مجله تاپ‌ناز‌

روانشناسی اسباب بازی برای کودکان | بررسی اسباب بازی از نظر روانشناسی

روانشناسی اسباب بازی برای کودکانیکی از موضوعات مهم در صنعت تولید اسباب بازی به شمار می رود. این روزها در این صنایع به بررسی ویژگی های روانشناسانه هر یک از وسایل بازی می پردازند و بر این اساس طراحی و تولید آن ها را انجام می دهند. در این خصوص باید به ویژگی های اسباب بازی هایی که برای کودک خود خریداری می کنید نیز دقت داشته باشید و آن ها را با در نظر گرفتن این اصول انتخاب کنید. در این گزارش بیشتر در این رابطه به بحث و گفت و گو می پردازیم.

روانشناسی اسباب بازی برای کودکان

اهمیت بررسی روانشناسی اسباب بازی

برای خرید هلیکوپتر کنترلی، عروسک های باربی و انواع وسایل بازی کودکانه باید حتما ویژگی های روانشناسی آن ها را بررسی کنید. وسایل بازی مانند غذایی برای روح و روان کودکان عمل می کنند. به همین خاطر رعایت استاندارهای این اقلام از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بخش مهمی از زندگی هر کودک را اسباب بازی های او تشکیل می دهد. شاید بیشتر از این که فرزند شما با همسالان خود در ارتباط باشد، اسباب بازی های خود را می بیند! به این ترتیب وسایل بازی کودک کم کم تبدیل به دوستان همیشگی او خواهند شد.

به همین خاطر بررسی کارکردهای روانشناسی وسایل بازی کودکان اهمیت دارد. هر یک از وسایل بازی از کارکرد ویژه ای برخوردار هستند و اثرات مختلفی بر کودکان بر جای می گذارند. برخی از آن ها با کارکرد مثبت معرفی می شوند و برخی نیز کارکرد منفی به همراه دارند.

روانشناسی اسباب بازی

بررسی تاثیر اسباب بازی در فرایند رشد روانی کودک

در روانشناسی اسباب بازی برای کودکان به جایگاه این لوازم در رشد روانی کودکان نیز توجه ویژه ای می شود. این اسباب بازی ها مهارت های ذهنی و فکری فرزندان شما را تحت تاثیر قرار می دهند. برخی گمان می کنند که اسباب بازی ها تنها برای جنب و جوش جسمی و حرکتی کودکان مفید واقع می شوند. اما این اشتباه فاحشی است! از نظر روانشناسی اسباب بازی برای کودکان، تحرکات ذهنی از مهمترین مزایای استفاده از این وسایل بازی است و در این زمینه تاثیر بیشتری بر جای می گذارند.

همزمان با رشد جسمی کودک و مهارت های مختلف او در استفاده از اسباب بازی، مهارت های ذهنی و فکری او نیز تقویت خواهد شد. به همین خاطر باید در انتخاب وسیله بازی فرزند خود در این سنین دقت بالایی داشته باشید. برای انتخاب هر یک از وسایل بازی باید به اصول روانشناسی در این حیطه توجه شود. اولین اصل روانشناسی اسباب بازی برای کودکان برقراری ارتباط بین کودک و اسباب بازی مورد نظر است. در این خصوص سن و سال بچه ها نیز مورد توجه قرار می گیرد.

بررسی اسباب بازی از نظر روانشناسی

اسباب بازی مخصوص کودکان زیر 6 ماه

برای انتخاب یک وسیله بازی مناسب باید به رنج سنی فرزند خود دقت داشته باشید. کودکان در هر یک از رده های سنی رشد خود، توانایی های به خصوصی دارند و باید بر این اساس اسباب بازی مناسبی برای آن ها خریداری شود. به طور مثال یک کودک 6 ماهه قادر به استفاده از ماشین کنترلی نیست! از این رو باید برای او اسباب بازی های مناسب تری خریداری شود.

کودکان در این سن با حواس پنجگانه خود بیشتر آشنا می شوند. به این ترتیب انتخاب وسایل بازی که کودک آن ها را بگیرد و یا به دهان ببرد، بیشتر توجه او را جلب می کند. به این ترتیب باید به ساختار وسیله بازی مورد نظر خود دقت داشته باشید. همچنین وضوح رنگ به کار رفته در هر یک از این وسایل بازی نیز یک اصل اساسی است که مورد توجه کودکان در این رده های سنی قرار می گیرد. بچه ها تا 6 ماهگی بیشتر از هر چیز جذب رنگ آمیزی وسایل اسباب بازی خود می شوند.

