مجله تاپ‌ناز‌

طرز تهیه آش دوغ ارومیه غذایی محبوب و پرطرفدار

آموزش طرز تهیه آش دوغ ارومیه

آش دوغ ارومیه، یکی از آش های محبوب و پرطرفدار در استان آذربایجان غربی است؛ این آش در استان های مختلف کشور با دستور پخت های متفاوت تهیه میشود، آش دوغ ارومیه مشابهت زیادی به آش دوغ اردبیلی دارد، اما جالب است بدانید، هر کدام از این آش های پرطرفدار دستور پخت و خواص مخصوص به خود را دارند.

از اصلی ترین خواص آش دوغ ارومیه می توان به، تقویت قلب و رفع یبوست اشاره کرد؛ تمام مواد به کار رفته در این آرش خاصیت های فراوانی همچون فسفر، سدیم، پتاسیم ،مس و کلسیم را در خود جای داده اند که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، سوء هاضمه ،جلوگیری از عفونت های مختلف، کاهش کلسترول، تنظیم قند خون ،رفع چاقی و تسکین درد می شود.

آش دوغ ارومیه با دوغ غلیظ و سبزی کوهی تهیه میشود به همین دلیل طعم بی نظیری دارد، اگر شما هم قصد تهیه این آش دوغ خوشمزه را دارید، اما با دستور پخت آن  ناآشنا هستید در ادامه مقاله همراه ما باشید تا با دستور پخت این آش دوغ خوشمزه و مواد لازم برای پخت آن آشنا شوید.

طرز تهیه آش دوغ ارومیه غذایی محبوب و پرطرفدار

مواد لازم برای پخت آش دوغ ارومیه

لازم به ذکر است مواد نام برده شده در این مقاله مناسب برای حدود هشت نفر است، اگر شما قصد دارید این آش خوشمزه را برای افراد بیشتری یا کمتری بپزید،می توانید با استفاده از ضرب و تقسیم مواد را کاهش یا افزایش دهیم ،در ادامه مقاله همراه ما باشید تا با مواد لازم برای پخت این آش بی نظیر آشنا شوید.

  • دوغ محلی :۴ کیلوگرم
  • سبزی آش :یک کیلو گرم
  • بلغور :۲/۳ پیمانه
  • آرد: دو قاشق غذاخوری
  • فلفل سبز: ۵ عدد
  • کلم پخته: یک و نیم لیوان
  • سبزی کوهی: یک لیوان
  • نخود: یک لیوان
  • نمک، فلفل سیاه: به میزان دلخواه و لازم

دستور پخت آش دوغ ارومیه

در ابتدا برای تهیه آش دوغ ارومیه نخود را از شب قبل در آب خیس کنید، بهتر است آب نخود را هر یک ساعت تعویض نمایید تا نفع آن به صورت کامل از بین برود؛ سپس نخود را در قابلمه با اندکی آب بپزید، هنگامی که نخود ها به طور کامل پخت آنها را در آبکش بریزید تا آب آن جدا شود،   سپس نخود ها را کنار بگذارید و به سراغ سایر مراحل پخت بروید.

در مرحله دوم به یک و نیم لیوان کلم برگ پخته شده نیاز دارید که برای فراهم کردن آن باید کلم برگ را به صورت ورقه ای و باریک خرد کنید تا در آب پخته شوند، در ادامه سبزی کوهی را برش بزنید، سپس در قابلمه بریزید تا با میزان اندکی آب بپزد، بعد از پخت سبزی کوهی را آبکش کنید و کنار بگذارید.

در مرحله سوم قابلمه مناسبی را برای ۸ نفر انتخاب نمایید،دوغ محلی تازه و غلیظ را درون قابلمه بریزید، سپس ۵ عدد فلفل را کاملاً تمیز بشویید و درون قابلمه بیندازید؛ در مرحله بعدی بلغور را که از قبل در آب خیس کرده اید به ترکیبات اضافه کنید.

