مجله تاپ‌ناز‌

راهکارهایی برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در یخچال

نحوه نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در یخچال

بسیاری از ما فکر می کنیم که با قرار دادن مواد غذایی در یخچال و فریزر خود به خود از آنها نگهداری می شود ، بهتر است برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی و هزینه های گزاف ماهانه به نکات ذکر شده در این مقاله توجه کنید، جالب است بدانید نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر اصول خاص خود را دارد در ادامه این مقاله به این موارد می پردازیم.

برخی مواد غذایی را در فریزر قرار دهید

 فریزر کردن یکی از راه های نگهداری مواد غذایی است اما باید به این نکته توجه کنید که کدام یک از مواد غذایی برای فریزر کردن مناسب هستند و چه مدت می توان آنها را درون فریزر قرار داد.

انواع گوشت با توجه به قابلیتی که دارند بهتر است در فریزر نگهداری شوند ، اگر گوشت ها در یخچال قرار بگیرند سریعا فاسد می شوند، مدت زمان صحیح نگهداری گوشت در فریزر ۹ ماه است ، جالب است بدانید گوشت ها نیز تفاوت هایی در مدت نگهداری دارند ، برای مثال گوشت گوسفند را می توان ۹ ماه در فریزر نگهداری کرد، گوشت گوساله را تا حداکثر ۶ ماه و گوشت مرغ و.. را تا یکسال ، ماهی و میگو را نیز می توان تا مدت ۶ ماه در فریزر نگهداری کرد.

بهترین روش فریز کردن سبزیجات تازه، نیم پز کردن آنهاست، سبزیجاتی همچون کاهو یا کلم که به سبزیجات برگی معروفند یا گوجه فرنگی و…که حجم آب فراوانی دارند به خوبی منجمد نمی شوند.

بهتر است برای فریز کردن مواد غذایی از ظروف نگهدارنده درب دار استفاده کنید، اگر مواد غذایی را در اندازه هایی کوچکی فریز کنید سرعت فریز و یخ زدایی آن افزایش می یابد.

راهکارهایی برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در یخچال

لبنیات

بهتر است برای نگهداری لبنیات آنها را در فریزر قرار دهید و منجمد کنید، انواع لبنیات را می توان تا فرا رسیدن تاریخ انقضا فریز کرد ، اما وقتی تاریخ انقضای آن بگذرد دیگر قابل مصرف نیست.

پنیر های خشک و کره را می توان تا ۶ ماه در فریزر قرار داد، شیر پاستوریزه را هم می توان به مدت حداکثر ۶ ماه در فریزر قرار داد اما به این نکته توجه کنید که بعد از یخ زدایی ، پاکت شیر را تکان دهید تا چربی هایی که ته نشین شده اند به خوبی مخلوط شوند ، ماست و خامه نیز جزو لبنیات هایی هستند که می توان آنها را در فریزر قرار داد اما بعد از یخ زدایی بافت اولیه خود را از دست داده و آبکی می شوند.

مطلب مشابه: علت برفک یخچال و روش های از بین بردن برفک

میوه و سبزیجات

مدت نگهداری میوه و سبزیجات متفاوت است، بهترین مکان نگهداری برای میوه ها و سبزیجات یخچال است، اما برخی از میوه ها مانند موز، آناناس ، انبه و … به سرما و هوای خنک حساس هستند پس بهترین مکان برای آنها خشک و به دور از رطوبت و گرما است.

میوه هایی همچون توت فرنگی و هلو بهتر است در فضای خنک یخچال نگهداری شوند چون سریعا فاسد و خراب می شوند و باید آنها را حداکثر ظرف مدت ۴ روز مصرف کرد.

برخی از میوه ها همانند آلو، گوجه فرنگی، خیار و کاهو به مدت ۷ روز یعنی یک هفته در یخچال باقی می ماند،یکی از میوه هایی که مدت طولانی در یخچال باقی می ماند سیب است،بهتر است در هنگام خرید میوه ، میوه هایی همچون سیب، گلابی و مرکبات را بخرید و اگر قصد خرید الباقی میوه ها را دارید توصیه می شود مقدار خرید را محدود کنید و به اندازه دو الی سه روز بخرید.

