مجله تاپ‌ناز‌

انشا چرا باید از طبیعت مراقبت کنیم؟ 5 انشا زیبا درباره حفظ طبیعت و محیط زیست

در این بخش انشا چرا باید از طبیعت مراقبت کنیم؟ در مورد حفظ و نگهداری از طبیعت و محیط زیست را برای پایه دبستان گردآوری کرده ایم.

انشا چرا باید از طبیعت مراقبت کنیم؟ 5 انشا زیبا درباره حفظ طبیعت و محیط زیست

انشا چگونه از درختان و طبیعت محافظت کنیم

مقدمه: نم نم باران را دیده‌اید، صدای یک آبشار را در فصل بهار شنیده‌اید، بر همه وظیفه است تا از این عجایب خلقت خوب و به دقت نگه داری کنند. هر بار که حوصله مان سر می رود، هربار که دلتنگ می شویم، هر روز جمعه و تعطیل کوله بار بسته و به کوه و کمر می رویم . این نعمت رایگان الهی که هیچ بهایی برایش نمی پردازیم. درختان سر به فلک کشیده، زلال چشمه و دریای مواج و آبی ، صدای خوش قناری و بلبل، بر روی شن ساحل راه می رویم و پایمان لطافت بی اندازه را حس می کند. حال وظیفه ما در مقابل این فراوانی نعمت چیست.

بدنه: انگار با تابش نور خورشید به پنجره از خواب بیدار می شویم، صدای یک گنجشک برروی درخت، رقص زیبای برگها بر روی شاخه ، خنکای سایه بید مجنون و آواز زیبای پرندگان مهاجر، این همه نعمت زیبا و فراوان را بی هزینه استفاده می کنیم. اما وظیفه هر انسانی است که از درختان مانند جسم و روح خودش مراقبت کند. پرندگان و گنجشگ ها را سنگ نزنیم و آشیانه شان را خراب نکنیم.

رودها را قدر بدانیم و آبشان را آلوده نکنیم. در سواحل که نشستیم و لذت بردیم، به هنگام رفتن زباله و پس مانده ها را در دریا نریزیم. شاخه های درخت را دست خود بدانیم و بر روی تنه درخت حکاکی نکنیم. خاک منبع تغذیه تمامی موجودات است از ریختن زباله های شیمیایی روی خاک خود داری کنیم تا گرسنه نمانیم. بسیاری از گونه های جانوری در حال از بین رفتن هستند، هیچگاه آنها را مورد آزار و اذیت خود قرار ندهیم. طبیعت نعمت بی مظایقه و بخشنده ای است، به پاس بخشندگی اش کمی با طبیعت مهربان باشیم.

نتیجه گیری: مراقبت از طبیعت نگه داری از خودمان است. گذشتگان ما به خوبی از آن محافظت کردند تا به دست ما رسید، پس ما هم باید بر وظیفه انسانی خویش عمل کرده و برای آیندگان نیز حفظ کنیم. گاهی بک لیوان آب موجب نجات چند نفر می شود، آب را هدر ندهیم. درخت را و جنگل را رود و دریا را، کوه و کمر را از جسم و روح خود بدانیم و عزیزشان داریم تا زندگی شاد و با احساسی داشته باشیم.

مطلب مشابه: انشا درخت + مجوعه انشا بلند و کوتاه ادبی در مورد درخت

انشا درباره حفظ طبیعت و محیط زیست

محیط زیست یعنی محیط زندگی، همان طور که از نام این کلمه پیداست این محیط جایی است که تمامی موجودات کره ی زمین در آن زندگی می کنند و به هم وابسته هستند.

ما و دیگر موجودات نیاز داریم که محیط زیست سالمی داشته باشیم تا بتوانیم بدون دردسر در آن زندگی کنیم.

هر کدام از ما همیشه تلاش می کنیم محیط خانه ی خود را پاکیزه نگه داریم و آلودگی ها را از آن پاک کنیم در غیر این صورت به بیماری های مختلفی دچار می شویم.

در مدرسه که خانه ی دوم ما است نیز همیشه سعی می کنیم تا نظافت را رعایت کنیم، مثلا هنگام خوراکی خوردن آشغال روی زمین نمی ریزیم زیرا می دانیم که با این کار مدرسه را آلوده می کنیم و به خودمان ضرر می زنیم.

اما گاهی اوقات یادمان می رود که محله، شهر یا تمام اطراف ما نیز جزو محل زندگی ما است و اگر آلوده شود خود مان در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

مثلا بعضی وقت ها می بینم که بچه ها یا حتی بزرگ ها در پارک محله ی ما که بسیار زیبا است، آشغال ها را روی زمین می ریزند یا گل های زیبایی که آن جا کاشته شده را می چینند و روی زمین می اندازند، می دانم که نتیجه ی این کار های غلط آسیب زدن به محیط اطراف خود مان می باشد.

