مجله تاپ‌ناز‌

دلیل صدا دادن فک چیست و چگونه درمان می شود

صدا دادن فک می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از آن جمله می توان به جویدن، شکستن اجسام صفت، اسپاسم، آرتروز فک، شکستگی، در رفتگی فک، مال اکولژن، سندروم درد میوفاشینال، عفونت های فک و دهان، استرس، تومور و آپنه خواب اشاره نمود.

مفاصل و عضلاتی که در فک وجود دارد وظیفه حرکت دادن در موقع صحبت کردن و جویدن را به عهده دارند. چنانچه ناهنجاری در عملکرد مفاصل به وجود آید باعث ایجاد مشکلاتی مانند صدا دادن فک برای فرد پیش می آید. بعضی از مواقع صدا دادن یا درد به دلیل عملکرد اشتباه آن است. بعضی از مواقع مشکلات موجود در دیگر قسمت های حفره دهان و روی مفاصل بدون اثر نیم باشد. در این رابطه به صورت کامل بررسی می کنیم که دلیل این اختلال در موقع باز کردن دهان چه می باشد.

 

صدا دادن فک

دلیل صدا دادن فک

صدا دادن فک در موقع باز کردن دهان خیلی از اوقات اتفاق می افتد که  موقع باز کردن مفصل طرفین فک که دهان را باز و بسته می کند صدا شنیده می شود. این موضوع به دلیل سفتی تاندو نو عضلات است که ایجاد می شود فک سما را به یک سو می کشد. این باعث می شود که فک از محل خودش خارج گردد که این صدا از محل تحت فشار شنیده می شود و به آهستگی به سوی داخل یا خارج موقع خمیازه کشیدن، جویدن و غذا خوردن حرکت می کند.

عوامل متعدد باعث صدا دادن فک می شود مانند دندان قروچه و ساییدن دندان ها در شب، ترومای ضد ضربه حاد، نامرتب بودن دندان ها، اختلال عضله که باعث خوب کار نکردن عضلات فک می شود، آسیب دیدن دیسک که گاهی تمام این ها برای از دست دادن دندان یا استفاده از دندان مصنوعی نامناسب است و باعث می شود یک بایت بیشتر از حد بسته شود و این مشکل باعث ناهماهنگی دیسک در ارتباط برجستگی انتهای استخوان فک است. در این موقع با صدای خش خش یا تق تق به نظر می رسد اگر از نظر مشکلات وضعیت قرار گرفتن ممکن است به حالت خلفی کندیل در فضای ناهماهنگی دیسک ایجاد گردد که دلیل اصلی آن جابجا شدن دیسک در فک است که دیسک غضروف در محل خودش قرار بگیرد و توسط عضله هدایت شود.

موقع حرکت مفصل فک گیجگاهی ترکیبی از یک حرکت باز و بسته کردن می باشد که همراه با یک لغزش در عملکرد درست آن است. هماهنگی میان اعصاب و عضلات جونده که به سلامت دیسک و مفصل در روابط مناسب میان دندان ها بستگی دارد. این مشکل اغلب در خانم های سی تا پنجاه سال که دچار ناهماهنگی فکی می باشند رخ می دهد. در افرادی که سندروم مادرزادی خاص دارند این موضوع بیشتر دیده می شود.

دلیل اختلال در مفصل

نا هماهنگ بودن مفصل گیجگاهی فک بیشتر به دلیل تغییر محل و خوردگی دیسک، آرتریت غضروف مفصل و آسیب دیدگی مفصل به دلیل ضربه های شدید با نیرو شدن کم که اثر مستمر دارد به دلیل اعمال نیرو بیش از حد عضلات جونده با روابط نادرست دندان حاصل خواهد شد. عضلات مفصل جویدن با فعالیت شدید دچار ضعیف شدن و خستگی می شود. با فشار شدید دندان روی هم دندان قروچ یا ساییدن دندان موقع بیدار شدن است.

