مجله تاپ‌ناز‌

ظروف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی و ظروفی که نباید در ماشین شست

ظروف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی کدامند؟ کدام ظروف را نباید در این وسیله شست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر توضیح دهیم.

ظروف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی

بعد از این که یک غذای خوشمزه خوردید، سخت ترین کار شستن ظروف چرب و کثیف است. برای اکثر افراد این کار سخت بوده و داشتن یک ماشین ظرفشویی خوب این مشکل را حل میکند. شما به کمک این ماشین جادویی میتوانید با کمترین انرژی و کمترین زمان، بیشترین بازده را در خصوص شستن ظروف داشته باشید تا برای مصارف بعدی آماده باشند.

در این مواقع سوالی که برای بیشتر افراد پیش می‌آید این است که همه نوع ظروف را میتوان در ماشین ظرفشویی قرار داد؟ ظروفی هستند که اگر در ماشین ظرفشویی گذاشته شوند، به خاطر شرایط خاص داخل محفظه شستشو و تاثیر آن روی مواد ساخت ظروف، هم به ظرف و هم به ماشین ظرفشویی آسیب وارد میکند. پس بهتر است قبل از این که هر ظرفی را درون ماشین ظرفشویی قرار دهید، اطلاع داشته باشید که کدام ظروف مناسب قرار دادن در ماشین ظرفشویی هستند.

البته آسیب های گفته شده میتوانند به خاطر درجه حرارت زیاد، مواد شیمیایی قوی، ارتباط زیاد با آب و یا خشک کردن ظروف با هوای گرم باشد. به همین خاطر در این مطلب سعی شده تا همه نکات ظروف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی را برسی میکنیم تا با خیال راحت از دستگاه خود استفاده کرده و نگران خراب شدن آن نباشید.

ظروف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی و ظروفی که نباید در ماشین شست

نماد ایمنی روی ظروف

اولین نکته ای که زمان قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی به آن دقت کرد، نماد ایمنی روی ظروف است. با کمی دقت این نماد در پشت ظروف، روی بسته بندی یا روی دسته آن قابل مشاهده است. معمولا این نماد به شکل یک جعبه مربعی شکل بوده که در آن شکل لیوان بشقاب یا هر دو آنها وجود دارد، که معمولا قطرات آب را هم در آن میتوانید مشاهده کنید. این نماد نشان دهنده این است که شما به راحتی میتوانید، ظروف خود را در ماشین لباسشویی گذاشته و نگرانی از بابت خراب شدن آنها نداشته باشید. با این که بیشتر ظروف این نماد و قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را دارند، اما بعضی از آنها به تمیزی کمتر و مقدار کمی  TLC نیاز دارند.

ظروف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی

ظروف سرامیکی و چینی

از پر مصرف ترین ظروف در منازل به خصوص زمان داشتن مهمان، ظروف سرامیکی و چینی است. اگر میخواهید این ظرف ها را در ماشین ظرفشویی بشویید اول باید آنها را از مواد غذایی باقی مانده پاک کرده و بعد از قرار دادن در ماشین ظرفشویی، برنامه مربوطه را انتخاب کرده و ماشین را روشن کنید. البته قبل از شستشو این ظروف نکاتی مثل قرار ندادن نزدیک به هم ظروف در سبد دستگاه، عدم استفاده از دمای بیشتر از ۶۰ و قرار ندادن ظروف در کنار ظروف فلزی باید رعایت شود.

ظروف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی و ظروفی که نباید در ماشین شست

ظروف ملامین

یکی دیگر از ظروف پر استفاده ظروف ملامینی است. این ظروف وزنی سبک و مقاومتی بالا در برابر ضربه و قیمت مناسبی دارند. هیچ مانعی برای شستن این ظروف در ماشین ظرفشویی وجود ندارد و شما با خیالی آسوده میتوانید آنها را در دستگاه خود بشورید. چون که آنها توانایی تحمل حرارت آب ماشین ظرفشویی را داشته و با شستشوی مداوم و رطوبت آسیبی نمیبینند. در کنار همه اینها این ظروف سریع تر از بقیه خشک میشوند.