متاسفانه بیش تر انسان ها فقط همان محدوده ی خانه را محیط زیست شان در نظر می گیرند و زمانی که از خانه بیرون می آیند همه جا را آلوده می کنند.

مثلا همین تابستان گذشته من و خانواده ام به یکی از شهر های شمالی کشور مان رفتیم و زمانی که به دریا با آن همه زیبایی اش رسیدیم به جای لذت بردن از زیبایی های اطراف ناراحت زباله هایی بودیم که در ساحل ریخته شده بود.

زباله هایی مثل بطری آب، کیسه های پلاستیکی و ظرف های پلاستیکی که هیچ کدام قابل بازیافت نیستند، با خودم فکر کردم اگر این همه زباله وارد دریا شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ممکن است بسیاری از موجودات دریایی با خوردن تکه های پلاستیکی بمیرند یا مریض شوند، به همین خاطر سعی کردم تا جایی که می توانم این زباله ها را جمع کنم و درون سطل زباله بیندازم تا سهم کوچکی در تمیزی و زیبایی محیط زیست داشته باشم.

قطع نکردن درختان، نریختن زباله در محیط زیست، استفاده از وسایل نقلیه عمومی، کاشتن درخت، مصرف درست انرژی، استفاده از کیسه های پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی برای خرید و تفکیک زباله های تر و خشک، کار هایی هستند که هر کدام از ما می توانیم برای سلامت و زیبایی محیط زیست خود انجام دهیم

با این کارها می توانیم آینده ای بهتر و سالم تر داشته باشیم، یاد مان باشد که حیوانات هم بخشی از محیط زیست هستند و ما اجازه نداریم به هیچ کدام از آن ها آسیب برسانیم.

محیط زیستی که امروزه ما در آن زندگی می کنیم متعلق به همه ی نسل هاست و ما باید از این امانت به خوبی نگه داری کنیم و آن را بدون آسیب به نسل های بعد بسپاریم.

مطلب مشابه: انشا موضوع پاییز + 12 انشا کوتاه و بلند درباره فصل پاییز برای پایه های مختلف

انشا درمورد مراقبت از طبیعت

قلم را در دست می گیرم و انشایم را آغاز می کنم . خداوند مهربان نعمت های بسیاری آفریده که نمی توانم از کدام یک شروع کنم.محیط زیست یعنی جایی که زندگی می کنیم ، یعنی طبیعت زیبا که از آن بهره های زیادی می بریم .

محیط زیست خود را باید تمیز نگه داریم ، جایی مثل خانه ، مدرسه و خیابان ، مثلا در مدرسه وقتی که خوراکی می خوریم نباید آشغال آن را روی زمین بریزیم ،

بلکه باید آن را در سطل زباله بریزیم وقتی که سوار ماشین هستیم و خوراکی می خوریم یا بطری آبی را که خالی شده است ، نباید از پنجره ی ماشین به خیابان پرتاب کنیم .

ما باید به هم کلاسی های خود و یا خواهرو برادر کوچکتر خود یاد بدهیم که این مقررات را رعایت کنند که باعث آلودگی محیط زیست نشود و درباره ی درختان و گل ها هم همین طور، روی درختان نباید خراش ایجاد کنیم و یا روی آنها یادگاری بنویسیم .

اگر درختان ، پر از شاخ و برگ نباشند محیط زیست ما معنایی ندارد و نمی توانیم از طبیعت زیبا بهره مند شوند . درباره گل ها و سبزه های داخل پارک هم همین حرف را باید زد که روی علف های هرز که داخل پارک هستند نباید نشست و آشغال نباید ریخت ،

گل های زیبایی که نگهبان پارک به زحمت از آنها نگهداری می کند و آنها را آبیاری می کند ،نباید این گل ها را از ساقه جدا کرد ، چون پژمرده می شوند ولی وقتی که روی ساقه ی گل باشد ، محیط زیست ما خیلی زیبا و دلنشین می شود و ما لذّت می بریم .

مطلب مشابه: انشا محل زندگی؛ 3 انشا درباره محل زندگی و شهر ما برای پایه های مختلف

انشا درباره چرا باید از طبیعت مراقبت کنیم ؟

از ویژگی های آیین مقدس اسلام، توجه دادن انسان ها به مسئله مهم پاکیزگی و نیز تأکید بر حفاظت محیط زیست از آلودگی هاست.

امروزه تمام مردم جهان به طور عام و مردم کشورهای صنعتی به طور خاص در معرض زیان های ناشی از آلودگی محیط هستند.

هر فرد به لحاظ وظیفه اسلامی و انسانی، مسئولیت دارد که به منظور تقلیل آلودگی محیط، به خویشتن و جامعه کمک نماید تا از این طریق بتوانیم به اهداف اسلامی و انسانی خویش دست یابیم و جامعه ای سالم و با نشاط داشته باشیم.

