مجله تاپ‌ناز‌

خواص صدف خوراکی برای سلامت و درمان بیماری ها با این خوراکی خاص

خواص صدف خوراکی

صدف خوراکی دارای فواید شگفت انگیزی برای سلامت بدن است و امروزه انواع مختلفی از این خوراکی خاص در بازار موجود است ولی شاید بعضی از خواص صدف آگاهی نداشته باشند.

صدف خوراکی امروزه به عنوان یکی از خوشمزه ترین غذاهای دریایی است که دارای فواید و خواص فوق العاده ای برخوردار است و نخستین پرورش آن در کشور ژاپن آغاز شد که استفاده غذایی از صدف خوراکی نقش مهمی را در سلامت ایفا می کند.

خواص صدف خوراکی برای سلامت

صدف خوراکی هم مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر مانند میگو و روغن ماهی دارای فواید فوق العاده ای است که در این بخش با برخی از خواص این ماده غذایی مفید آشنا می شوید.

بهبود کیفیت خواب

یکی از مهمترین خواص صدف کمک به بهبود خواب است زیرا دارای روی و منیزیم است و می تواند به فرد کمک کند تا خواب بهتری داشته باشد که برای بهبود عملکرد مغز، بازسازی و رشد سلول ها، خواب برای بدن نیاز است و همچنین باعث جوان ماندن و کاهش چین و چروک هم می شود.

بهبود خلق و خو

یکی دیگر از خواص خوب صدف به دلیل داشتن مقدار زیاد روی تقویت خلق و خوی افراد است. روی توسط بدن ذخیره نمی شود و این ماده غذایی باید از طریق رژیم غذایی تامین گردد که طبق مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی افزایش میزان روی در کودک باعث کاهش اضطراب و افسردگی می شود و مطالعات دیگر در مجله اروپایی نشان می دهد که مصرف کافی روی باعث کاهش خشم و افسردگی در خانم های باردار می شود.

رفع خستگی

کاهش سطح انرژی باعث اختلال در عملکرد بدن و ایجاد خستگی می شود که صدف باعث از بین رفتن خستگی می شود زیرا، دارای مواد معدنی و ویتامین به میزان کافی می باشد.

عملکرد بهتر مغز

آهن کم در مغز باعث کاهش تمرکز می شود و کمبود روی هم روی حافظه تاثیر می گذراد که از خواص صدف این است که سرشار از روی، آهن، اسید چرب امگا 3 و ب 12 می باشد و در نتیجه می تواند باعث بهبود عملکرد مغز می شود.

خواص صدف خوراکی

پیشگیری از ایجاد چین و چروک

داشتن ویتامین و مواد معدنی مانند منگنز، پتاسیم، نیاسین، آهن، ریبوفلاوین، تیامین و منیزیم از خواص خوب صدف است زیرا باعث حفظ کلاژن سازی در پوست می شود و در نتیجه از بروز چین و چروک روی پوست جلوگیری می کند.

بهبود سلامت قلب

صدف مقدار زیادی اسید چرب امگا 3 دارد و باعث کاهش محتوای کلسترول بد در جریان خون می شود و در نتیجه باعث سلامت قلب می شود.

بالا بردن قوای جنسی مردان

از جمله مواد غذایی بسیار مفید برای تقویت قوای جنسی مردان صدف است زیرا دارای مفدار زیادی آمینو اسید است و در نتیجه تحریک هورمون تستوسترون کمک می کند و باعث بهبود عملکرد جنسی در آقایان می شود، البته کمبود عنصر روی هم باعث کاهش نیروی جنسی در مردان می شود که صدف با دارا بودن روی، نقش مهمی در بهبود عملکرد جنسی دارد.

پایین آوردن فشار خون بالا

صدف به دلیل دارا بودن منیزیم و پتاسیم باعث کاهش فشار خون می شود و باعث آرام شدن رگ های خونی می شود. این غذای دریایی دارای ویتامین E است که باعث افزایش قدرت و انعطاف پذیری غشاهار سلولی می شود و از بدن در مقابل بیماری های قلبی محافظت می کند.