یک دیگر از نکاتی که لازم است در ارتباط با میوه ها بدانید این است که برخی از میوه ها گازی به نام اتیلن را در خود دارند هنگام آزادسازی این گاز میوه سریع تر می رسد و در نتیجه زمان نگهداری آن کاهش پیدا میکند پس بهتر است آنها را از همان ابتدا جدا کنید.

بعد از خرید میوه ها را برحسب مدت نگهداری درجه رسیدگی و سفتی دست چین کنید، سپس با استفاده از روزنامه یا برگه های باطله آن ها را جدا از هم بچینید تا اگر میوه ای دچار پوسیدگی شد به میوه های دیگر سرایت پیدا نکند.

سبزیجاتی مانند کرفس و کلم را می‌ توان به مدت ۷ تا ۱۴ روز در یخچال نگه داشت اما بهتر است سبزیجاتی که دارای برگ هستند را بیشتر از یک تا دو روز در یخچال نگهداری نکنید، دقت کنید که بادمجان خیار و… به دور از گوجه فرنگی نگه دارید.

راهکارهایی برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در یخچال

باقیمانده غذا

اگر غذایی را پخته اید و مقداری از آن باقی مانده بهتر است آن را دور نریزید یا در فضای آشپزخانه رها نکنید ، زیرا در این حالت غذا بافت خود را از دست میدهد و همچنین باعث کاهش تکثیر باکتری ها میشود.

بهتر است غذا را در ظروفی با قطر حدود ۵ سانتیمتر بریزید و آنها را در یخچال نگهداری کنید،همچنین دقت کنید که باقیمانده غذا را بیشتر از ۲ ساعت در آشپزخانه رها نکنید ،این مدت در فصل گرم سال یعنی تابستان کاهش می یابد زیرا هر چقدر که ماندن مواد غذایی در  دما و فضای آشپزخانه بیشتر باشد احتمال رشد باکتری نیز بیشتر خواهد بود.

سعی کنید غذاها را سریعاً مصرف کنید زیرا بیشتر از ۴۸ ساعت قابل نگهداری نیستند و همچنین بعد از آن که مواد و غذای باقی مانده را برای مصرف دوباره از یخچال خارج می کنید، بهتر است آن را در دمای ۱۶۵ درجه گرم کنید.

مطلب مشابه: دلیل صداهای یخچال چیست و چگونه رفع می شوند؟

انجماد زدایی

انجماد زدایی نیز اصول خاص خود را دارد، بهتر است برای انجماد زدایی مواد غذایی را در دمای گرم اتاق قرار ندهید زیرا این کار باعث افزایش رشد باکتری ها و تکثیر آنها میشود،یکی از راه های انجماد زدایی این است که مواد غذایی را درون یخچال قرار دهید اما ممکن است باز شدن یخ زمان بر شود،اگر برای یخ زدایی عجله دارید می توانید از مایکروویو استفاده کنید، زیرا یکی از بهترین گزینه ها برای انجماد زدایی است ، اما توجه کنید که شیوه صحیح این دستگاه را انتخاب کنید.

یکی دیگر از راههای انجماد جدایی قرار دادن مواد درون ظرف آب با دمای کمتر از ۲۱ درجه سانتیگراد است.

راهکارهایی برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در یخچال

تاریخ انقضا

زمانی که برای خرید به بازار می روید حتماً به تاریخ انقضای مواد غذایی توجه کنید زیرا بسیاری از مواد غذایی تاریخ گذشته است یا زمان فرا رسیدن انقضای آنها نزدیک است،توجه کردن به تاریخ انقضا به شما کمک می کند تا بتوانید مواد غذایی را انتخاب کنید که مدت نگهداری آنها را می دانید.

در این مقاله سعی کردیم شما را با شیوه های نگهداری مواد غذایی و همچنین مدت زمان نگهداری برخی از این مواد آشنا کنیم، امیدواریم با خواندن این مقاله کمک شایانی به شما در جهت جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی و همچنین نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در یخچال کرده باشیم.

مطلب پیشنهادی: دلایل گرم شدن قسمت فریزر یخچال و رفع این مشکل

مطالب مشابه را ببینید!