مجله تاپ‌ناز‌

روش های برخورد با آزار جنسی زنان در محل کار

آزار جنسی در محیط کار رفتاری پرخاشگرانه است که در قبال خانم ها صورت می گیرد و هر ساله زنان زیادی گرفتار این رفتارها می شوند و از ترس از دست رفتن آبرو و یا از دست دادن شغل خود، سکوت می کنند. توصیه مهمی که به این خانم ها می شود این است که در مقابل اسن دسته از رفتارها اصلا نباید سکوت کنند.

در جامعه امروزی خیلی از خانم ها در محیط های کاری خود دچار آزار می شوند و این امر می تواند ناشی از فرهنگ یک جامعه باشد و لزوما آزار فیزیکی تلقی نمی شود بلکه بسیاری خانم ها در شکایت های خود از محیط های کاری عنوان کرده اند که این نوع از رفتارها در روحیه آنها تاثیر زیادی گذاشته است.

آزار جنسی فقط بهحرکات فیزیکی گفته نمی شود بلکه هر نوع رفتاری از جانب مردها اتفاق بیافتد و بار جنسی داشته باشد نوعی آزار است. خیلی از خانم ها در فضای کاری خود با این رفتارها ممکن است مواجه شوند و راضی نباشند و از سویی فشاری که این دسته از زنان تحمل می کنند می تواند تاثیرات بدی روی آنها داشته باشد به ویژه زمانی هایی که این افراد در مقابل آزارها سکوت می کنند و به دلیل ترس از آبروی خود شکایت نمی کنند.

ولی زنانی که دچار این نوع از حوادث می شوند باید چه واکنشی نشان دهند؟ در ادامه  به بررسی علل و عوامل آزار جنسی در محل کار می پردازیم.

روش های برخورد با آزار جنسی زنان در محل کار

بررسی آزار جنسی در محل کار

بسیاری از خانم ها شرح وقایعی که از فضای کار خود دارند که گاهی باعث تاسف و ناراحتی دیگران می شود. خیلی از خانم ها در جوامع وجود دارند که مورد تعرض جنسی مردان قرار می گیرند و متاسفانه از ترس آبروی خود و یا از دست دادن کار خود نمی توانند در مقابل این رفتار کاری کنند. بیشتر این آزارها با سکوت از سوی خانم ها همراه است و شاید یکی از دلایل اصلی که این اتفاقات در بعضی از جوامع کمرنگ نمی شود همین سکوت و عدم آگاهی دیگران باشد که می تواند عواقب بدی داشته باشد.

باید توجه داشته باشید که آزار جنسی در یک جامعه تنها به تعرض جنسی و فیزیکی ختم نمی شود. نگاه های چشم چرانه ای که در جوامع امروزی کم نیستند می توانند بخشی از این تعرض ها باشند که باعث آزار یک زن می شوند و می توانند گاهی بخش مهمی از زندگی او را درگیر کنند.

در بعضی از روابط کاری هم دیده می شود که همکاران ار الفاظ غیر عرف استفاده می کنند و مانند یک شریک جنسی با فرد مقابل خود برخورد می کنند. این رفتار هم می تواند نوعی آزار جنسی در محل کار برای خانم ها تلقی گردد.

تحقیقات نشان داده که بیشتر این آزارهای جنسی در فضای کاری میان بالا رده ها و زیر دستان صورت می گیرد و اغلب این زنان از ترس دادن کار و یا آبروی خود مجبور به سکوت می شوند. اعتمادی که بعضی از خانم ها به همکاران مرد خود در فضای کار ی می کنند باعث بروز بعضی از این سوء استفاده ها می شود پس باید توجه داشته باشید که در میان گذاشتن مسائل شخصی با دیگران در فضای کاری باعث می شود تا سوء استفاده های جنسی از شما انجام شود.

ولی خانم هایی که مقابل این آزار جنسی قرار می گیرند باید چه رفتاری داشته باشند و باید چه اقداماتی را انجام دهند؟ آگاه سازی هایی که در این زمینه صورت می گیرد می تواند تاثیر زیادی در کاهش این آزارها داشته باشد و از سویی می تواند کمک شایانی به این زنان کند.

اعلام کردن آزار و نترسیدن از متجاوز

بهتر این است که در مقابل این آزارها سکوت نکنید سکوت کردن در قبال این آزارها می تواند تاثیر مهمی در افزایش آنها داشته باشد. بسیاری از رفتارشناسان و اسیب شناسان در این مورد اشاره می کنند که آزارهای سازمانی و آزارهایی که در فضای کار صورت می گیرد مسئله ای جهانی است و می تواند به طرق مختلف باشد. بی اعتنایی هایی که در این مورد صورت می پذیرد می تواند عواقب بدتری داشته باشد و از سویی می تواند این آزارها را بیشتر هم کند پس در صورت دیدن آزار جنسی در محل کار باید نسبت به آن واکنش نشان دهید.

مخالفت خودتان را اعلام کنید

چنانچه این آزارها در محیط کاری شما از سوی کارفرما باشد بهتر است تا مخالفت خود را در این مورد اعلام کنید و از هیچ چیزی نترسید. متاسفانه در بعضی از جوامع خانواده به محض اطلاع یافتن از این موضوع، رفتارهای پرخاشگرانه نشان می دهند و همین امر باعث می شود تا ترس از بیان این موضوع در خانم ها شکل بگیرد. این زنان باید بدانند که برای جلوگیری از این موضوع باید به سرعت مخالفت خود را اعلام کنند شما باید به محض مشاهده این رفتارها به فرد مقابل خود تذکر دهید و یا به بالا دستی خود اطلاع دهید.

گاهی شرایط برای خانم ها سخت تر می شود و آزار جنسی در محل کار آنها شدت بیشتری می گیرد و در این صورت توصیه می کنیم از فضای کاری خود دور باشید و یا در نهایت از آن شغل استعفا دهید. عنوان کردن این موضوع با بالا دست می تواند مشکلات را رفع کند. از سوی رفتار قاطعانه و جسورانه شما در این مورد می توانید خیلی موثر باشد. شما نباید احساس ترس و یا ضعف در خود نشان دهید و با جسارت تمام در مقابل این رفتار واکنش منفی نشان دهید و به فرد مقابل ناراحتی و عصبانیت خود را از این موضوع نشان دهید.

بیشتر بخوانید: لذت نبردن از آمیزش

مطالب مشابه را ببینید!