مجله تاپ‌ناز‌

آموزش طرز تهیه گوشت و لوبیا اصفهانی (کاشانی) غذای خوشمزه

طرز تهیه گوشت و لوبیا اصفهانی و کاشانی

گوشت لوبیا یا آبگوشت لوبیا سفید کاشان (گوشت و لوبیا اصفهانی) یکی از غذاهای ایرانی سنتی و لذیذ است که بیشتر در شهرهای کاشان و اصفهان طبخ میشود. لوبیا و گوشت در قابلمه های مسی تهیه شده و بیشتر به عنوان غذای نذری محرم، غذای نذری ماه رمضان یا ایام فاطیمه و بقیه روزهای سال به عنوان شام یا ناهار پخته میشود. برای تهیه این غذای خوشمزه به مواد زیادی نیاز نیست و پس از مطالعه این مطلب میتوانید برای تهیه آن دست به کار شوید.

آموزش طرز تهیه گوشت و لوبیا اصفهانی (کاشانی) غذای خوشمزه

مواد لازم

جهت طبخ این غذا برای شش نفر به ۴۰۰ گرم گوشت گوسفند با استخوان، ۲۰۰ گرم لوبیا سفید، یک عدد پیاز درشت و دارچین، زردچوبه، فلفل و نمک به مقدار لازم نیاز دارید.

طرز تهیه

مرحله اول مربوط به خیساندن لوبیا است. گوشت و لوبیا در واقع نوعی آب گوشت محلی کاشانی و اصفهانی محسوب میشود. اولین کاری که باید انجام دهید، خیس کردن لوبیا سفید از شب قبل و عوض کردن چندباره آب آن میباشد. با این کار علاوه بر گرفتن نفخ لوبیاها، هضم آن را هم آسان تر کرده اید.

پیاز را به شکل درشت خرد کرده و بعد مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و حرارت گاز را روی متوسط قرار دهید. بعد از این که روغن به اندازه کافی داغ شد، پیازهای خرد شده را به آن اضافه کرده و خوب تفت دهید.

بعد از این که پیازها سبک شدند، گوشت گوسفند را اضافه کرده و بعد مقداری دارچین، زردچوبه و فلفل به گوشت اضافه کنید تا مزه دار شود. زمانی که گوشت کمی سرخ شد و رنگ آن عوض شد، آب جوش و لوبیاها را اضافه کرده و بعد حرارت شعله گاز را ملایم کنید و در قابلمه را روی آن قرار دهید تا گوشت به خوبی پخته شود.

لوبیا و گوشت باید کاملا نرم شوند. به آخرای پخت که رسیدید، نمک غذا را تست کنید. بعد از این که گوشت و لوبیا پخته شد، میتوانید آن را با برنج چلو یا باقالی پلو سرو کرده یا گوشت و لوبیا را از آبگوشت جدا کرده و آن را با گوشت کوب بکوبید و با نان بخورید.

طرز تهیه گوشت و لوبیا با سبزی

مواد لازم

برای طبخ این غذا به ۲۵۰ گرم گوشت گوسفندی، یک لیوان فرانسوی دسته دار لوبیا سفید، حدود ۶۰۰ گرم تره، جعفری و شنبلیله، یک لیوان فرانسوی دسته دار برنج، یک عدد پیاز، زردچوبه، دارچین، فلفل و نمک به مقدار لازم نیاز دارید.

طرز تهیه

خورشت گوشت و لوبیا کاشان با سبزی، طعم متفاوت تری از نسخه بدون سبزی آن دارد. با اضافه کردن سبزی هایی مثل شنبلیله، جعفری و تره، طعمی خاصی به این غذا میبخشید.

در مرحله اول باید گوشت و لوبیا را مقداری آب در قابلمه ریخته و ادویه ها و چهار قاچ پیاز به آن اضافه کنید روی گاز بگذارید تا پخته شوند. در این مرحله امکان استفاده از زودپز وجود دارد. در خصوص نسبت سبزی گوشت و لوبیا باید حواستان باشد که اگر ۵۰۰ گرم سبزی به کار میبرید، تره و جعفری باید بیشتر و مقدار شنبلیه هم به نسبت آنها باید کم باشد.

بعد از این که لوبیا و گوشت پخته شد، باید برنج خیسانده شده را با سبزی های خرد شده در قابلمه ریخته و در آن را بگذارید تا غذا به صورت کامل پخته شود. سرو گوشت و لوبیا کاشانی معمولا به شکل کوبیده است.

پس از این که این غذا به طور کامل پخته و آماده شد، آن را در ظرف ریخته و با گوشت کوب بکوبید. حواستان باشد که از گوشت کوب برقی استفاده نکنید، چون که سبزی ها در آن گیر کرده و به مشکل میخورید.

مطلب مشابه: آموزش طرز تهیه بریانی اصفهان با گوشت یا جگر سفید غذای معروف

طرز تهیه گوشت و لوبیا قرمز

طرز تهیه گوشت و لوبیا قرمز کاملا با غذای گوشت و لوبیا اصفهانی فرق میکند. جهت تهیه خوراک گوشت و لوبیا قرمز باید از ترکیب گوشت چرخ کرده، لوبیا چیتی پخته شده، فلفل دلمه، گوجه فرنگی رنده شده، رب گوجه فرنگی، پیاز، آب گوشت، فلفل سیاه، نمک و ادویه هایی مثل پودر پاپریکا و پودر سیر استفاده کنید.

جهت درست کردن این غذا اول پیاز و گوشت چرخ کرده را سرخ کرده بعد رب و ادویه ها را اضافه کنید. حالا پوره گوجه فرنگی را اضافه کرده و اجازه دهید تا آب گوجه بخار شود. در آخر لوبیا چیتی را جداگانه پخته و با آب گوشت به بقیه مواد اضافه کنید و صبر کنید تا خوراک جا بیفتد.

فوت و فن های طرز تهیه گوشت و لوبیا

عده ای برای خوش طعم شدن این غذا مقداری سبزی به آن اضافه میکنند. در صورتی که قصد انجام این کار را دارید، باید از شنبلیله جعفری و تره استفاده کنید ولی حتما حواستان باشد که مقدار شنبلیله کمتر از بقیه سبزی ها باشد. نیازی نیست سبزی ها را کاملا خرد کنید، دو تا سه برش روی سبزی ها کافی بوده و بعد آن را به آبگوشت اضافه کنید.

به کار بردن گوشت پر چرب، دنبه و قلم گوسفند باعث خوشمزه تر شدن این غذا میشود. اگر دنبه اضافه کردید، بعد از این که گوشت لوبیا به طور کامل پخته شد، دنبه را خارج کرده و با گوشت کوب خوب بکوبید و دوباره به غذا اضافه کنید.

اگر دوست داشتید میتوانید برای طبخ گوشت و لوبیا از گوشت شتر مرغ یا بوقلمون به جای گوشت قرمز استفاده کنید. جهت پخت گوشت و لوبیای اصفهانی میتوانید از زودپر هم استفاده کنید تا روند پخت غذای شما سریع تر انجام شود.

مطلب مشابه: خورش ماست اصفهانی | آموزش طرز تهیه خورش ماست اصفهانی غذای اصیل ایرانی

مطالب مشابه را ببینید!