صدا دادن فک

نشانه ها و درمان این مشکل

کسانی که مشکل صدا دادن فک و مشکلات مربوط به دیسک دارند امکان دارند از علائمی نظیر؛

  • دندان قروچه
  • سردرد هنگام بیدار شدن
  • سرگیجه
  • درد گوش یا مسدود شدن گوش
  • قفل شدن فک
  • صدای زنگ در گوش
  • گردن درد

صدا دادن فک

اولین راه در موقع ابتلا به این بیماری باید نخست از همه اقدام به درمان کنید که برطرف نمودن و اصلاح مشکل دندان ها به حساب می آید. درمان با توجه به شرایط هر شخصی متفاوت است که شامل درمان های ترمیمی، پروتز و ارتودنسی می شود. با توجه به این که نباید فرد بیش از حد دهان خود را باز نگه دارد و عمل هایی که باعث می شود تا فک دو طرفه موقع غذا خوردن خمیازه کشیدن با دهان نیمه باز و خوردن لقمه کوچک اقدام برای پیشگیری از خراب شدن سطح مفصلی فک انجام دهد.

در موقع درد فک اگر شکل پیشرفته بود به جراحی نیاز است و باید فرد کار را به تعویق بیندازد که به احتمال زیاد فک با حالتی در رفتگی عادی است. یعنی فک هر چند وقت یک بار بیرون آمده و فرد مجبور می شود که آن را جا بیندازد که مسئله دردناک و آزار دهنده است. در رفتن فک در موقعی که حرف زدن به وجود می آید در کسی که اقدام به درمان نمی کند از غذا خوردن لذت نمی برد زیرا فک دائم جابجا می شود.

صدا دادن فک

روش تشخیص اختلال فک

بعضی از مواقع بعضی از افراد با مشکل صدا دادن فک روبرو هستند ولی خبر ندارند زیرا بیماری در مرحله نخست وجود دارد ولی خود شخصی آن را نمی شوند. تشخیص آن در مرحله نخست با دندانپزشک می باشد که در موقع درمان نشدن فرد موقع غذا خوردن متوجه صدا می شود. برای فهمیدن به این موضوع می توان از شخصی کمک گرفت که در روبروی شما بایستد و انگشت خود را روی مفاصل گیجگاهی قرار دهد. شما در این موقع به آرامی دهان خود را باز کنید اگر مفصل مشکل نداشته باشد در یک خط مستقیم در یک راستا حرکت می کند. اگر ایراد مفصلی داشته باشد دهان به سوی مختلف حرکت خواهد کرد که در آن لحظه به زیر انگشت آن شخص روبرو هم ضربه وارد می شود.

 

صدا دادن فک

درمان با جراحی

هر چه زودتر دلیل صدا دادن فک تشخیص داده شود و درمان صورت گیرد با دردسر کمتری فرد مواجه می شود. چنانچه این عارضه پیشرفته شد باید با اقداماتی جدید درمان صورت پذیرد و اگر نیاز به جراحی است برای فرد بیمار در نظر گرفته شود. جراحی کردن فک وقتی که بیماری در مرحله پیشرفته قرار می گیرد در نظر گرفته می شود. قبل از انجام دادن جراحی باید به وضعیت دندان توجه نمود و اقدامات لازم را در نظر داشت و انجام داد. گاهی برای درمان در موقع جراحی باید مفصل کوتاه تر شود که قسمت تخریب شده در نظر گرفته شود. وقتی که پس از جراحی فک به مدت 1 ماه و نیم بسته می شود و بعد از آن به بیمار فیزیوتراپی پیشنهاد می شود. انتخاب کردن یک جراح ماهر برای کار ضروری که به راحتی بتواند عمل را انجام دهد و باعث آسیب و فلج شدن نصف صورت نشود حتما نیاز است.

 

صدا دادن فک

چند توصیه کاربردی برای صدا ندادن فک

  • از مواد غذایی که حاوی امگا ۳ است بیشتر استفاده نمایید.
  • در صورت درد می توانید از مسکن مثل: استامینوفن با تجویز پزشک استفاده نمایید.
  • برای پیدا کردن دلیل اصلی این درد حتما با دندانپزشک و پزشک متخصص مشورت و کمک نمایید.
  • چنانچه موقع خواب دندان های خود را به هم فشار می دهید از محافظ دندان در موقع خواب استفاده نمایید.
  • اگر موقع صحبت کردن با تلفن یا گوشی موبایل برای نگه داشتن گوشی از گردن و شانه کمک می گیرید و از دست ها استفاده نمی کنید حتما این کار را ترک کنید.

مطالب مشابه را ببینید!