تقویت سیستم ایمنی

صدف به علت دارا بودن آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و ویتامین A  به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از بدن در مقابل بیماری محافظت می کند و با عوامل خارجی که قصد تاثیر مخرب بر روی سلول های سالم بدن را دارند مبارزه می کند.

استحکام استخوان

همانطور که می دانید کلسیم برای داشتن استخوان های سالم اهمیت بسیار زیادی دارد و بسیاری از افراد مسن از بیماری پوکی استخوان رنج می برند که صدف به دلیل دارا بودن مقادیر کافی کلسیم نیاز روزانه بدن به کلسیم را تامین می کند بنابراین مصرف صدف از ایجاد پوکی استخوان جلوگیری می کند.

کاهش وزن

صدف به عنوان یکی از غذا های دریایی جهت کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل محسوب می شود و در واقع از خواص صدف که باعث شده است به یک ماده شگفت انگیز تبدیل شود خاصیت کاهش وزن بودن آن می باشد، این غذای دریایی از کالری و چربی کم و مقادیر زیادی پروتئین برخوردار است، بنابراین برای آن دسته از افرادی که سعی در کاهش وزن دارند استفاده از صدف گزینه بسیار مناسبی است.

رفع آکنه

روی موجود در صدف به درمان آکنه کمک شگفت انگیزی می کند و همچنین سبب کاهش التهاب و پاک کردن منافذ پوست می شود و از بزرگ شدن منافذ پوست جلوگیری می کند بنابراین مصرف این غذای دریایی مفید سبب از بین رفتن آکنه می شود.

بهبود بینایی

مراقبت از چشم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که علاوه بر شیوه زندگی سالم و ورزش منظم مصرف صدف نیز به تقویت بینایی کمک می کند از این رو، مصرف مداوم این غذای دریایی با ارزش سبب بهبود عملکرد چشم در نور کم و پیشگیری از ایجاد آب مروارید می شود.

خواص صدف خوراکی

عوارض جانبی مصرف زیاد

صدف نیز مانند بسیاری از خوراکی ها از فواید و عوارض جانبی برخوردار است که عوارض جانبی مصرف بیش از حد صدف عبارتند از :

واکنش آلرژیک

بنا به گفته محققان تقریبا ۳/۵ تا ۴ درصد از افراد در سراسر جهان به آلرژی غذایی گرفتار هستند که بعضی از افراد به صدف آلرژی دارند که علایم آن عبارتند از: ورم دهان و صورت، بثورات پوستی، درد شکمی و همچنین اثرات خطرناک تر از قبیل شوک آنافیلاکتیک که به مرگ فرد منجر می شود.

عفونت باکتریایی

برخی صدف ها ممکن است دارای باکتری های خطرناک باشند و سلامت بدن را به خطر بیاندازند که در واقع باکتری های ویب ریو در آب های گرم زندگی می کنند و عوارض جانبی مصرف این دسته از صدف های آلوده عبارتند از : تب، سردرد، اسهال، استفراغ و واکنش های پوستی و در برخی موارد ممکن است فرد دچار شوک شود که در موارد شدید تر به مرگ منجر خواهد شد و افرادی که به بیماری خاص مبتلا هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض جانبی صدف آلوده قرار گرفته می شوند که در واقع یکی از راه داشتن صدف سالم و از بین بردن باکتری های موجود در صدف پختن آن ها می باشد.

هشدار ها در مورد مصرف صدف

۱.همانطور که گفتیم صدف سرشار از روی است که سبب مسدود شدن غیر طبیعی رگ ها می شود و در نتیجه فرد به بیماری قلبی و عروقی گرفتار می شود.

۲. صدف دارای مقادیر زیادی سدیم است بنابراین برای افرادی که از فشار خون بالا یا بیماری های قلبی رنج می برند توصیه نمی شود.

برای آشنایی با خواص مواد غذایی دیگر می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه را ببینید!