حفظ نعمتها از مهم ترین مسائل حیاتی جامعه است. انسان باید از تخریب و هدر دادن دارایی ها دست بردارد و برای آینده خود و هم نوعانش، به ترمیم، تکمیل و حفظ نعمت ها بپردازد.

طبیعت و منابع طبیعی نیز یکی از نعمت های الهی است و انسان وظیفه دارد در حفظ و توسعه آن بکوشد. امام صادق علیه السلام فرمود: «انسان به کاشتن، آب دادن و مواظبت کردن از درخت مکلف شده است».

در سایه عمل به فرمان امام صادق علیه السلام ، یعنی با کاشتن درخت، آب دادن به آن و مراقبت کردن از آن است که می توان از تخریب طبیعت و منابع طبیعی جلوگیری کرد.

نگاهبانی از محیط زیست و منابع طبیعی حایز اهمیت است. نخست این که هر فرد به عنوان جزئی از جامعه باید تن درست و نیرومند و سرزنده و بانشاط باشد تا بتواند بهتر زندگی خویش را ادامه دهد؛

دوم این که چون زندگی فرد و جامعه به همدیگر وابسته است و ارتباط تنگاتنگ میان این دو برقرار است، هریک از ما علاوه بر وظیفه ای که در قبال سلامت خود داریم، در برابر سلامت جامعه نیز مسئولیت داریم

و به همین دلیل باید در زمینه حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی، فوق العاده حساس و دقیق عمل کنیم.

علاوه بر این، باید از این نکته نیز غفلت نکنیم که نسل های آینده هم حق دارند از زیبایی ها و مزایای مادی و معنوی منابع طبیعی و زیست محیطی بهره مند شده و استفاده مطلوب کنند.

تحقیق و بررسی مستمر درباره مسائل محیط زیست، آدمی را به استفاده معقول از منابع طبیعی هدایت می کند. امید است با استفاده صحیح از منابع طبیعی، زمینه بهره بردن نسل های آینده از این منابع حیاتی و خدادادی فراهم شود.

مطلب مشابه: انشا خوشبختی با 3 انشا زیبا در مورد رسیدن به خوشبختی و وصف آن

انشا درمورد چرا باید از طبیعت مراقبت کنیم ؟

محیط زیست جایی است که ما در آن زندگی می کنیم، طبیعتی که خدای بزرگ و مهربان بسیار زیبا و کامل و تمیز برای ما آفریده است و یکی از نعمت های قشنگ خداوند است.

ما همانطور که باید از همه نعمت های خدا خوب استفاده کنیم از محیط زیست و طبیعت هم باید به خوبی استفاده و نگهداری کنیم.

به نظر من وظیفه ما در مقابل محیط زیست خودمان این است که آن را کثیف و آلوده نکنیم، مثلا آشغال های خود را در سطل زباله بیندازیم و با این کار کوچه و خیابان ها را پاکیزه و منظم نگه داریم.

من آدم های زیادی را دیده ام که وقتی سوار ماشین هستند زباله خوراکی های خودشان را به بیرون پرت می کنند، پدرم می گوید آن ها به محیط زیست اهمیت نمی دهند و این کار خوبی نیست.

من و خانواده ام هر وقت برای تفریح به پارک می رویم کیسه زباله هم همراه خودمان داریم، من اجازه نمی دهم برادرم تنه درخت ها را خراش بدهد، مراقب هستم گل ها را لگد نکنم و آن ها را نمی چینم.

ما هرگز آتش روشن نمی کنیم و موقع ترک پارک همه وسایل خود را از آن جا برمی داریم. اگر همه آدم بزرگ ها و بچه ها به این چیزها توجه داشته باشند طبیعت و محیط زیست شهر ما زیبا می شود.

من در تلویزیون دیده ام که مردم بسیاری از زباله های خود را به آب رودخانه ها و دریاچه ها می ریزند و با این کار آب دریاچه را آلوده می کنند و پاک کردن این آلودگی زمان و هزینه زیادی می برد.

من می دانم آلوده کردن محیط زیست به سلامت ما انسان ها و همینطور همه حیوانات ضرر می رساند و بسیاری از افراد به خاطر آلودگی هوا، آلودگی آب و محیط زیست به بیماری های سخت مبتلا می شوند

چون بعضی ها فکر می کنند طبیعت فقط برای استراحت کردن و تفریح است و تنها فکر این هستند که خانه خودشان را تمیز کنند و به کوچه و خیابان اهمیت نمی دهند و این بسیار اشتباه است.

مطلب مشابه: انشا بهار | انشا در مورد بهار و فصل نو شدن | 4 انشا در مورد فصل بهار و نو شدن

مطالب مشابه را ببینید!