مجله تاپ‌ناز‌

اطلاعات در مورد حرکات کره زمین و گردش آن به دور خورشید

در این مطلب شما را با انواع حرکات و گردش های کره زمین آشنا می کنیم و امیدواریم این مطلب و یا مقاله کوچک علمی مورد توجه شما قرار بگیرد.

همان گونه که می دانید کره زمین در هر ثانیه در حال گردش کردن به دور خود است و لحظه ای این گردش متوفق نمی شود. حرکات زمین به صورت های مختلف است و به چند دسته تقسیم می شود که در ادامه به صورت کامل توضیح می دهیم.

حرکات کره زمین

زمین در حال گردش است و هر ثانیه از زمان در حال حرکت است. انواع حرکات زمین شامل حرکت زمین به دور خودش و پیدایش روز و شب، حرکت زمین به دور خورشید و پیدایش سال ها، حرکت زمین محور به صورت تقدیمی، حرکت محور زمین به صورت تقرصی، حرکت خورشید، زمین و دیگر ستارگان به سوی ستاره نسر است که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می شوید.

EarthsRotation e1630240438487

حرکت زمین به دور خورشید

زمین با سرعت ثابت حرکت نمی کند و وقتی که به خورشید نزدیک می شود این حرکات تندتر می شوند. این حرکات باعث شکل گرفتن فصل ها و شب و روز می شود. تمام این ها به این معنی است که اگر زمین از حرکت متوفق شود زمان متوقف می شود و همه در هر لحظه ای از روز و شب که هستند باقی می مانند.

 

حرکت وضعی

در این نوع حرکت زمین به دور محور خودش می چرخد و شب و روز را ایجاد می کند. فاصله یک دور چرخش زمین به دور خود 23 ساعت و 56 دقیقه و 4 ثانیه است.

 

حرکت ترقصی

این حرکت با یک لرزش سینوسی است و با دوره ای 19 ساله همراه است. این حرکت به واسطه چرخش ماه به دور زمین انجام می گیرد. همان گونه که می دانید کره ماه هر 29 رو یک بار به دور زمین می جرخد و با توجه به جرم کم ماه یک لرزش سینوسی در زمین ایجاد می شود.

 

حرکت تقدیمی

از حرکات کره زمین می توان به حرکات تقدیمی اشاره نمود. این حرکت ناشی از گرانش ماه، خورشید و دیگر سیارات است. محور آن چرخش مانند یک فرفره مخروطی می باشد که هر 25800 سال این محور توسط زمین طی می شود. این محور هم اکنون در امتداد ستاره های قطبی می باشد ولی چندین سال دیگر این وضعیت تغییر می کند و دیگر نمی توان از این نشانه به عنوان جهت شمال استفاده نمود.

 

اثبات حرکت

آزمایش های زیادی انجام شده است که نشان می دهد زمین حول محورش در حال چرخیدن است و از معروف ترین این آزمایش ها می توان به آزمایش فردی فرانسوی در سال 1851 اشاره کرد. این فرد فرانسوی معتقد بود که زمین روی محور خودش می چرخد و بنا به نظریه آونگ ها می تواند که نوسان های خود را حفظ کند و در امتداد شمال و جنوب حرکت خواهد کرد و تا وقتی که نیروهایی آن را از حرکت باز دارند و در اینجا منظور نیروی اصطکاک هوا است. چند دلیل برای حرکت زمین وجود دارد که عبارتند از:

 

توالی روز و شب

حفظ محور زمین با مدار چرخش آن توسط زمین

نیروی گریز از مرکز در همه زمین وجود دارد ولی در استوا بیش تر از سایر نقاط می باشد.

 

یخ بودن زمین در دو قطب شمال و جنوب

خیلی از افراد فقط فکر می کنند که زمین دارای دو نوع چرخش است که یکی می تواند ایجاد کننده روز و شب باشد و دیگری می تواند سال ها و ماه ها را ایجاد کند. در این مطلب حرکت های زمین به همراه دلایل ایجاد آن حرکت ها را برای شما بررسی کردیم و امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

 

مطالب مشابه را ببینید!