مجله تاپ‌ناز‌

رفتار با افراد احساساتی باید چگونه باشد و این افراد چه ویژگی هایی دارند؟

احساسات بخشی از زندگی هر انسانی است ولی در این میان افرادی هستند که احساسات بیشتری دارند و بر آنها حکم فرما است و در کل روحیه ای حساس دارند. رفتار با افراد احساساتی را باید دانست تا بتوانید آنها را به خوبی درک کنید.

فرد بالغ می تواند به منطق و عقل خود، تعادل ایجاد کند ولی بعضی از افراد میزان منطق شان بیشتر از احساسشان است و در بعضی دیگر احساساتشان بر منطق آنها غلبه می کند. گروه دوم جزو افرادی به حساب می آیند که بسیار حساس و احساساتی هستند. این افراد در مورد هر چیزی احساسات خود را بیشتر بیان می کنند و درک عمیقی از احساس دارند. این افراد دلسوز و با بینش هستند و حس همدردی آنها بالا است. همچنین خلاقیت در آنها بیشتر از دیگران است. اگر در زندگی خود با این افراد در تعامل هستید باید چگونگی رفتار با افراد احساساتی را بدانید.

نحوه رفتار با افراد احساساتی با شناخت ویژگی های آنان

پیش از چگونگی رفتار با افراد زود رنج، احساساتی، تند خو، عصبی، خونسرد و حتی افرادی که زیاد دروغ می گویند نیازمند این است که ویژگی های رفتاری این اشخاص به صورت کامل شناخته شود. در ادامه این بخش چند مورد از ویژگی های افراد احساسی را توضیح می دهیم.

 

نوسانات خلقی

حالات روحی این افراد سریع تغییر پیدا می کند. مثلا تماشای فیلم غم انگیز یا بودن در یک اجتماع دوستانه حالت احساس آنها را تغییر می دهد.

 

احساس مسئولیت بالا

این افراد بیش از بقیه احساس دیگران را درک می کنند، به شرایط دیگران، محیط زیست، شرایط کاری و انواع مسائل مختلف مسئولیت بیشتری دارند.

 

تصمیم گیری های عجولانه

این افراد در گرفتن تصمیم های خود احساسی عمل می کنند و ممکن است در قرار گرفتن شرایط احساسی به صورت ناگهانی عجولانه تصمیم بگیرند، ولی معمولا افراد منطقی زمان بیشتری را برای گرفتن تصمیم های خود صرف می کنند.

رفتار با افراد احساساتی باید چگونه باشد و این افراد چه ویژگی هایی دارند؟

درک و اهمیت دادن به دیگران

افراد احساساتی به دلیل عاطفه ای که دارند دیگران را بهتر درک می کنند و به راحتی با افراد دیگر همدلی و هم دردی می کنند. همچنین آنها از ناراحت کردن دیگران رنج می برند و به همین دلیل در تصمیم های خود همیشه دیگران را در نظر می گیرند و به اطرافیان خود توجه دارند.

 

ساده بودن و انجام رفتارهای کودکانه

این اشخاص به راحتی احساسات خود را بروز می دهند و به همین دلیل آنها از نظر دیگران افرادی ساده می باشند و شخصیت پیچیده ای هم ندارند. همچنین برای آنها بیان و رها کردن احساسات کاری آسان است و به همین دلیل کودک درونشان فعل تر است و رفتارهای شادی بخش دارند.

 

ناتوانی در گفتن کلمه نه

افراد احساساتی به دلیل اینکه نمی خواهند کسی از آنها رنجیده خاطر شود و به دلیل اهمیت بالایی که برای دیگران قائل هستند، قدرت نه گفتن را ندارند و همیشه دیگران را بر خود ترجیح می دهند.

 

ابتلا به افسردگی و اضطراب

این اشخاص به دلیل عواطف و احساسات عمیق و همچنین اهمیت بالایی که برای دیگران قائل می شوند، فشار روحی بیشتری را تجربه می کنند و به همین دلیل روحیه آنها آسیب پذیرتر است و همچنین این افراد اضطراب زیادتری نسبت به بقیه دارند. پس بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

چندین ویژگی دیگر افراد احساساتی

  • سریع عصبانی می شوند.
  • انتقاد کردن برای آن ها مثل یک خنجر می باشد.
  • بیشتر از افراد دیگر دچار سو تفاهم می شوند.
  • حس ششم آنها قوی است.
  • به راحتی افکار دیگران را می خوانند و متوجه دروغ و یا پنهان کاریشان می شوند.

 

نحوه برخورد صحیح با افراد احساساتی و بسیار حساس

بعد از شناخت ویژگی های افراد احساساتی وقتی در زندگی با این افراد روبرو می شویم با ید طرز رفتار با آنها را بدانیم تا مشکلات هیجانی آنها را تقویت نکنیم و بهتر آنها را درک کنیم.

 

 دلداری و گوش دادن به احساسات

افراد احساساتی دوست دارند که با دقت به حرف هایشان گوش دهید، وقتی صحیت های او با صبر و حوصله گوش کنید آنها حس می کنند که تنها نیستند و حس آرامش و راحتی پیدا می کنند.

 

آرامش دادن

بهترین روش برای درک کردن و آرامش دادن به فرد احساساتی ابراز همدردی و حمایت کردن از او است. فرد احاساسی ممکن است به دلیل هیجان بالایی که دارد چیزی که در ذهنش می گذرد را نتواند به درستی بیان کند. سعی کنید به آنها آرامش دهید و وضعیت شان را درک کنید.

 

نشان ندادن واکنش

به پاسخ ها و یا حرف های تحریک کننده یک فرد احساساتی یا هیجانی واکنش نشان ندهید زیرا این شخصی تحت فشار زادی است و نیاز به مراقبت و توجه دارد. اگر این فرد را سرزنش کنید یا از او دوری کنید این فرد بیشتر دچار آسیب می شود و ممکن است زمینه سازی بیماری روانی در وجودش شود.

 

قضاوت نکردن

چنانچه شخصی احساساتی شما را برای گفتن حرف هایش انتخاب کرد حتما معتقد است که شما او را درک می کند. پس در بین صحبت هایش با آنها ا کلماتی مانند تو باید یا تو نباید استفاده نکنید. آنها را مورد قضاوت قرار ندهید آنها را مورد قضاوت قرار ندهید تا بتوانید خیلی راحت به آنها کمک کنید.

 

تقویت احساسات مثبت

افراد احساساتی گاهی تحت تاثیر هیجانات زندگی خود تجربه ها و خاطرات تلخ زندگی را به یاد می آورند و تصور می کنند زندگی برای آنها عادلانه نیست. بهترین روش برای رقتار با افراد احساساتی در این مواقع این است که به آنها خوب گوش کنید زیرا با گفتن حرف هایی که در ذهن آنها می گذرد حس آرامش بیشتری می کنند و دلهره آنها کمتر می شود.

بعد از اینکه حرف هایشان به پایان رسید شما باید با گفتن خاطرات و اتفاقات خوب زندگی اش و اینکه در مسیر زندگی آینده اش اتفاقات بهتری می افتد به او دلداری بدهید و با مثبت گرایی امید را در دل او زنده کنید.

مطالب مشابه را ببینید!