مجله تاپ‌ناز‌

تغذیه مرغ مینا | غذای مرغ مینا چیست و اطلاعاتی در مورد تغذیه این پرنده

اگر مرغ مینا دارید باید اطلاعات کامل در مورد تغذیه مورد مینا داشته باشید و بدانید که غذای مرغ مینا چیست. در ادامه این مطلب اطلاعاتی در مورد غذای مرغ مینا، ویژگی های و مشخصات این پرنده را به شما معرفی می کنیم.

مرغ مینا دو دسته وحشی و اهلی دارد و هر کدام نوعی خاص از ویژگی ها و نوع تغذیه را دارند که در این بخش می خوانید.

یکی از مسائل پر اهمیت در زندگی مرغ مینا، تغذیه این پرنده است. تغذیه مرغ مینا باید دارا ارزش غذایی مناسبی داشته باشد تا او را از ابتلا به بیماری های احتمال باز دارد. پرنده مرغ مینا بر خلاف بسیاری از پرندگان دیگر مانند، طوطی، قناری، فنچ از صاحب خود خجالت نمی کشد، بلکه سعی بر برقراری ارتباطی خود با او دارد.

انسان ها برای ادامه زندگی نیاز به تغذیه مناسب دارند و همین طور پرندگان هم برای داشتن سلامت باید تغذیه خوبی داشته باشند.

غذای مرغ مینا چیست؟

یکی از قسمت های مهم مراقبت از مرغ مینا، تغذیه این پرنده است. مینا پرنده ای نرم خوار است و علت نامگذای این پرنده نرم خوار بودن آن است. مرغ مینا علاقه زیادی به مصرف میوه های رسیده ای مانند انجیر و توت فرنگی دارد.

با توجه به دسته بندی که میان مینا انجام می شود؛ به دو گروه اهلی و وحشی تقسیم می شود که همین باعث شده تغذیه آنها مجزا باشد.

مرغ مینای وحشی که در طبیعت زندگی میکند همه چیز خوار است و با شکارهای مربوط به خود می تواند غذایش را تامین کند. مینای وحشی که توجه بسیاری از عموم او را در خارج از شهر و مناطقی خاص در شهر مشاهده می کنند قدرت تغذیه از شهر گل و بعضی از جانداران را دارد.

مرغ مینای اهل از غذاهای نرمی است که صاحبان برای آنها تهیه می کنند تغذیه می کنند که پلت جزو رایج ترین آنها است. پلت محصول غذای مرغ مینا است که ا طریق له شدن دانه و غلات به دست می آید. پلت دارای آهن زیادی است که همین باعث ارزش غذایی بالای این محصول می شود.

غذای مرغ مینای وحشی

مرغ مینای وحشی همه چیز می خورد و می تواند از انواع میوه و دانه و حتی از گوشت جانداران کوچک و دیگر موارد تغذیه کند.

  1. مینای وحشی با هوش و ذکاوتی که دارد؛ برگ ها را زیر و رو می کند و در زیر آن ها به دنبال حلزون و کرم های پنهان شده برای تغذیه می باشد.
  2. مرغ مینای وحشی علاوه بر تغذیه از حشرات، قدرت تغذیه از شهد گل ها و ادرار ماکیان را نیز دارا می باشد.
  3. اگر گرسنگی به این پرندگان فشار آورد، به موش، مارمولک و قورباغه رحمی نمی کنند و با شکار تغذیه آن روز خود را فراهم می آورند.
  4. مینا با سوراخ کردن تخم دیگر پرندگان، آنها را بر علیه خود از جا برمی خیزاند.
  5. مینا ها با نشستن به پشت گاوها، از حشرات و آفات داخله در بدن این حیوان عظیم جثه؛ غذای آن روز خود را فراهم می کنند.
  6. مینا از آفات بیرون زده بر اثر شخم زدن های کشاورزی نیز قادر به تغذیه می باشد.

با توجه به اینکه مینا همه چیز خوار است و گاه ضرر هایی برای انسان به وجود می آورد، فوایدی و مزایایی دارد که نهایت بی عدالتی است که از آنها چشم پوشی شود.

تغذیه مرغ مینا

غذای مرغ مینای اهلی

مرغ مینای خانگی یا به اصطلاحی زینتی، بر خلاف مینای وحشی همه چیز می خورد و فقط قادر به تغذیه از مواد خوراکی نرم است. میناهایی که در منزل نگهداری می شوند توسط صاحبان به تغذیه خود می رسند که بیشتر غذاهای موجود در بازار برا مرغ مینا پلت می باشد. در تغذیه میناهای خانگی باید نکاتی را رعایت کرد که در ادامه این مطلب به آن می پردازیم.

