مجله تاپ‌ناز‌

راهنمای برخورد با افراد کینه ای و نکاتی که باید دانست

برخورد کردن با افراد کینه ای نیاز به اصول و تکنیک های خاص دارد و شما باید روابط خود را سازماندهی کنید تا موقع برخورد با این دسته از افراد دچار مشکل نشوید. باید سعی کنید که دلیل ناراحتی و دلخوری را پیدا کنید و سپس از او عذرخواهی کنید و اگر مشکل با عذرخواهی حل نشد باید سعی کنید تا این کار اشتباه و خطای خود را جبران کنید تا او خوشحال شود.

بسیاری از افراد در روابط اجتماعی خود با این دسته از افراد آشنایی دارند، این افراد اغلب سخت با دیگران وارد رابطه می شوند و در صورتی که اشتباهی از سوی شما رخ بدهید با رفتارهای نادرستی از سمت آنها مواجه می شوید. وجود زودرنجی در این افراد و دیگر ویژگی ها باعث می شود که روابط آنها سختی ها و دشواری های خود را داشته باشد، همه ما باید گذشت را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم شاید افرادی در زندگی باشند که در حق ما بدی هایی کرده اند ولی ما با گذشت کردن از آن افراد می توانیم زندگی بهتری داشته باشید زیرا در صورت گذشت کردن نخستین فردی که به آرامش می رسد خود ما هستیم.

اگر از فواید گذشت در زندگی و در روابطی که داریم بیشتر آگاهی پیدا کنیم بدون شک این کار برای ما دشوار نخواهد بود ولی چطور باید این گذشت را به دیگران هم بیاوزیم؟ فهماندن این موضوع به افراد کینه ای کاری سخت است ولی شما در برخورد درست و قاطعانه با این افراد می توانید موضوعات مهمی را به آنها گوشزد نمایید و به آنها بفهمانید که گذشت کردن می تواند به آنها آرامش بیشتری بدهد.

روش برخورد با افراد کینه ای:

کینه جویی بیش از هر چیزی می تواند ذهن و جسم شما را پیر کنید پس برای دور شدن از این آسیب ها باید بعضی از تغییرات را در خود ایجاد کنید. اگر در زندگی شما فرد کینه ای وجد دارد که به شدت باعث آزار شما شده است باید بدانید که چطور با او رفتار کنید. این اشخاص به سختی از خطای دیگران چشم پوشی می کنند. آنها رفتارهای زننده ای دارند و گاهی ممکن است به شما بی احترامی کنند. باید بدانید که با این دسته از افراد چطور باید برخورد کرد که کمتر دچار آسیب شوید که در ادامه این مطلب این موضوع را بیشتر بررسی می کنیم.

راهنمای برخورد با افراد کینه ای و نکاتی که باید دانست

مغذرت خواهی کردن:

هنگام برخورد با این افراد باید در صورت بروز یک رفتار اشتباه از آنها عذرخواهی کنید اگر اشتباه از سوی شما رخ داده است باید به او نشان دهید که پشیمان هستید شما باید مسئولیت اشتباهات خود را به عهده بگیرید و به این اشتباهات اعتراف کنی در این صورت می توان دل فرد مقابل را نرم کرد و او را راضی نگه داشت. بهتر است که اشتباهات را جبران کنید. جبران کردن خطا ی تواند از شدت کینه ها کم کند و خوشحال کردن فرد مقابل گاهی حتی باعث می شود که این خطا از ذهن او برای همیشه پاک شود. اجازه دهی که به دیدگاه متفاوت شما پی ببرد و از سویی شما هم باید دیدگاه او را درک کنید. این گام در برخورد با افراد کینه با اهمیت است و باید از آن استفاده کنید.

 

رها کردن مسئله بعد از عذرخواهی:

بعضی از افراد به صورت مدام تلاش می کنند تا دیدگاه خود را نسبت به بعضی از مسائل از دیدگاه فرد مقابل تایید کنند. آنها در واقع به دیدگاه های دیگران به شدت اهمیت می دهند. اگر شما سعی می کنید مسئله را تکرار کنید حس کینه توزی را در او بیشتر می کنید. این افراد اغلب به مرور زمان و کم کم دست از کینه خود بر میدارند در نتیجه نیاز مداوم به جبران مسئله نیست. سعی کنید به او نشان دهید که از عصبانیت و ناراحتی او ترس ندارید و وانمود کنید که اوضاع به خوبی پیش می رود. گاهی باید جدی باشید و تکنیک های جدی بودن را جدی بگیرید.

چه کاری باعث جبران می شود؟

از او بپرسید که چه کاری می تواند این کدورت را از بین ببرد و جبران اشتباهات شما باشد، نیت خوبی که دارید در کنار عذرخواهی کردن از او گاهی می توانید تاثیر داشته باشد ولی در بعضی از موارد هم فرد نیاز دارد که شما کارهای دیگری برایش انجام دهید. پس باید در این مورد آمادگی داشته باشید که برای چشم پوشی کردن از اشتباه کاری برای او انجام دهید و یا به نحوی که دوست دارد از او طلب بخشش کنید.

 

این کینه چه دلایلی دارد؟

این کینه می تواند به دلایل مختلفی باشد پس باید بدانید که طرف مقابل شما چرا دچار کینه ورزی می شود و برای برخورد با این افراد کینه ای در زندگی باید به دنبال دلایل اصلی ایجاد کینه باشید. ممکن است این موضوع ناشی از رفتارهای شما باید و یا ممکن است مقصر فرد مقابل باشد بعضی از افراد ممکن است از انتقادهای شما دچار نفرت شوند و سعی کنند که از خودشان محافظت کنند. حساد، نداشتن اعتماد به نفس، مشکلات روحی و … می تواند از دلایل مهم در این مورد باشد.

 

دریافت حمایت مثبت از اطراف:

این موضوع بیشتر در محیط های کاری دیده می شود یعنی شما می توانید از همکارانی که چنین تجربه هایی داشته اند سوال کنید ممکن است رئیس با این افراد هم این رفتارها را داشته باشد به همین دلیل باید توجه کنید که آنها چه رفتارهایی را در مقابل انجام داده اند. در این بین باید به نکته ای توجه داشته باشید که گفتگوهای شما با همکارانتان تبدیل به بد گویی نشود که می تواند این موضوع در روابط کاری شما تاثیر زیاد داشته باشد.

 

بدتر شدن شرایط:

گاهی ممکن است این شرایط بدتر شود و در این شرای شما باید از حالت امیدواری دست بردارید زیرا ممکن است رئیس شما به همین راحتی از خطای شما چشم پوشی نکند و یا صحبت های شما درباره او باعث بدگویی شده باشد. اگر امکان ترک فضا را دارید، بهتر است پیش از بدتر شدن شرایط مکان را ترک کنید. اگر این امکان وجود دارد از حمایت های همکاران خود در این زمینه استفاده کنید سعی کنید تا حد ممکن کار را بدون شکایت و بدگویی پیش ببید تا از این راه تاثیرات منفی کینه توزی را کمتر کنید.

مطالب مشابه را ببینید!