مطلب مشابه: نحوه کار با ماشین ظرفشویی و روش راه اندازی آن

ظروف استیل

ظروف استیل با ویژگی های خاصی که دارد در آشپزخانه های زیادی استفاده میشود. از جمله ویژگی های آن میتوان به مقاومت در برابر خوردگی، لکه و زنگ زدگی اشاره کرد. این ظروف هم در ماشین ظرفشویی میتوانید بشورید فقط حواستان باشد که قبل از قرار دادن آنها در ماشین ظرفشویی مواد غذایی اضافه را دور ریخته و فقط از شوینده های با کیفیت استفاده کنید.

ظروف پلاستیکی

این ظروف با پلاستیک سخت و فشرده ای که دارند، مانعی برای قرار دادن آنها در ماشین ظرفشویی نیست. فقط باید آنها را در طبقه بالایی دستگاه و دور از شستشوی عمیق و اجزای گرم کننده  و ضد عفونی کننده قرار دهید. توصیه ما این است که سعی کنید آنها را در ماشین ظرفشویی نگذارید، چون در مواردی به خاطر استفاده زیاد این ظرف فرسوده و نازک شده یا به خط و خش دچار میشوند و در آنها آلودگی و میکروب جمع میشود.

ظروف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی و ظروفی که نباید در ماشین شست

ظروف شیشه ای

استفاده از ظروف شیشه‌ای هم امروزه رواج پیدا کرده و اتفاقا بهترین راه شستشوی آنها استفاده از ماشین ظرفشویی است. اما در بعضی موارد برخی از آنها با شستشوی مکرر و دمای زیاد تیره و کدر میشوند. دلیل این اتفاق خوردگی و آب سخت است. البته برای جلوگیری از این کدر شدن راه هایی هم وجود دارد. مثل کم کردن دما، استفاده از جرم گیر ماشین ظرفشویی و …

ظروف سیلیکونی

این نوع از ظروف مثل چنگال و قاشق و کفگیر، قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند و البته در بیشتر ظرفشویی ها سبد مخصوص به خود را دارند. البته در خصوص چاقوهایی با دسته پلاستیکی خوب است احتیاط کنید.

مطلب مشابه: روش درست استفاده از ماشین ظرفشویی و نحوه چیدن ظروف

ظروف غیرقابل شستشو در ماشین ظرفشویی

در این قسمت مقاله به برسی ظروفی میپردازیم که قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را ندارند.

ظروف چدنی

یکی از ظروف پرکاربرد آشپزخانه قابلمه های چدنی است. اما متاسفانه امکان شستن آنها با ماشین ظرفشویی وجود ندارد. با این که فشار بالای آب، مواد شوینده و گرما، روغن را از چدن پاک میکند اما پوشش نچسب ظروف را از بین برده و سبب تغییر رنگ آنها میشود.

ظروف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی و ظروفی که نباید در ماشین شست

ظروف چوبی

بالا بودن درجه ماشین ظرفشویی و قدرتمند بودن مواد شوینده، روغن طبیعی چوب را از بین برده و باعث متورم شدن، ترک خوردن و شکستگی چوب میشود. پس توصیه ما این است که این ظروف با دست و با آب ولرم و شوینده های ملایم شسته شود.

ظروف مسی

امروزه این نوع ظروف که به خاطر خاصیت درمانی و زیبایی خاصی که دارند مورد توجه قرار گرفته اند را نباید توسط ماشین ظرفشویی شست. چون که احتمال تغییر رنگ یا آسیب جدی برای ‌آنها در ماشین ظرفشویی وجود دارد.

مطلب مشابه: تمیز کردن ماشین ظرفشویی و نکاتی برای نظافت این دستگاه

ظروف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی و ظروفی که نباید در ماشین شست

ظروف آلومینیومی

هیچوقت برای شستن ظروف آلومینیومی از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید. رنگ آنها با این کار از بین رفته و به خاطر مواد شوینده و دمای بالا پوششی خاکستری تیره به خود میگیرند. این نوع پوشش باعث لکه دار شدن این ظروف شده و آثار دست روی آن باقی میماند.

چاقوی آشپزخانه

قانون کلی در خصوص چاقوهای آشپزخانه، قرار نگرفتن آنها به مدت طولانی زیر آب داغ است. چون تیز بودن و کارایی خود را از دست میدهند.

مطلب مشابه: هنگام شستن ظرف ها این اشتباهات را انجام ندهید

مطالب مشابه را ببینید!