مینا اهلی قادر به تغذیه از سنگ ریزه و غذاهای محکم و سفت نیست و با توجه به منقاری که دارد به دیگر دسته ها از نظر منقار طبقه بندی می شوند.

از بهترین غذاها برای مرغ مینا انواع میوه می باشد که نوع رنده شده آن برای این پرنده لذت بخش تر است. با توجه به علاقه ای که مینا به سیب دارد، می توانید آن را به صورت رنده شده به این حیوان بدهید و شاهد قدردانی او از خود باشید.

میوه های دیگری همچون؛ موز، انجیر، توت، خیار، گلابی در دسته علاقمندی های این پرنده می باشد که می توان به مینای خانگی خود داد.

در لیست غذای مرغ مینا می توان سبزیجات را نیز در آن جا داد که از دیدن کاهو بسیار خوشحال و به شدت استقبال می کند.

سینه مرغ آب پز شده بدون هیچ گونه ادویه نیز برای این حیوان خوش صدا می تواند لذت بخش باشد. سینه مرغ سرشار پروتئین می باشد که در سر حالی و شادابی این پرنده بسیار موثر عمل می کند. همچنین از دیگر خوراکی هایی که مینا از خوردن آن خوشحال می شود، می توان به پنیر بدون نمک اشاره کرد.

اگر قصد تغییر غذای مرغ مینا را دارید به آرامی این کار را انجام دهید، چون این حرکت ناگهانی در مینا باعث اختلالاتی در دستگاه گوارش این پرنده می شود.

تغذیه مرغ مینا

پلت

همان طور که گفته شد پلت از له و خرد شدن میوه و غلات به صورت استوانه ای به دست می آید. پلت دارای ارزش غذایی بالا و حاوی آهن فراوان می باشد. استفاده بیش از حد از این خوراکی باعث چاقی در مینا و ابتلا به بیماری های کبد چرب می شود. باید توجه داشته باشید که لازمه بسیاری از بیماری های به وجود آمده در مینا کبد چرب می باشد، پس از بروز این بیماری در این پرنده خوش سیما به شدت مراقبت  کنید.

استفاده بیش از حد از پلت که دارای مقادیر بالای آهن است باعث بر هم ریختن تعادل غذایی این پرنده و در نهایت تلو تلو خوردن در راه رفتن می شود. به دلایل گفته شده پس از استفاده بیش از حد این ماده خوراکی توسط مینا جلوگیری کنید.

خوراکی های مناسب مرغ مینا

با توجه به اینکه در مطالب بالا گفته شد که قادر به تامین این حیوان از میوه هستید، اما باید توجه داشته باشد که  این میوه ها از ویتامین C فاقد باشند. ویتامین C در بدن مینا باعث جذب بیش از حد آهن در بدن می شود و همان طور که گفته شد عامل دیگر بیماری ها در بدن این حیوان می شود.

دیگر خوراکی هایی که باید از مصرف آن توسط مینا خودداری کنید، عبارت است از؛

  1. میوه؛ غذا و مواد خوراکی حاوی ویتامین C.
  2. مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی باعث تحریک معده مینا و در نتیجه ابتلا به کبد چرب می باشد.
  3. از دادن هله هوله هایی همچون چیپس و پفک به مینای خود جلوگیری کنید.
  4. در مصرف غلات و غذاهای سرخ شده بدون چربی توسط مینا مراقب باشید تا موجب بروز بیماری و مشکل در او نشود.
  5. در استفاده از نان و غلات توسط مینا نهایت اعتدال را رعایت کنید و مصرف این مواد را توسط مینا به حداقل برسانید.

آیا مینا نیاز به مصرف مکمل های ویتامینی دارد؟

مینا نیز همانند دیگر موجودات زنده نیاز به تامین ویتامین در بدن خود دارد. نکته ای که قابل به ذکر این است که بهتر است مینا منابع ویتامین را در بدن خود به صورت طبیعی تامین کند. شما میتوانید از قطره های مکمل ویتامین برای این پرنده استفاده کنید اما باید توجه داشته باشید که استفاده بی رویه از این مکمل ها باعث بروز مسمومیت در آنان می شود. پس توصیه ما به شما این است که از راه مصرف میوه هایی همچون سیب و سیزیجاتی به مانند کاهو مقدار این ویتامین را در بدن مینا تامین کنید.

