتان مطلع شوید.

فیلتر روغن سرخ کن

فیلتر روغن در دستگاه سرخ کن اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه نه تنها کمک می کند روغن کمتری مصرف شود بلکه نقش بسیار مهمی هم در سلامت غذای آماده شده دارد.

ترموستات سرخ کن

یکی دیگر از نکات مهمی که باید پیش از خرید دستگاه سرخ کن به آن توجه شود ترموستات یا همان کنترل کننده حرارت دستگاه است. به طور کلی مدل هایی که مجهز به این آپشن هستند همیشه دمای روغن در آن ها اندازه گیری شده می باشد که این خود از مصرف بیش از اندازه روغن در هنگام تهیه غذا جلوگیری می کند.

جالب تر آنکه زمانی که دمای روغن بیش از اندازه استاندارد بالا رفت کنترل کننده حرارت دستگاه را به طور خودکار خاموش می کند.

نکات مهم قبل از استفاده از دستگاه سرخ کن

  • پیش از هر چیز دستگاه را از جعبه آن جدا کنید
  • تمامی برچسب های مربوط به دستگاه را جدا کنید
  • تمامی بخش های جداشدنی داخل دستگاه را بیرون آورده و آن ها تمیز کنید. می توانید محفظه های جدا شدنی دستگاه را با آب و مایع ظرفشویی تمیز نمایید.
  • کابل و تمامی اتصالات دستگاه را پیش از روشن کردن بررسی کنید تا از سالم بودن آن ها مطمئن شوید.

نکات مهم در هنگام استفاده از دستگاه سرخ کن

قطعا با وجود یک دستگاه سرخ کن خوب و باکیفیت دیگر نیازی نیست برای صرف یک فست فود خوشمزه یا سیب زمینی های سرخ شده لذیذ، پول زیادی را بابت رفتن به رستوران هزینه کنید. فقط کافی است در استفاده درست از آن کمی دقت به خرج دهید.

  • سرخ کن را بر روی سطح صافی قرار دهید که به دور از نور مستقیم خورشید باشد
  • در هنگام استفاده از سرخ کن، آن را در نزدیکی یخچال یا هیچ یک از لوازم برقی روشن قرار ندهید
  • همچنین سرخ کن را به دور از هرگونه وسایل قابل اشتعال مثل پرده ها روشن کنید
  • قبل از روشن کردن دستگاه، فیلتر روغن آن را چک کنید
  • بعد از اتمام کار، حتما دستگاه را از پریز برق بکشید
  • پس از آماده شدن غذا، حتما سبد یا همان محفظه را بالا کشیده و از روغن خارج کنید

مراحل استفاده از سرخ کن معمولی

به طور کلی یک سرخ کن معمولی از یک مخزن برای قرارگیری روغن، یک سبد توری فلزی و یک المنت برای سرخ کردن مواد غذایی تشکیل شده است. برای سرخ کردن مواد غذایی بایستی آن را درون سبد فلزی قرار دهید. سپس سبد را داخل محفظه روغن قرار دهید و دستگاه را روشن کنید.

مراحل استفاده از دستگاه سرخ کن روغن دار به شرح زیر می باشد:

  • در ابتدا به مقدار مورد نیاز سرخ کن، روغن بریزید. معمولا بیشتر مدل های سرخ کن دارای خط مینیمم و ماکزیمم برای میزان روغن مورد نیاز محفظه هستند. هواستان باشد پیش از داغ شدن محفظه، داخل آن روغن بریزید
  • دستگاه را روشن کرده و دمای مورد نیازتان را تعیین کنید. سپس صبر کنید تا روغن به دمای مورد نیاز برسد
  • مواد غذایی از قبل آماده شده را داخل سبد ریخته و سبد را درون روغن قرار دهید. درب سرخ کن را ببندید. سپس مدت زمان پخت را تنظیم نمایید.
  • پس از تمام شدن زمان پخت، درب دستگاه را باز کنید و غذا را از نظر پخت یا سرخ شدن بررسی کنید.
  • چنانچه غذا باب سلیقه تان آماده شده بود دستگاه را خاموش کنید. سپس سبد را بالا آورده و از محفظه روغن جدا نمایید. چنانچه غذایتان به پخت بیشتری نیاز داشت دوباره سبد را درون محفظه روغن قرار دهید. دستگاه را روشن کرده و کمی دیگر به آن زمان دهید.

نکات نگهداری دستگاه سرخ کن بدون روغن

امروزه مردم بیشتر از هر زمان دیگری به سلامتی خود اهمیت می دهند. از این رو معمولا غذاهای سالم و بدون روغن را جای غذاهای پرکالری و چرب را گرفته اند. یکی از وسایل محبوب و پرکاربردی که کار درست کردن انواع غذاهای خوشمزه و سالم را آسان تر کرده و این روزها در هر آشپزخانه ای حضورش به چشم می خورد دستگاه سرخ کن بدون روغن می باشد.

به موجب استفاده روزانه و مداوم از این دستگاه ممکن است برخی از کاربران به دلیل عدم آشنایی با نکات نگهداری از آن باعث پایین آمدن عمر مفید سرخ کن شوند. در اینجا چند راهکار را بیان می کنیم که می توانند در افزایش عمر مفید دستگاه موثر باشند.

  • دستگاه را پس از هر بار استفاده تمیز کنید
  • از نرم کننده های غذایی استفاده کنید. این کار باعث افزایش ظرفیت دستگاه می شود
  • دمای مناسب پخت غذا را مطابق با دفترچه راهنما تنظیم کنید
  • ظروف و لوازم جانبی نامناسب را در دستگاه قرار ندهید
  • دستگاه را در تماس مستقیم آب قرار ندهید

مطالب مشابه را ببینید!