بررسی اسباب بازی از نظر روانشناسی

اسباب بازی مناسب کودکان 6 تا 18 ماهه

از منظر روانشناسی رشد کودکان، این رده سنی زمان دست ورزی کودک شما است. در این رنج سنی کودک باید بتواند، اشیا را به خوبی در دست بگیرد و آن ها را رها کند. اسباب بازی هایی که برای این دسته از بچه ها مناسب هستند، اغلب ساختار نرمی دارند و به سادگی در دست کودک جای می گیرند. این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در بررسی اسباب بازی از نظر روانشناسی به دوره دندان در آوردن کودکان نیز اشاره می شود. بهتر است از انواع وسایل بازی بی خطر برای به دهان بردن کودک استفاده شود. به این ترتیب خارش و سوزش لثه های کودک نیز تسکین می یابد.

اسباب بازی مناسب کودکان 3 ساله

در این مرحله از رشد کودک، مهارت های بینایی او تقویت می شوند. به این ترتیب باید وسایل بازی مخصوص این رده سنی با در نظر گرفتن این مشخصه رشد بچه ها انتخاب شوند. کودکان در این سنین با محیط اطراف خود آشنایی بیشتری پیدا می کنند. در بررسی اسباب بازی از نظر روانشناسی انواع رنگ ها و اشیای مورد علاقه کودک مورد توجه قرار می گیرند. کودک در این رده های سنی به شناسایی اشیا و رنگ ها در محیط بیشتر علاقه نشان می دهد. پس باید از لوازم بازی که چنین نیازهایی را در کودکان برآورده کند، استفاده به عمل آورید. با استفاده از وسایل بازی مناسب برای این رده های سنی حواس مختلف آن ها بیشتر تقویت شده و ادراک او نسبت به محیط اطراف افزایش می یابد.

اسباب بازی مخصوص بچه های 4 تا 5 ساله

با بررسی اسباب بازی از نظر روانشناسی، ویژگی های اسباب بازی های مناسب این رده های سنی نیز مشخص می شود. بچه ها در این رده سنی آغاز به مشاهده بیشتر می کنند. آن ها باید دست های خود را با حرکت چشم هماهنگ کنند. از این رو خرید انواع کتاب های قابل شست و شو و رنگی برای آن ها مفید واقع می شود. وسایل بازی مانند بلز و بازی های موزیکال نیز در این سنین بسیار پر فایده هستند و فرایند رشد کودک را تسریع می کنند.

کودکان در این سنین بیشتر با تصاویر کتاب ها ارتباط برقرار می کنند. به همین خاطر بهتر است، پیش از خرید تفنگ ساچمه ای و وسایل جنگی اسباب بازی، به فکر خرید کتاب های آموزشی کودکانه باشید!

نکات روانشناسی برای خرید اسباب بازی

برای خرید هر یک از وسایل بازی پسرانه و دخترانه باید از چند نکته زیر پیروی کنید:

1-     در خرید انواع وسایل بازی از ماشین کنترلی آفرود پسرانه گرفته تا عروسک های بامزه دخترانه باید به علایق و خواسته های فرزند خود دقت داشته باشید.

2-     این اسباب بازی ها را با در نظر گرفتن جنسیت کودک خریداری نمایید.

3-     به کارکردهای فیزیکی اسباب بازی مورد نظر نیز دقت داشته باشید.

4-     استقلال عمل کودک را در استفاده از اسباب بازی انتخابی خود در نظر بگیرد.

جمع بندی

در این گزارش با بهترین اسباب بازی ها برای رده های سنی مختلف از نظر روانشناسان حوزه کودک و نوجوان آشنا شدید. همچنین روانشناسی اسباب بازی های امروزی را نیز بررسی کرده و با ویژگی های رشد رده های سنی مختلف کودک آشنا شدیم. هر یک از کودکان در طول دوره های مختلف از زندگی خود به اسباب بازی های به خصوصی نیاز دارند. آن ها از انواع وسایل بازی برای افزایش کیفیت حرکات خود استفاده می کنند. این لوازم مهارت های فرزند شما را تقویت می کنند و به همین خاطر مورد توجه قرار گرفته اند.

مطالب مشابه را ببینید!