به جای استفاده از مکمل ها می توانید با مصرف گوشت های سفید همچون؛ ماهی، بوقلمون، مرغ، گوشت خوک، تخم مرغ پخته، لوبیا توسط مینا میزان این ویتامین و پروتئین را در بدن پرنده خود تامین به حداکثر حد مجاز برسانید.

تغذیه مرغ مینا

خوراکی های ممنوعه این پرنده خوش آواز

میوه هایی همچون آواکادو، هسته سیب، ریواس، و به طور کلی میوه های دارای هسته؛ برای مرغ مینا به عنوان سمی به حساب می آید که باید از مصرف این مواد توسط مینا ها جلوگیری کنید.

مینا از خوردن خوراکی هایی چون؛ سیب زمینی پخته، گوجه فرنگی پخته، نخود فرنگی، ذرت، برنج و ماکارانی لذت می برد که استفاده آن در حد تعادل مشکلی برای این پرنده به وجود نمی آورد.

بیشتر مینا ها به دلیل افزایش میزان آهن در بدن مبتلا به بیماری می شوند که تمامی این موارد از ناآگاهی و بی توجهی صاحبان سرچشمه می گیرد. در خرید پلت توجه کنید که پلتی را باید تهیه کنید که میزان آهن در آن به میزان حداقل وجود دارد.

معرفی انواع پلت

در این بخش به معرفی انواعی از پلت ها و غذای مرغ مینا پرداخته ایم؛ با ما همراه باشید.

  • تاپ فید

شرکت تولید کننده این ماده خوراکی مینا متعلق به ایران است که در ترکیب مقدار زیادی اسید آمینه، ویتامین، پروتئین و مواد معدنی به دست می آید. این پلت هیچ گونه ماده شیمیایی  و مضر برای مینای شما ندارد و به دلیل آهن و انرژی کنترل شده در این پلت مرغ مینای شما از ابتلا به بیماری های که احتمال آن در مصرف پلت ها وجود دارد، در امان است.

  • اوشکایا

شرکت اوشکایا نیز از شرکت های معروف تهیه غذای مینا در ایران است. در تهیه و تولید این پلت ها از  مقدار زیادی غلات، حبوبات، حشرات، انواع اسید های آمینه، مواد معدنی، ویتامین L، کارنتین، زغال فعال، عصاره گیاه رزماری استفاده شده است. اسید های چرب و امگا ۳ موجود در این پلت مغز مینا را توسعه و گسترش می دهد و قدرت یادگیری و تقلید صدا را در این پرنده تقویت می کند.

نکاتی کوتاه درباره مرغ مینا

حرف زدن مرغ مینا

اگر علاقه مند به حرف زدن مینای خود هستید، سعی کنید از ۲ الی ۳ ماهگی آن را در منزل خود پرورش دهید تا زمان کافی برای تمرین با او را داشته باشد. در اوایل سخن گویی از گلو این پرنده خوش آواز حروف و کلمات به صورت نا مفهوم و صدایی خش خارج می شود اما با گذشت زمان، کلمات مفهوم تر و بیان آنان برای مرغ مینا راحت تر می شود. بهتر است که مقابل مینا کمتر سوت بزنید؛ چون با گذشت زمان سوت از نظر مینا لذت بخش تر می شود و دیگر کمتر مایل به حرف زدن می شود.

حمام

مرغ مینا عاشق مام کردن و آب بازی است. برای تامین این نیاز کاسه ای کوچک را پر از آب کنید و درون قفس و یا مکانی خارج از قفس قرار دهید تا زمانی را برای خود به زیبایی و نظافت اختصاص دهید. مینا با فرو بردن نوک خود به داخل آب و پاشیدن آن به اطراف خود آب را در پرهای خود پخش می کنند و بعد با نوک مشغول به مرتب کردن پرهای خود می شود.

آراستگی

مینا به صورت طبیعی در سال دجار 2 بار پر ریزی می شود که اگر این میزان در طول سال صورت نگیزد نشان از مشکلی در بدن مینا می دهد. پرهای مینا را باید هر چند وقت یک بار کوتاه کنید، این کوتاهی باید در 2 بال به صورت یکسان صورت گیرد و توسط افراد ماهر انجام  شود. عدم تعادل در کوتاهی پرهای مرغ مینا باعث بر هم ریختن تمرکز مرغ مینا و فرو ناموف و برخورد جناق آن با اطراف می شود. برخورد جناق سینه مینا با اطراف باعث بروزز شکستگی در او خواهد شد پس بی توجه بودن به این مسئله را را کنار بگذارید.

در این مطلب اطلاعاتی در مورد تغذیه و غذای مرغ مینا را آماده کردیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

مطالب مشابه را ببینید!