مطالب مشابه: طرز تهیه آش رشته + آموزش طرز تهیه آش لپه

طرز تهیه آش دوغ ارومیه غذایی محبوب و پرطرفدار

در این مرحله کاسه ای بردارید و آرد را درون آن بریزید، سپس یک ملاقه دوغ محلی و غلیظ را به آرد اضافه کنید، هم بزنید تا آرد گوله نشود و کاملاً درون دوغ حل شود؛ سپس ترکیبات داخل کاسه را به قابلمه اضافه کنید،در این مرحله یکی از نکات حائز اهمیت هم زدن مداوم دوغ است تا بریده نشود.

در مرحله پنجم سبزی آش را خرد کنید و زمانی که دوغ به جوش آمد به آن اضافه کنید، سپس به خوبی هم بزنید تا مواد با یکدیگر ترکیب شوند،بعد از گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و زمانی که سبزی آش به صورت کامل پخت، نخود و کلم پخته شده را به قابلمه اضافه نمایید و اجازه دهید که مواد با یکدیگر ترکیب شده و بپزند.

در مرحله آخر زمانی که همه ترکیبات با یکدیگر پختند، سبزی کوهی را به قابلمه اضافه نمایید و سپس نمک و فلفل سیاه را بیفزاید،در این مرحله آش دوغ خوشمزه شما آماده است می توانید آن را با استفاده از پودر فلفل قرمز تزیین نمایید،امیدواریم از خوردن این آش دوغ خوشمزه نهایت لذت را ببرید.

طرز تهیه آش دوغ ارومیه غذایی محبوب و پرطرفدار

نکات تکمیلی برای پخت آش دوغ ارومیه

  • اگر شما جزو افرادی هستید که تمایل به مصرف سبزی کوهی و کلم ندارید می توانید آن را از لیست مواد لازم برای پخت آش دوغ کم کنید، اما یک کیلوگرم از دوغ محلی و غلیظ را نیز از فهرست مواد خود حذف کنید.
  • سبزی آش دوغ ارومیه شامل شوید، اسفناج، برگ چغندر،جعفری و گشنیز می باشد؛ شما با توجه به میل و سلیقه خودتان می توانید سبزی ها را کاهش دهید، اما برای پخت یک آش دوغ اصیل توصیه می شود که تمامی این سبزیجات را در آش خود استفاده نمایید.
  • اگر شما در منزل خود به بلغور دسترسی ندارید، می توانید به جای آن از برنج نیز استفاده نمایید.
  • اگر نگران بریده شدن دوغ هستید، می توانید در ابتدا یک عدد تخم مرغ را در دوغ حل کنید تا در هنگام پخت نبرد.
  • می توانید برای طعم بهتر آش دوغ، از سیر نیز استفاده نمایید؛ اما دقت کنید که دوغ و سیر هر دو فشار خون را به شدت پایین می آورند، پس از مصرف زیاد آنها خودداری کنید.
  • بهتر است بعد از میل کردن آش دوغ ارومیه، برای جلوگیری از افتادن شدن فشار خون ، چای نبات بخورید.
  • می توانید به لیست مواد آش دوغ ، نصف لیوان جو پرک هم اضافه نمایید و آن را در هنگام پخت به مواد اضافه کنید.
  • بهتر است برای جلوگیری از بریدن آش دوغ، آن را به صورت مداوم هم بزنید و درب قابلمه را باز بگذارید، زیرا در غیر این صورت آش دوغ خراب میشود.
  • یکی از نکات حائز اهمیت در مراحل پخت این آش خوشمزه هم زدن مداوم آن است،اگر از هم زدن این آش خوشمزه غافل شوید، ممکن است دوغ شما ببرد.
  • استفاده از کلم پیج سفید و فلفل از سردی آش دوغ ارومیه می کاهد.
  • می توانید برای تزیین آش دوغ ارومیه از سیر داغ یا پودر فلفل قرمز استفاده کنید.

در این مقاله سعی کردیم شما را با مواد لازم و همچنین دستور پخت آش دوغ ارومیه آشنا کنیم، امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید این آش پر طرفدار که اصالت آن به استان آذربایجان غربی برمی گردد را بپزید و در کنار خانوادگی عزیزتان نوش جان کنید.

مطالب مشابه:روش تهیه آش دوغ قزوین + طرز تهیه آش گشنیز

مطالب مشابه را ببینید!